خبرهای داغ:

توسعه صنعت شیلات در خوزستان با هدایت جامعه صیادی به آبزی پروری دریایی

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: توسعه صنعت شیلات در استان با هدایت جامعه صیادی به آبزی پروری دریایی میسر می شود.
کد خبر: ۹۵۹۹۵۰۲
|
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، مرتضی سوری در حاشیه نشست شورای هماهنگی مدیران استان خوزستان با اشاره به الزامات و برنامه‌های مدون استان در راستای تحقق شعار سال، گفت: اگر توقع جهش در سال ۱۴۰۳ را داشته باشیم باید به دنبال فعالیت‌های چابک، زودبازده و کم هزینه باشیم که بتوانیم با مشارکت مردم به اهداف جهش تولید دستیابی پیدا کنیم.


وی مهمترین برنامه‌های کوتاه مدت استان را تکمیل طرح‌های نیمه تمام، پرورش میگو و ماهیان دریایی درآب‌های نامتعارف، فعال سازی مراکز شیلاتی راکد و همچنین توسعه مشاغل خُرد عمدتا کشت تلفیقی کشاورزی توام با آبزی پروری و مزارع متراکم خانگی یا روستایی عنوان کرد و افزود: شیلات استان ۲ موضوع اصلی صید و صیادی و آبزی پروری را پیگیری می‌کند و در زمینه صید و صیادی با توجه به محدودیت ذخایر طبیعی آبزیان به دنبال پایداری صید هستیم و انتظار داریم جهش تولید در حوزه آبزی پروری و صنایع مرتبط کلید بخورد.


سوری با بیان اینکه تا کنون ۱۴ شهرستان در زمینه توسعه مشاغل روستایی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: ۱۵۸ واحد آماده بهره برداری است و ۳۰۰ نقطه در استان برای احداث استخر‌های دو منظوره و تلفیقی با فعالیت کشاورزی تشکیل پرونده داده اند و در دست پیگیری است.


مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به توسعه پرورش ماهی در قفس که به صورت جدی در سطح استان مورد توجه بوده و در حال پیگیری است، گفت: مزایده ۲ ظرفیت ۱۰۰ و ۲۰۰ تنی پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد مارون بهبهان در سال جاری برگزار شده و در مرحله عقد قرارداد با سازمان آب و برق استان است و همچنین مزایده یک ظرفیت ۴۰۰ تنی در سد مارون نیز در حال برگزاری است.


وی در رابطه با پرورش ماهی در قفس در دریا نیز یادآور شد: ۹ متقاضی در این خصوص به سازمان نظام مهندسی معرفی و در حال اخذ موافقت اصولی هستند و یک مورد پروانه بهره برداری صادر شده و ۲ متقاضی پرورش ماهی در قفس در دریا و خوریات نیز در مراحل نهایی کسب پروانه بهره برداری هستند.


سوری می‌گوید: در راستای تفاهم نامه همکاری با شرکت نفت و گاز اروندان که شامل فعالیت‌های آبزی پروری در حوزه غرب کارون است در زمینه پرورش میگو و ماهیان دریایی در آب‌های نامتعارف و همچنین بهسازی و بازسازی ذخایر آبزیان اقدامات خوبی صورت گیرد.

وی با تاکید بر بومی سازی قفس‌های دریایی در استان اضافه کرد: بستردریا و خوریات خوزستان به لحاظ عمق، جریانات آبی، شیب سواحل با سایر استان‌ها متفاوت است و طبیعتا باید قفس‌های دریایی با توجه به شرایط اقلیمی منطقه طراحی و ساخته شوند.


سوری گفت: در مناطقی که آب‌های عمیق در نزدیک سواحل وجود دارد قفس‌های بزرگتر و با ظرفیت بالاتر ساخته و به بهره برداری می‌رسد و در استان خوزستان قفس‌های کوچکتر و نزدیک به سواحل پیشنهاد می‌شود که به لحاظ دسترسی و حراست بهره بردار از قفس‌ها مناسب و کم هزینه خواهد بود.


وی افزود: هدایت جامعه صیادی به سمت پرورش ماهی در قفس و آبزی پروری دریایی علاوه بر کاهش فشار بر روی ذخایر آبزیان موجب تامین پروتئین سالم و کمک به اقتصاد و معیشت خانواده‌های ساحل نشین می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار