خبرهای داغ:

دکتر فرشته روح افزا؛ دختران را برای پرورش نسل ولایی تربیت کنیم

دکتر فرشته روح‌افزابا اشاره به اینکه تربیت دینی دختران در سیره اهل بیت(ع) از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: در خاندان وحی، افرادی چون ام ابیها(س) تربیت شده اند تا زن سرآمد جامعه باشد.
کد خبر: ۹۵۹۸۴۵۶
|
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورایعالی انقلاب فرهنگی از بایدهای تربیت دینی دختران در جامعه امروز گفت و افزود: در فرهنگ اسلامی تفاوتی بین زن و مرد برای الگو شدن وجود ندارد. مثلا در قرآن کریم حضرت آسیه به عنوان الگو معرفی شده است.

وی ادامه داد: خداوند، زن و مرد مؤمن و زن و مرد کافر را با هم معرفی کرده تا به ما ثابت شود برای خوب یا بد بودن جنسیت ارزش نیست.

زنان سرآمد اسلام

پژوهشگر حوزه مطالعات زنان با بیان اینکه در اسلام زنان سرآمد و اسوه به ما معرفی شده اند، گفت: حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س)، حضرت معصومه(س) و بانوان دیگری از خاندان وحی به عنوان الگوی زنان و دختران در عرصه های مهم فرهنگی و سیاسی جهان اسلام حضور داشته و از اهمیت نقش آفرینی زنان و دختران در رویدادهای اجتماعی پرده برداشته اند.

روح افزا رسیدن به این نقطه متعالی را نتیجه تربیت صحیح دختران دانسته و بیان کرد: پیامبر(ص) برای معرفی شخصیت دختر خود به جهان از قبل تولد فاطمه(س) برنامه تربیتی داشتند. این روش تریبتی برای حضرت زینب(س) نیز اجرا شده و همه تاریخ شاهد نقش موثر آن حضرت در تداوم پیام عاشورا است.

این استاد دانشگاه، تأکید کرد: همه زنانی که در قرآن از آنها یاد شده و بانوانی که در دامان اسلام به رشد و تعالی رسیده اند، برای دختران ما الگو هستند تا در مسیر رشد معنوی و فعالیت های سیاسی و اجتماعی در مسیر دین قرار بگیرند. 

روح‌افزا با بیان اینکه ثمره تربیت دختران در جامعه چشمگیر خواهد بود، گفت: این باور بر مبنای روایت هایی است که در تاریخ آمده است.

 معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، نادیده گرفتن روش تربیتی اهل بیت(ع) در خصوص دختران را آسیب زا دانست و افزود: اگر می خواهید دختران در محیط اجتماع گرفتار ناهنجاری نشده و در مقام انسان ساز و شخصیت ساز حرکت کند باید تربیت دینی آنها مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اهمیت تربیت دختر به این دلیل است که زن هدایتگر است. ما باید دختران را برای هدایتگری تربیت کنیم. همانگونه که حضرت زهرا(س) برای تربیت نسل اولیاء الله آمده است. سایر زنان و دختران نیز چنین وظیفه ای دارند و باید مربی نسلی ولایی باشند.

روح افزا با بیان این مطلب که مسیر تربیت دوگانه است، نسبت به جذابیت های مسیر باطل برای دختران به خانواده ­ها هشدار داد و گفت: ما برای نجات بشریت راهی جز تربیت دینی و زهرایی نداریم.  

محبت ابزار تربیت است

دکتر فرشته روح افزا در ادامه به نیازهای تربیتی دختران نسل امروز اشاره کرد و گفت: باید ضمن توجه به نیازهای معنوی و تربیتی دختران جامعه، عفت و حیا در وجود آنان نهادینه شود. ارتزاق محبت از مجرای غیرصحیح باعث گرفتاری او در زندگی حال و آینده می شود. همچنین دختر ما را از مسیر عفت و حیا خارج می کند.

پژوهشگر مطالعات زنان اضافه کرد: روح دختران مانند آب زلال و روان است، نباید اجازه بدهیم که آلوده شود زیرا وقتی آلوده شد به راحتی به حالت سابق باز نمی گردد.

 وی با تأکید براینکه محبت ابزار تربیت است، گفت: دختر باید محبت را از پدر دریافت کند تا گرفتار محبت کاذب جنس مخالف در محیط اجتماع نشود.

روح افزا با اشاره به اینکه جنس دختر، مهربان و با محبت است و با طنازی محبت پدر را جذب می کند، بیان کرد: وقتی روح دخترانه را درک کنیم می توانیم با هدایت او در مسیر صحیح مانع گرفتار شدن این فرشته الهی در آغوش های آلوده شویم. پدران باید محبت خواهی دختران خود را درک کرده و پاسخ بدهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هویت در تربیت دختران بسیار مهم است، گفت: در تربیت دینی باید هویت را در نظر بگیریم. اگر از این فاکتور مهم غافل شویم، او برای جلب محبت از مسیر و مجرای عفت خارج می شود.

مسیر رستگاری دختران

وی با بیان اینکه عفت، حیا، هویت و محبت، زنجیر بهم پیوسته تربیت دینی هستند، از مادران و پدران خواست تا مفهوم آزادی و آزادگی را ذیل مفاهیم دینی به دختران خود بیاموزند.

وی افزود: ما باید مفهوم آزادی را که در سیره اهل بیت(ع) تعریف شده است به فرزندان خود بیاموزیم. آنچه امروز برای نسل جوان به معنای آزادی آمده است، با آزادی در اسلام تفاوت ماهوی دارد و باعث خروج دختران ما از مسیر حیا می شود. مسیر رستگاری دختران ما هویت بخشی به آنان و محبت خالصانه است.

فداها، ابوها و هزار یک نکته تربیتی

معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورایعالی انقلاب فرهنگی، حضرت معصومه(س) را نمونه و الگوی بارز هویت بخشی به زن مسلمان عنوان کرد و گفت: حضرت معصومه(س) پاسخگوی پرسش های علمی و فقهی پیروان پدر و امام خود است. این مساله مورد اعتراض پیروان امام قرار گرفت. پاسخ امام کاظم(ع) بسیار زیباست. ایشان ضمن تایید صحت پاسخ های دختر خردسال خود، محبت بی دریغ خود را نزد مردم با گفتن جمله فداها ابوها ابراز می دارد.

روح افزا محبت به دختر و هویت بخشی به او را روش تربیتی حضرت موسی بن جعفر(ع) معرفی و خاطرنشان کرد: امام در تربیت عالمانه و اعطای هویت شخصی و علمی به دختر خود کوتاهی نکردند و به همه پدران آموختند که دختر خود را نزد مردم محترم بشمارند و در هویت بخشی به او کوتاهی نکنند. امام کاظم(ع) به ما تذکر دادند که جامعه ما به دختران عالم و دانشمند نیاز دارد. زیرا دختر عالمه، هدایت شده و دانشمند برای تربیت نسل ها ضرورت دارد.

ارسال نظرات