یادداشت روز:

دور دوم انتخابات و دلایل اهمیت آن

معاونت تبیین وگفتمان‌سازی بسیج اساتید کشور در یادداشتی به موضوع انتخابات و دلایل اهمیت آن پرداخته است.
کد خبر: ۹۵۹۶۹۴۱
|
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در متن این یادداشت آمده است:

شمارش معکوس برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی جهت تعیین تکلیف 45 کرسی از 22 حوزه انتخابیه در 21 اردیبهشت ماه شروع شده است . درحالیکه برخی جریان ها، گروه ها و شخصیت های سیاسی تلاش می‌کنند تا این رویداد مهم و تاثیرگذار را کم اهمیت و حاشیه‌ای جلوه دهند ، دلسوزان کشور و وفاداران به انقلاب اسلامی معتقدند اهمیت این دور از انتخابات اگر بیشتر از دور اول نباشد کم اهمیت تر نیست.
صرف نظر از اهداف و انگیزه سیاسی دسته اول که در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم سعی در دلسرد سازی مردم داشتند ، گروه دوم در بیان علل خود در خصوص اهمیت دور دوم انتخابات و روبداد 21 اردیبهشت به مواردی اشاره می کنند که از جمله مهمترین آنها عبارتند از:
1. اولین تاثیر دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را باید در مشخص شدن تکلیف یک ششم کرسی های مجلس دانست که به لحاظ کمی وزن بالایی داشته و در کیفیت مجلس دوازدهم بسیار اثرگذار می باشد. مجلسی که نقش و تاثیر آن با تغییر شرایط داخلی و خارجی کشور اهمیت دوچندانی یافته است.
2. اهمیت مشارکت نیز در این دور از انتخابات مجلس که به دلیل شرایط جدید منطقه و به عبارت دقیق تر جهان افزایش یافته است. این شرایط جدیدی ناشی از تحولات و تغییرات زیادی است که از جمله آنها می توان به تغییر شرایط مقاومت در منطقه با عنایت به عملیات وعده صادق ، اوج گیری اعتراضات ضدصهیونیستی با و رود دانشجوی ان و دانشگاه های جهان، موفقیت فراجا در برخورد با پدیده بی حجابی و اجرای طرح نور ، قرارگرفتن مشارکت مردم در جهش تولید که در قالب شعار سال مطرح گردیده است، لزوم افزایش رضایتمندی مردم به منظور افرایش مشارکت در انتخابات به عنوان وظیفه خاص مجلس دوازدهم، اجرای برنامه هفتم توسعه و... اشاره کرد .
3. سومین دلیل ناشی از تاثیرات سیاسی و گرایشات حاکم بر مجلس دوازدهم می باشد که حداقل از سه فراکسیون اکثریت انقلابی، اقلیت اصلاح طلب و مستقل ین برخوردار بوده و گرایش 45 کرسی باقی مانده می تواند بر تقویت هر یک از این فراکسیون ها تاثیر داشته باشد. بویژه آنکه اکثریت مطلق نامزدهایی که به دور دوم راه یافته اند از تفکرات انقلابی برخوردار می باشند.
4. اهمیت چهارم را باید در تاثیری مشاهده کرد که بر انتخاب هیات رئیسه مجلس خواهد داشت. این تاثیر زمانی مشخص تر می شود که از کم و کیف رقابت سه ضلعی میان شورای ائتلاف، شورای وحدت و طیف های مختلف شریان، مصاف و برخی از پایداری ها بر سر ریاست مجلس اطلاعات دقیق تری در دست باشد.
5. دلیل پنجم به بالا بودن ارزش رای در دور دوم باز می گردد که ناشی از رقابت تنها دو نفر در هر حوزه انتخابیه می باشد. در مرحله دوم برخی نمایندگان با اختلاف حتی یک رای وارد مجلس می شوند . به همین دلیل ارزش رای و همچنین عدم رای در این دوره بسیار بالا ست .
6. شش مین دلیل به نقش نمایندگان کلان شهرها بویژه تهران اشاره دارد. نمایندگان تهران به دلیل نقش فرامحلی، موقعیت سیاسی ناشی از لیست های انتخاباتی نقش زیادی در روند مسائل مدیریتی و اداره آن دارند. این تاثیر زمانی روشن تر می شود که به نگرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در هشدار نسبت به حرکت های افراطی برخی از منتخبا ن مردم توجه بیشتری صورت گیرد.


معاونت تبیین وگفتمان سازی بسیج اساتید کشور

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار