رشد فضای کتابخانه‌ای در آذربایجان‌غربی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی از رشد فضای کتابخانه‌ای در سراسر استان خبر داد و گفت: 23 مصوبه در این زمینه وجود دارد که در صورت اجرایی شدن فضای کتابخانه‌ای استان رشد خوبی خواهد داشت.
کد خبر: ۹۶۰۱۵۴۲
|
۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷

خدیجه معصومی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج از آذربایجان غربی گفت: در سراسر استان 76 باب کتابخانه تحت‌پوشش نهاد کتابخانه‌‌های عمومی وجود دارد در کنار این‌ها 25 باب کتابخانه مشارکتی و مستقل نیز وجود دارد که در راستای جلب مشارکت اقشارمختلف مردم برای مدیریت کتابخانه‌ها، ترویج کتابخوانی و سپردن کارهای فرهنگی فعال هستند.

وی ضمن ابراز رضایت از نحوه فعالیت کتابخانه‌‌های مشارکتی و مستقل گفت: بعضی از آنها توسط سازمان‌ها و ارگان‌‌های فرهنگی مدیریت می‌شوند و برخی دیگر نیز توسط اشخاص علاقه‌مند به فرهنگ کتابخوانی اداره می‌شوند.

معصومی ادامه داد: 5 سالن مطالعه خودگردان که دارای مجوز هستند در سطح استان فعال می‌باشند، البته تعداد سالن مطالعه زیاد است اما این تعداد مجوز دارند و اعلام می‌کنیم هر کسی علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه است، نسبت به ارائه مدارک مباردت کند تا شرایط بررسی شده و مجوز صادر شود.

این مسئول با بیان اینکه در مجموعه کتابخانه‌‌های عمومی استان یک میلیون و 500 هزار جلد کتاب وجود دارد، ادامه داد: بزرگترین کتابخانه استان، کتابخانه مرکزی ارومیه است که با 200 هزار جلد کتاب و بخش‌های مختلف اعم از بخش نابینایان، ناشنوایان، نسخ خطی، کودک و نوجوان، سالن‌های وی‌.آی‌.پی مطالعه و ... در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: در طول سال گذشته بیش از 625 هزار جلد کتاب از کتابخانه‌‌های نهادی استان به امانت رفته است، این کتاب‌ها حوزه‌های مختلف را دربرمی‌گیرد ولی علایق مردم استان بیشتر به سمت و سوی ادبیات، داستان، رمان، تاریخ، کتب دینی و مذهبی همچنین حوزه کودک رفته است.

وی ضمن ابراز خشنودی از افزایش 16 درصدی در میزان عضویت، رشد 22 درصد امانت کتاب طی سال گذشته خبر داد و گفت: امید است که این رقم روز به روز رشد کند و انس با کتاب و کتابخوانی به فرهنگ عموم مردم تبدیل شود.

معصومی به 23 مصوبه برای افزایش زیربنای کتابخانه‌‌های استان با حمایت استاندار آذربایجان غربی اشاره کرد و بیان داشت: این مصوبات به محض اینکه تحقق پیدا کنند حدود 8 هزار مترمربع به فضای کتابخانه‌‌های عمومی استان اضافه خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار