بسیج گزارش می‌دهد؛

گره‌هایی که گره‌گشا می‌شود/ اشتغال ۱۵ نفر توسط بانوی محلاتی

یکی از بانوان کارآفرین محلاتی با پشتکار فراوان توانست زمینه اشتغال را برای ۱۵ بانوی شهرستان محلات فراهم کند.
کد خبر: ۹۶۰۲۲۱۴
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ امروزه صنایع دستی و هنرهای سنتی صرف نظر از زیبایی و کاربردهایشان، بستر مناسبی برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی به شمار می‌روند و بسیاری از زنان و مردان به ویژه در جوامع محلی و شهری از تولید و فروش محصولات صنایع دستی امرار معاش می‌کنند و تعداد زیادی از فعالان اقتصادی و اجتماعی در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در شرایط فعلی راه اندازی و توسعه کسب و کارهای خانگی جدای از اینکه راهکاری کم هزینه و پر بازده برای مقابله با معضل بیکاری در جامعه است می‌تواند به تحقق شعار سال نیز کمک کند چراکه این دست از مشاغل علاوه‌ بر درآمدزایی در افزایش تولید ناخالص داخلی نیز نقش دارد.

فرش اصیل ایران به‌عنوان هویت و نشانی از فرهنگی غنی مردمان این مرزوبوم به سراسر دنیا راه‌یافته و جایگاه خود را پیدا کرده است. فرقی هم نمی‌کند این هنر بافته کدام یک از اقوام ایرانی باشد تنها تفاوت در نوع نقشو کیفیت آن است که به طور قطع بر میزان ارزآوری آن نیز اثر دارد.

گره‌هایی که گره‌گشا می‌شود/ اشتغال ۱۵ نفر توسط بانوی محلاتی

قمر نجفی یکی از بانوان کارآفرین محلاتی است که توانسته در این عرصه فعالیت داشته باشد و ضمن اینکه برای خود درآمدزایی کند فرصتی برای استغالزایی و امرارمعاش جمعی از بانوان محلاتی را فراهم سازد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی از علاقه‌اش به این هنر چنین می‌گوید: فرش محلات هنوز هم آوازه خود را دارد و من از کودکی علاقه به کار قالیبافی داشتم.

این بانوی کارآفرین محلاتی ادامه داد: مدت ۲۵ سال در این عرصه فعالیت دارم و به لطف خدا طی این مدت توانسته‌ام هنر قالیبافی را به حدود ۲۰۰ نفر از بانوان محلاتی آموزش دهم.

نجفی از رونق کارگاه قالیبافی خود چنین می‌گوید: طی این سال‌ها کارگران بسیاری در کارگاه مشغول بوده‌اند؛ بدون اقرار می‌گویم که جزو اولین کارگاه‌های قالیبافی در سطح شهرستان بودم که کارگران کارگاه را بیمه کردم ولی خوب همان تعدادی را که مشخص کرده‌اند بیمه کرده‌ام.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ کرگر در کارگاه مشغول به کار هستند که از این تعداد ۵ نفر بیمه هستند و با بازنشستگی هر کدام یکی دیگر جایگزین می‌شود که از این بابت خدا را شاکرم که توانسته‌ام فرصتی برای اشتغال فراهم کنم و باقی‌الصالحات باشد. همچنین ۵ بافنده هم خارج از کارگاه درم به این شکل که دار قالی را در منزل خودشان مشغول هستند.

گره‌هایی که گره‌گشا می‌شود/ اشتغال ۱۵ نفر توسط بانوی محلاتی

این بانوی کارآفرین محلاتی تصریح کرد: چندین سال پیش تسهیلاتی دریافت کردم و توانستم کار را رونق ببخشم. اما باتوجه به افزایش قیمت‌ها هزینه بافت فرش ابریشم بسیار افزایش داشته است.

نجفی ادامه داد: قالی‌هایی که در کارگاه ما بافته می‌شود اکثرا در سایزهای بزرگ است از ۱.۵ متری تا ۲۸ متری هستند؛ سفارش کار برای بافت فرش ۴۸ متری داشتیم که به هندوستان صادر شد؛ کیفیت کار کارگران ما تا به این حد قابل قبول است.

وی به مشکلات موجود در این عرصه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مکان کارگاه اجاره‌ای است که در کنار گران شدن مواد باعث شده به مانند گذشته کار قالیبافی خیلی رونق نداشته باشد.

این کارآفرین محلاتی تاکید کرد: به واسطه افزایش سن کمتر در کارگاه حضور دارم ولی از اینکه حاصل سال‌ها زحمات و دسترنج کار خود را می‌بینم خوشحالم اینکه توانسته‌ام بستری را برای افردی فراهم کنم که بتوانند رزق حلال کسب کنند.

در شرایط کنونی و برای رونق اقتصاد غیرنفتی باید توجه داشت که حمایت از قالیبافان یک تیر و دو نشان است که نباید از آن غافل شد.

انتهای پیام/ع.م

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار