عشایر استان اردبیل ۲۰ خرداد به مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت:طبق گزارش‌های اداره کل هواشناسی،دامپزشکی ومنابع طبیعی وآبخیزداری استان شرایط برای کوچ بهاره به مناطق ییلاقی مهیا نیست وعشایر استان می‌توانند از ۲۰ خرداد کوچ خود را آغاز کنند.
کد خبر: ۹۶۰۲۲۵۰
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

عشایر استان اردبیل ۲۰ خرداد به مناطق ییلاقی کوچ می‌کنند

حاتم طهماس‌پور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار بسیج اظهار کرد: تقویم و زمان کوچ عشایر بر اساس مولفه‌هایی از جمله آب و هوا، میزان بارندگی، پوشش گیاهی، نظرات کارشناسان ذیربط و نظر خود عشایر مشخص و بر اساس آن عمل می‌شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته به دلیل خشکسالی و مشکلاتی که در قشلاقات استان داشتیم، عشایر ۲۵ اردیبهشت کوچ خود را آغاز کردند اما امسال با توجه به میزان بارندگی به ویژه در ییلاقات هنوز شرایط برای کوچ عشایر مساعد نیست.

مدیر کل عشایر استان اردبیل با اشاره به جلسه شورای عشایر که با هدف هماهنگی دستگاه‌های ذیربط با هدف مدیریت کوچ بهاره عشایر استان برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه که با حضور نمایندگان ۲۵ دستگاه برگزار شد، با استناد به گزارش‌های اداره کل هواشناسی استان، دامپزشکی و منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام شد که شرایط برای کوچ بهاره عشایر مساعد نیست و پیشنهاد شد کوچ بهاره عشایر استان اردبیل از ۲۰ خرداد آغاز شود.

طهماس‌پور اضافه کرد: با توجه به احتمال بارندگی‌ها و برودت دمای هوا در ییلاقات و احتمال بیماری دام‌ها و از همه مهم‌تر تخریب مراتع، مقرر شد این سه دستگاه تا ۲۰ خرداد شرایط منطقه را بررسی کنند و نهایتا در این تاریخ یا ۲ سه روز قبل از آن کوچ بهاره عشایر آغاز شود.

وی اضافه کرد: عشایر با توجه به دانش و تجربه بومی می‌دانند چه زمانی کوچ کنند ولی در عین حال از بین رفتن اکوسیستم و میان‌بندها و تبدیل اراضی عشایری به زمین زراعی محدودیت‌هایی را برای عشایر ایجاد کرده است.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل یادآورشد: در حال حاضر کوچ ماشینی عشایر چند ساعت یا نهایتا یک روز طول می‌کشد در حالی که قبلا زمان کوچ عشایر دست کم ۴۵ روز زمان می‌برد.

طهماس‌پور اضافه کرد: فرصت و زمان کوتاه کوچ عشایر و تفاوت دمای بین ۳۰ درجه مناطق قشلاقی تا صفر درجه ییلاقات و نحوه جابجایی با وسیله نقلیه منجر به استرس دام و کاهش وزن دام می‌شود از همه مهم‌تر اینکه با کوچ ماشینی زمینه ساز چرای زودرس و تخریب مراتع در مناطق ییلاقی می‌شود.

وی گفت: علاوه بر این در خشکسالی‌هایی که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم، چرای زودرس توسط روستائیانی که با چراگاه‌های عشایر مرز مشترک داشتند، اتفاق می‌افتاد.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل با اشاره به هزینه‌های بالای کوچ برای عشایر اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی عشایر در سال‌های اخیر شاهد اجاره مراتع از سوی برخی از صاحبان پروانه هستیم که این امر هم به تخریب مراتع دامن می زند.

کمتر از ۱۰ درصد عشایر استان اردبیل کوچ خود را آغاز کرده‌اند

طهماس‌پور گفت: بارش‌ها و پوشش گیاهی استان طی چندین دهه اخیر بی‌سابقه است با این حال برخی از عشایر در مناطق قشلاقی کل اراضی و مراتع را زیر کشت برده‌اند و الان مرتع ندارند با توجه به این وضعیت طی روزهای اخیر کمتر از ۱۰ درصد از عشایر کوچ خود را آغاز کرده اند و این در حالی است که راه‌های مناطق ییلاقی هنوز پوشیده از برف و بعضا مسدود است.

وی با بیان اینکه از ۲۵ روز قبل پنج دستگاه ماشین آلات سنگین برای بازگشایی راه‌های ارتباطی عشایر در مناطق ییلاقی مستقر هستند، گفت: با توجه به تداوم بارندگی‌ها و مه گرفتگی شرایط آب و هوایی اجازه بازگشایی مسیر را نمی دهد و با این وضعیت در مناطق ییلاقی هم هنوز شرایط مساعد نیست.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل طول راه‌های عشایری استان را یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: سال گذشته با توجه به شرایط آب و هوایی حدود یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرمت، تسطیح و بازگشایی راه‌های عشایری در استان انجام شد در واقع برخی از مسیرها دو بار بازگشایی و تسطیح شد و با توجه به شرایط آب و هوایی امسال هم این اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه مشکلی از بابت تسطیح و بازگشایی راه‌های عشایری نداریم و به محض مساعد شدن شرایط جوی عملیات تسطیح بازگشایی راه‌ها ادامه خواهد یافت، ادامه داد: بر اساس تصمیم شورای عشایر استان قرار است با کسانی که زودتر از موعد به ییلاقات رفته اند برخورد شود و نباید فراموش کرد که اگر عشایر به مدت پنج روز دیرتر به ییلاقات بروند به مدت یک ماه در تعلیف دام مشکلی نخواهند داشت.

طهماس‌پور در ادامه اطلاع رسانی و ارائه هشدارهای هواشناسی، تشکیل اکیپ سیار پلیس راه در مناطق عبوری عشایر، بازگشایی حریم راه‌های اصلی برای عبور عشایر، نصب علائه راهنمایی برای رانندگان، هماهنگی با شرکت‌های حمل و نقل با هدف رعایت نرخ تعرفه و به همراه داشتن بیمه نامه و بارنامه، بررسی آنتن دهی تلفن همراه در مناطق ییلاقی، تامین سوخت و نهاده مورد نیاز را از جمله تصیمات شورای عشایر استان ذکر کرد.

وی ادامه داد: همچنین قرار شد اداره کل بازرس استان با اعلام شماره اختصاصی با کسانی که مرتع خود را می فروشند برخورد کند و پروانه این افراد لغو و در اختیار بهره بردار قرار گیرد.

شهید آیت الله رئیسی به طور واقعی و ملموس از مشکلات عشایر گره‌گشایی می‌کرد

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به اهتمام دولت شهید آیت الله رئیسی به حل مشکلات عشایر اظهار کرد: شهید آیت الله رئیسی تنها رئیس جمهوری بود که در سفرهای استانی به طور واقعی و ملموس از مشکلات عشایر گره گشایی کرد.

طهماس پور با اشاره به دستور شهید رئیسی برای تامین ۲۳۰ هزار پنل خورشیدی برای عشایر اظهار کرد: در این چهار چوب امسال یک هزار پنل خورشیدی بین عشایر استان اردبیل توزیع خواهد شد.

وی اضافه کرد: نیاز نسیت عشایر برای دریافت این پنل‌ها به اداره عشایر مراجعه کنند بلکه همانند سال گذشته به هر "اوبه" یک دستگاه پنل خواهیم داد تا عشایر از بابت روشنایی مشکلی نداشته باشند.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل خاطرنشان کرد: در تامین آب هم لوله مورد نیاز ۸۰ درصد عشایر در مناطق ییلاقی تامین شده است و در این بخش هم عشایر استان مشکلی نخواهند داشت.

وی در پایان با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری گفت: عشایر همواره و در هر جا نیاز بوده در صحنه های مختلف حضور داشته به ویژه در مشارکت در ادوار مختلف انتخابات حرف اول را زده‌اند امروز هم عشایر پای نظام و انقلاب هستند و حتما حضور پرشور در انتخابات خواهند داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار