یادداشت روز/ بیک‌محمدی‌هزاوه کارشناس مسائل فرهنگی

مرور اجمالی بر ویژگی‌های مردی از دیارآفتاب و تبار خورشید

امام خمینی(رحمه الله علیه) تاثیرگذارترین شخصیت تاریخ معاصر جهان که نقش ایشان در تحقق انقلاب اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی و بیداری و هوشیاری مردم ایران همواره از دیدگاه قدرت‌های بزرگ جهان موجب شگفتی بوده است.
کد خبر: ۹۶۰۴۴۰۰
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ محمدرضا بیک‌محمدی‌هزاوه کارشناس مسائل فرهنگی در یادداشتی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) آورده است: امام خمینی(رحمه الله علیه) انسانی دوراندیش، حکیم، آدم شناس، تیزبین، حلیم و آینده نگر بود؛ هرکدام از این صفات، کافیست تا شخصی را در مرتبه‌ای والا جای دهد و احترام همگان را جلب نماید. شخصیت عظیم رهبر کبیر انقلاب و جوهر درخشانى که همه‏ دنیا را تحت تأثیر قرار داد، در درس‌ها، بیانات و رهنمودهاى او آشکار و نمایان است.

امام خمینی(رحمه الله علیه) تاثیرگذارترین شخصیت تاریخ معاصر جهان که نقش ایشان در تحقق انقلاب اسلامی، تشکیل حکومت اسلامی و بیداری و هوشیاری مردم ایران همواره از دیدگاه قدرت‌های بزرگ جهان موجب شگفتی بوده است.

امام راحل دارای شخصیتی استثنایی، ممتاز و بی‌‏نظیر با نگاهی جامع الاطراف و تفکری ناب بود و در عین حال هوش، شجاعت، اقتدار و خدا باوری، خود باوری و مردم باوری و دوری جستن از نفس اماره جز صفات بارز این حکیم محسوب می‌شد.

مقام معظم رهبری(مدظله) بارها در بیانات حکیمانه خود، ابعاد شخصیتی امام راحل را مطرح نموده‌اند. رجوع به این موارد از منظر مقام معظم رهبری(مدظله) اطلاعات عمیق، جامع و کاملی را از شخصیت بنیانگذارجمهوری اسلامی به مخاطبان خواهد داد.

در زیر مرور اجمالی بر شخصیت عظیم حضرت امام(رحمه الله علیه) برای آشنایی نوجوانان، جوانان و ملت شریف ایران خواهیم داشت:

ممتاز و استثنایی

امام(رحمه الله علیه)، شخصیتی ممتاز، استثنایی و بی نظیر بود. هرچه در ابعاد شخصیت ایشان تأمل کنیم و در این بحر عمیق غوص کنیم این امتیاز و استثنا را بهتر و بیشتر صیدکرده و در می یابیم.

شخصیت امام(رحمه الله علیه) با هیچکدام از رهبران جهان معاصر، حتی جهان بعد از بعثت و ائمه اطهار قابل مقایسه نیست؛ حضرتش را فقط با پیامبران و ائمه معصومین(علیه السلام) می توان مقایسه کرد.

 خدا باوری

امام(رحمه الله علیه) با همت بلندی که داشت، هدف های عظیمی را ادنبال می کرد. تصور این هدف ها، برای آدم های معمولی دشوار و پنداشت آن هدف های والا، دست نیافتنی بود؛ اخلاص، تقوا، همت بلند، ایمان، توکل، توسل و خستگی ناپذیری و استعدادهای اعجاب انگیزی که در وجود این مرد بزرگ نهفته بود او را در تحقق اهداف و پیشرفت کار ها موفق می نمود. نقطه قابل توجه در کار ایشان، محو شدن در خدا باوری و اراده الهی بود.

هیچ چیز غیر از انجام تکلیف، تمسک به قرآن و توسل به اهل بیت برایش مطرح نبود. واقعاً او مصداق اخلاص در نیت، تقوای در عمل و قرار داشتن در موقعیت عمل صالح بود. آن چنان در تداوم موقعیت عمل صالح صبور و کوشا بود که  توانست به حیات طیبه برسد. به همین خاطر، پیمودن راه های سخت و دنبال نمودن هدف های کلان برای ایشان قابل وصول و دست یافتنی و فتح قله ها امکان پذیر شد.

 خود باوری

خود باوری پیوسته به خدامحوری ایشان چنان بود که در میان رهبران جهان و تاریخ، به جز انبیا و اولیای الهی به دشواری می توان کسی را با این ابعاد و این خصوصیات تصور نمود. آن بزرگوار، اخلاص در نیت و تقوا در عمل را نهادینه و با تمسک به قرآن و توسل به اهل بیت توانست مراد ملت ایران و امید مستضعفان جهان و بخصوص مسلمانان باشد. این عبدصالح و بنده ی خاضع، نیایشگر نیمه شب، تجلی نور و روح خدا در زمین و زمان بود.

ایشان الگوی کامل یک انسان فرهنگی، مسلمان واقعی و نمونه ی بارز یک رهبر جامع الاطراف اسلامی بود. او، به اسلام و ایران عزت و عظمت بخشید و پرچم حق و حقیقت را بر قلل جهان به اهتزاز درآورد.

حضرتش، ملت ایران را از زیر یوغ ظالمان، مستکبران و جهانخوران نجات داد و به آنان عزت، عظمت، غرور، شخصیت و خودباوری بخشید.

ایشان تنها منادی شعار نه شرقی، نه غربی، استقلال و آزادی در سراسر جهان بود و این عناصر مهم و کیمیای طلا کننده مس وجودی انسان ها را در جهان سرداد و امید را در دل های مرده ملل تحت ستم جهان زنده کرد.  

مردم باوری

ارادت حضرت امام به مردم هم در دوران مبارزات و هم در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی غیرقابل انکار است. دیدارهای مکرر با مردم گواه این مسئله است؛ تا جایی که اطرافیان وقتی به ایشان می گویند شما وقت ندارید و باید بیشتر به مسائل مهم حکومتی بپردازید، می فرماید:

هدف حکومت تأمین خواست و اراده مشروع مردم است و در حال حاضر خود را موظف می دانم که در میان همین مردم باشم. مردم باوری ایشان در دوران پس از پیروزی انقلاب و استقرار نظام همچنان ساری و جاری بود. ایشان معتقد بود کارها را با همین مردم باید پیش برد و بدون این مردم هیچ توفیقی حاصل نمی شود.

 لذا ارتباط ایشان با مردم هیچ گاه قطع نمی شد.

یک بار امام فرمود که به من خدمتگزار بگویید بهتر است تا رهبر، این باور دینی و قلبی ایشان بود. ایشان بعد از خدا به مردم باور و اعتماد داشت، در این خصوص خدا وند متعال به پیامبر(صلی الله علیه) می فرماید:

«هُوَ الَّذی أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنینَ» یعنی خداوند هم با یاری خودش و هم با یاری مؤمنین تو را یاری می‌کند. این دو با هم هستند.

البته خداوند در رأس امور قرار دارد و اراده الهی در همه امور غیرقابل انکار است، با این حال خود خداوند می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم». بنابراین اگر قوم یا همان مردم همراه اراده الهی شدند، خداوند آن تغییر را ایجاد می‌کند. اما اگر مردم همراه نشدند، این خودشان هستند که سرنوشت خود را تغییر می‌دهند و باید پای آن هم بایستند.

نتیجه

استکبارستیزی، حفظ اعتدال، اعتقاد به شعار«نه شرقی و نه غربی»، اصرار بر استقلال حقیقی و همه جانبه ی ملت - خودکفایی به معنای کامل، پافشاری بر حفظ اصول دینی و شرع و فقه اسلامی، ایجاد وحدت و همبستگی، توجه به ملت های مسلمان و مظلوم دنیا، عزت بخشیدن به اسلام و ملت های اسلامی و مرعوب نشدن در مقابل قدرت‌های جهانی، ایجاد قسط و عدل در جامعه‌ی اسلامی، حمایت بی دریغ و همیشگی از مستضعفان و محرومان و قشرهای پایین جامعه و لزوم پرداختن به آن‌ها بخشی از ویژگی‌های امام(رحمه الله علیه) بود.

 این ویژگی‌ها برداشتی از بیانات مقام معظم رهبری(مدظله) درخصوص امام خمینی(رحمه الله علیه) است که می‌تواند نوجوانان، جوانان و ملت شریف ایران را با ابعاد شخصیتی امام راحل آشنا سازد.

با توجه به اهمیت موضوع یادآور می‌شود شناخت این چهره‌ی بزرگ تاریخ کشورمان در راستای پیروی از آرمان‌ها و اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی لازم و ضروری است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار