جهش تولید مسکن با احداث ۶۳ هزار واحد مسکونی در استان اردبیل

عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در استان اردبیل با تامین زمین مورد نیاز در تمامی شهرهای استان شتاب بیشتری گرفته و با تامین منابع مورد نیاز از سوی سیستم بانکی طی ماه‌های پیش رو بخش زیادی از این واحدها تحویل متقاضیان خواهد شد.
کد خبر: ۹۶۰۱۹۳۱
|
۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹

جهش تولید مسکن با احداث ۶۳ هزار واحد مسکونی در استان اردبیل

به گزارش خبرنگار بسیج تامین مسکن و سرپناه به عنوان یکی از اولویتهای خانوارهای ایرانی از دستور کارهای جدی دولت مردمی بوده است و با وجود تنگناهای مالی که دولت داشته است این برنامه با جدیت در مناطق مختلف کشور پیش می رود.

بر اساس برنامه تدوین شده در ابتدای دولت سیزدهم قرار شد چهار میلیون مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته و تحویل متقاضیان شود که در چهارچوب این طرح در استان اردبیل هر سال ۱۵ هزار واحد ساخته خواهد شد.

یکی از مشکلات پیش روی اجرای این طرح در استان اردبیل به ویژه شهر اردبیل تامین زمین مورد نیاز بود که در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی گره آن بازشد و در اواخر سال گذشته ۶۴۰ هکتار زمین به فضای شهری الحاق شد.

در حال حاضر اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان اردبیل از ابتدای سال جاری با جدیت بیشتر دستگاه‌های مربوطه تسریع شده به طوری که در حال حاضر در تمام شهرهای استان زمین مورد نیاز برای احداث این واحدها تامین شده و مقرر است تا پایان امسال ۱۵ هزار واحد مسکن ملی تکمیل و به متقاضیان استان واگذار شود.

هم اکنون از هفت هزار واحد مسکن ملی در دست ساخت در استان، سه هزار واحد آن مربوط به شهر اردبیل بوده که به گفته معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، ساخت این واحدها در قالب ۱۸ طرح نهضت ملی در دست اجراست.

طرح نهضت ملی مسکن، از سوی دولت با هدف خانه‌دار کردن اقشار جامعه ارائه گردیده و هدف نهایی آن ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال آینده در کشور است که سهم استان اردبیل از این تعداد ۷۹ هزار و ۱۲۳ واحد مسکن طی چهار سال آینده بوده و مقرر است هر سال بیش از ۱۵ هزار واحد مسکن در استان احداث شود.

بر اساس این گزارش هم اکنون در شهرک شهید سید جعفر خراسانی اردبیل سه هزار و ۱۸۰ واحد مسکونی در دست احداث است که از این تعداد ۶۹۷ واحد مسکونی به پیمانکاران واگذار شده و ساخت بقیه واحدها نیز به محض انجام فرآیند عقد قرارداد و تخصیص زمین، شروع می‌شود.

همچنین در شهرک شهید سلیمانی ساخت ۱۵ هزار و ۸۲۰ واحد مسکونی به عنوان بزرگترین شهرک طرح نهضت ملی مسکن در زمینی به مساحت ۶۴۵ هکتار با حضور ۹ پیمانکار در دست اجرا است و با تلاش و پیگیری‌های معاونت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل اسناد مالکیت بیشتر زمین‌های اختصاص یافته به طرح نهضت ملی مسکن به نام دولت و راه و شهرسازی صادر شده و اسناد بقیه اراضی هم طی ماه های آینده صادر خواهد شد.

در حال حاضر در این شهرک عملیات اجرایی پی‌کنی ۱۲ هزار و یکصد و چهل واحد مسکونی انجام گرفته و اسکلت بندی طبقات ۲ هزار و پانصد و سی و دو و سقف همکف ۲۹۰ واحد مسکونی اجرایی شده است.

با توجه به اهمیت خانه دار کردن مردم از سوی دولت مردمی، اجرا و پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار جدی مسئولین ارشد استان اردبیل قرار داشته است و نشست‌ها و بازدیدهای مکرر و مستمر مسئولین ارشد استان از این پروژه ها گویای این امر است.

سید حامد عاملی استاندار اردبیل در آخرین بازدید خود از طرح‌های نهضت ملی مسکن اردبیل ضمن تاکید بر تسریع عملیات اجرایی واحدهای نهضت ملی مسکن از اجرای ۲۳ هزار واحد مسکونی در استان خبر داد و گفت: تا پایان امسال ۱۵ هزار واحد در شهرها و هشت هزار واحد هم در روستاهای استان تکمیل و تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت اهتمام جدی برای تکمیل واحدهای مسکن ملی دارد، یادآورشد: تاکنون بیش از ۳۵ هزار نفر در استان اردبیل واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن شناخته شدند و با تامین زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکن به این متقاضیان از سال گذشته آغاز شده است.

استاندار اردبیل همچنین گفت: احصا و به روز رسانی قیمت‌های تمام شده واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن را با جدیت دنبال خواهیم کرد تا از بروز هرگونه مشکل برای مردم و متقاضیان در آینده جلوگیری شود.

رتبه سوم استان اردبیل در ساخت مسکن ملی

در همین زمینه محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل در ساخت نهضت ملی مسکن جزو استان‌های پیشرو کشور است، گفت: بر اساس ارزیابی‌های کشوری این استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در ساخت و اجرای کیفی و بهینه نهضت ملی مسکن نهایت توجه و تلاش را دارد و کسب ابن رتبه با مجاهدت همکاران و پیمانکاران پرتلاش و سختکوش به دست آمده است.

حیدری از تایید نهایی ۳۵ هزار و ۹۵۱ متقاضی مسکن در این استان خبر داد و گفت: با توجه به رفع مشکلات مالی پیمانکاران با بانک‌های عامل و برطرف شدن موانع حقوقی طرح نهضت ملی مسکن امسال با شتاب بیشتری اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه مطابق سیاست‌های دولت سیزدهم، سهم اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل از برنامه ابلاغی چهار ساله وزارت راه و شهرسازی ساخت مسکن برای ۷۹ هزار و ۱۲۳ نفر خواهد بود، افزود: با تامین زمین مورد نیاز شهرها در اواخر سال گذشته و پیگیری‌های مستمر مدیریت ارشد استان اجرای طرح نهضت ملی مسکن شتاب گرفته و واحدهای مسکن با سرعت مطلوبی در حال اجرا و ساخت است.

حیدری همچنین درباره ساخت ۱۵ هزار و ۸۲۰ واحد مسکونی در شهرک سردار شهید سلیمانی اردبیل افزود: ساخت این واحدها در شهرک سلیمانی به عنوان بزرگترین شهرک طرح نهضت ملی مسکن در زمینی به مساحت ۶۴۵ هکتار با حضور ۹ پیمانکار فعال و مجرب در حال اجراست

وی ادامه داد: تاکنون عملیات اجرایی پی‌کنی ۱۲ هزار و ۱۰۴ واحد مسکونی در شهرک سلیمانی انجام گرفته و اسکلت‌بندی طبقات ۲ هزار و ۵۳۲ و سقف همکف ۲۹۰ واحد مسکونی هم اجرایی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه کیفیت طرح‌های نهضت ملی مسکن در اولویت قرار گرفته است، افزود: موظف هستیم واحدهای مسکونی با کیفیت بالا و استاندارد به مردم و متقاضیان که عمدتا" از اقشار ضعیف جامعه هستند تحویل نماییم و در این موضوع هیچ بهانه، کم‌کاری و قصور را قبول و تحمل نخواهیم کرد.

آخرین وضعیت طرح‌های نهضت ملی مسکن در پارس آباد ، نیر و سرعین

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از تامین زمین برای ۷۰۲ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در پارس‌آباد خبر داد و گفت: از این تعداد عملیات پی‌ریزی ۶۳۲ واحد مسکونی به اتمام رسیده و احداث ۲۰۰ واحد مسکونی در مرحله سازه و عملیات ساختمانی قرار دارد.

وی افزود: ۱۲۰ واحد مسکونی در دست احداث در مرحله نازک‌کاری و اجرای نما قرار دارد و در صورتی که متقاضیان آورده‌های خود را زودتر تکمیل کنند روند ساخت با سرعت بیشتر انجام شده و پروژه در سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

حیدری اظهار کرد: ۳۶۰ واحد دیگر هم در این شهر در مرحله اجرای اسکلت بوده و فونداسیون ۱۵۲ واحد نیز به پایان رسیده است.

تامین زمین برای احداث ۴۴۹ واحد مسکن در نیر و سرعین

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل همچنین از تامین زمین مورد نیاز برای احداث ۴۴۹ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای نیر و سرعین خبر داد و گفت: از ۴۴۹ واحد مسکونی ذکر شده، ۲۱۰ مورد مربوط به شهرستان نیر و ۲۳۹ مورد دیگر هم مربوط به سرعین است.

وی افزود: در حال حاضر از کل ثبت‌نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن شهرستان نیر۶۳۰ متقاضی تایید نهایی شده است که از این تعداد ۱۷۱ نفر آورده اولیه خود را واریز کردند ضمن اینکه برای ۱۲۷ متقاضی مسکن هم تخصیص پروژه انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با اشاره به جزییات احداث ۱۲۰ واحد مسکن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نیر گفت: تقسیمات داخلی و دیوار چینی ۶۰ واحد از ۱۲۰ واحد که توسط بنیاد مسکن اجرا می‌کند، به پایان رسیده است.

حیدری با بیان اینکه این واحدها با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی در مرحله نازک کاری ، نصب پنجره و نمای ساختمان است، افزود: عملیات اجرای اسکلت طبقه اول ۶۰ واحد مسکونی دیگر نیز به اتمام رسیده و اسکلت بقیه طبقات هم در دست اجراست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص آخرین وضعیت طرح نهضت ملی شهرستان سرعین هم گفت: زمین مورد نیاز برای ساخت ۲۳۹ واحد مسکونی در شهرستان سرعین تامین شده و فونداسیون و اسکلت ۴۸ واحد مسکونی هم به اتمام رسیده است.

وی افزود: از کل ثبت‌نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن شهرستان سرعین ۷۷۷ متقاضی تایید نهایی شده و از این تعداد ۵۵ نفر آورده اولیه را واریز کرده و برای ۴۸ متقاضی مسکن تخصیص پروژه انجام شده است.

تشدید نظارت بر ساخت مسکن ملی در استان اردبیل

علی اسلامی مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل در خصوص نظارت بر واحدهای در دست اجرا گفت: کارگروه نظارت شورای فنی بر فرآیند تولید و ساخت مسکن ملی در این استان به دقت نظارت دارد.

وی اظهار کرد: در بازدید از مسکن ملی سعی می‌شود واحدهای احداثی شهرک شهید سلیمانی به صورت فنی و تخصصی مورد توجه قرار گیرد تا نقاط ضعف و قوت آن ارزیابی شده و پیشنهادهای لازم هم به شورای فنی ارائه شود.

اسلامی با اشاره به رویکرد نظارتی و میدانی شورای فنی از مسکن ملی افزود: تاکید ما بر این است تا جلسات شورای فنی در محل اجرای طرح‌های عمرانی برگزار شود تا بتوانیم به صورت عملیاتی و کارگاهی ایرادها و نواقص موجود طرح‌ها را یادآور شویم.

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: کارگروه نظارت یکی از کارگروه های اصلی شورای فنی استان است که در هر جلسه نتیجه بازدیدها و نشست های تخصصی خود را ارائه می‌کند تا زمینه برای بهبود فرآیند ساخت و ساز و اعمال نظر کارشناسی با همراهی مهندسان و متخصصان امر ایجاد شود.

بروز رسانی قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن در استان اردبیل

یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های متقاضیان نهضت مسکن ملی نبود توان مالی آنها برای باز پرداخت اقساط تسهیلات و هم چنین به روز نبودن قیمت تمام شده مسکن است که بنا به گفته سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل، وزارت راه و شهرسازی بازنگری قیمت تمام شده مسکن را در دستور کار قرار داده است.

صمد علامه سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: احصا و بروزرسانی قیمت‌های تمام شده واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در این استان با هدف پیشگیری از بروز هرگونه مشکل برای مردم و متقاضیان با جدیت دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: با رفع برخی از مشکلات سازندگان با بانک‌های عامل و سایر دستگاه‌های مشارکت کننده در طرح و همچنین مرتفع شدن برخی موانع اداری در سال جدید، طرح‌های نهضت ملی مسکن در تمام شهرهای استان اردبیل با شتاب بیشتری در حال اجرا است.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: کیفیت طرح‌های نهضت ملی مسکن حائز اهمیت بوده و موظف هستیم واحدهای مسکونی با کیفیت بالا و استاندارد به مردم و متقاضیان که عمدتا از اقشار ضعیف جامعه هستند تحویل دهیم و در این موضوع هیچ بهانه و کم‌کاری پذیرفتنی نیست.

علامه تصریح کرد: رعایت کامل همه الزامات، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های دفتر مقررات ملی صنعت ساختمان در طرح‌های نهضت ملی مسکن الزامی است و دست اندرکاران این پروژه ها باید توجه به کیفیت کار را مد نظر داشته باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار