خبرهای داغ:
قاسملو تأکید کرد

لزوم رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری و مقابله اولیه در برابر حریق

همدان-مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی بهار با اشاره به افزایش آتش‌سوزی در مناطق شهری، کشاورزی و مراتع، بر لزوم رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری و مقابله اولیه در برابر حریق تأکید کرد.
کد خبر: ۹۶۰۴۸۳۷
|
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مهدی قاسملو در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش آتش‌سوزی در مناطق شهری، کشاورزی و مراتع اظهار کرد: به برکت بارش‌های اخیر و رویش گیاهان خودرو و یکساله در داخل شهر، مناطق کشاورزی و مراتع، با توجه به گرم شدن هوا علف‌های هرز خشک و احتمال آتش‌سوزی در پارک‌ها و بوستان های سطح شهر افزایش می‌یابد در همین راستا یکی از راهکارهای پیشگیری از آتش‌سوزی در سطح فضاهای سبز شهری جمع‌آوری و حذف علف‌های هرز است تا تعداد عملیات‌های اطفایی آتش نشانی کاهش یابد.

وی تصریح کرد: علت‌های وقوع آتش سوزی بیشتر توسط معتادان متجاهر و همچنین عوامل انسانی از قبیل بازی‌های کودکانه، شبانان و جمع‌آوری‌کنندگان ضایعات و نیز ناکافی بودن دانش ایمنی مردم در استفاده از فضای سبز به ویژه در ایام فصل بهار و تابستان است و با توجه به محدودیت عملیاتی، تجهیزات و امکانات، لازم است همکاری و تلاش مضاعفی برای امدادرسانی انجام گیرد.

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی بهار افزود: در برخی موارد با توجه به ناهموار بودن زمین‌های کشاورزی و مراتع دارای پوشش گیاهی، تردد خودروهای آتش‌نشانی برای مهار آتش سخت و در بعضی موارد غیرممکن است، بنابراین با شرایط پیش رو به کشاورزان، روستاییان، شبانان و خانواده‌ها تا برداشت محصول (گندم، جو، گیاهان کلزا وغیره) توصیه می‌شود برای پیشگیری و مقابله اولیه در برابر حریق نکات ایمنی رعایت شود.

وی افزود: ایجاد فاصله ۱/۵ تا ۲متری بین مزارع همجوار و علف‌های هرز با تراکتور و گاوآهن، شخم زدن زمین‌های بایر اطراف محصول با قابلیت حریق، مواظبت و مراقبت روزانه و شبانه از محصول نزدیک آماده برداشت، آماده نگه داشتن ادوات کشاورزی (تراکتور، گاوآهن و سمپاش تراکتوری) برای مقابله اولیه، به موقع برداشت کردن محصول رسیده و خشک شده و جمع‌آوری کاه و کلش گندم و جوی درو شده پس از برداشت محصول از روی زمین کشاورزی از جمله این توصیه‌ها است.

وی با تأکید بر شخم زدن زمین کشاورزی پس از برداشت گندم و جو و جمع‌آوری کاه و کلش آن، گفت: شبانان برای حفظ مراتع مجوز چرا و قابل تردد، باید اصول ایمنی در روشن و خاموش کردن آتش برای استفاده را رعایت کنند.

قاسملو با بیان اینکه نیروهای منابع طبیعی از عوامل باز دارنده در گسترش حریق(آتش‌بر و دمنده) در مراتع اجرا و استفاده کنند، افزود: دهیاران به خاموش کننده‌های دستی(آتش کوب) مجهز شوند، دهیاران از ظرفیت روستا برای اقدامات لازم بهره بگیرند.

وی ادامه داد: والدین در هنگام استفاده از طبیعت مراقب فرزندان خود برای پیشگیری از بروز حریق باشند و خانواده‌ها بعد از روشن کردن آتش در طبیعت برای پخت و پز حتما بعد از استفاده و ترک محل آن را با خاک یا آب خاموش کنند.

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی بهار با تأکید بر تماس با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی در مواقع اضطراری برای مهار آتش خاطرنشان کرد: وجین علف‌های هرز و جمع‌آوری آنها در سطح بوستان‌های سطح شهر بهار به صورت همزمان توسط خدمات شهری و فضای سبز شهرداری در حال اجرا است و از تمام شهروندان درخواست می‌کنیم با توجه به آغاز فصل گرما از روشن کردن آتش در سطح حاشیه‌های بلوار خودداری کنند.

وی بیان کرد: آتش‌نشانی شهرداری شهر بهار آمادگی لازم برای آموزش و ترویج اصول ایمنی (پیش‌بینی، پیشگیری و مقابله اولیه) با انواع حوادث احتمالی حریق را برای عموم مردم دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار