خبرهای داغ:
مالمیر خبر داد

تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ اصله نهال در نهالستان ملایر

همدان-رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: قدس به عنوان تنها نهالستان استان همدان، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ اصله نهال را معادل ۶۰ درصد سهم استان تامین می‌کند.
کد خبر: ۹۶۲۱۰۰۰
|
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷
تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ اصله نهال در نهالستان ملایر

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، جواد زنگنه در بازدید خبرنگاران از نهالستان قدس اظهار کرد: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور سهم استان همدان ۳ میلیون اصله نهال است.

وی با بیان اینکه قدس به عنوان تنها نهالستان استان همدان، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ اصله نهال را معادل ۶۰ درصد سهم استان تامین می‌کند، خاطرنشان کرد: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان قدس ملایر در راستای طرح مردمی «کاشت یک میلیارد درخت» تولید می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با بیان اینکه حدود یک میلیون اصله از این نهال‌ها، صنوبر و مابقی نهال‌هایی است که به آب کمی نیاز دارند و تمامی نهال‌های تولید شده در نهالستان قدس ملایر به صورت رایگان توزیع می‌شود، افزود: نهالستان با هدف برداشتن فشار از جنگل‌های شمال و زاگرس و حفظ و گسترش منابع طبیعی، گونه‌های مختلف نهال‌هایی که با شرایط اقلیمی منطقه ما سازگاری دارند، تولید می‌کند.

وی ادامه داد: مساحت نهالستان ۲۰ هکتار است و گونه‌هایی همچون داغداغان، بلوط ایرانی(بلوط زاگرس)، لیلکی، شیرخشت، آلبالو وحشی، بنه (پسته وحشی)، صنوبر، سپیدار، سنجد، بلوط، افرا، کاج تهران، سرو نقره‌ای، سیاه تلو، ارژن، بادام شیرین، گلابی جنگلی، بادامک، توت و اقاقیا در این نهالستان کشت شده است.

زنگنه یادآور شد: نهال‌های نهالستان قدس بدون اعتبار دولتی و با همکاری یک شرکت خصوصی با اهداف زیست محیطی، تولید می‌شود، در حالی‌که هزینه تولید هر نهال حداقل ۱۵۰ هزار ریال است و ما موظف هستیم نهال‌ها را به صورت رایگان توزیع کنیم.

وی تنها راه وارونه کردن جریان تولید دی اکسید کربن را کاشت درخت و توسعه پوشش گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی دانست و بیان کرد: حفظ و گسترش منابع طبیعی یک وظیفه ملی و همگانی است و نیازمند کمک و همراهی مردم هستیم، در حالی‌که این سازمان از نظر نیروی انسانی و تجهیزات در اختیار با محدودیت‌هایی مواجه است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر همچنین با اشاره به گرمای بی‌سابقه در تابستان امسال و وقوع آتش‌سوزی‌ها، گفت: از ابتدای امسال تاکنون سه مورد آتش‌سوزی در مراتع این شهرستان داشتیم که در وسعت بسیار و حاشیه جاده‌ها رخ داد و از این نظر ملایر یکی از موفق‌ترین شهرهای کشور در حوزه پیشگیری از آتش‌سوزی بود.

وی با بیان اینکه سه سال متوالی هیچ آتش‌سوزی در این شهرستان نداشتیم، ادامه داد: علت این آتش‌سوزی‌ها عمدتا عوامل انسانی بود و با توجه به پوشش گیاهی، پیش‌بینی ما این بود امسال بیش از ۱۵ آتش‌سوزی داشته باشیم که به دلیل کنترل و نظارت شبانه‌روزی اکیپ‌های اطفاء حریق، مدیریت بحران و کمک اهالی، این موارد در روستاها کنترل شد.

زنگنه با بیان اینکه تاکنون ۲۰ فقره تفاهم‌نامه با دهیاران روستاها منعقد و بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در نطفه خفه شد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ملایر گسترده‌ترین شهر استان از نظر پراکنش روستایی است، تیم اطفاء حریق اداره منابع طبیعی، در مدت زمان بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به محل آتش‌سوزی می‌رسد.

به گفته وی؛ ۸۰ درصد از اراضی کشور و ۵۶ درصد از اراضی استان همدان، عرصه منابع طبیعی و مرتع است و گرمای امسال نه تنها در ایران، بلکه در جهان بی‌سابقه بود و پوشش بالای گیاهی در کنار عوامل انسانی و سهل‌انگاری، عامل بسیاری از آتش‌سوزی‌ها بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر افزود: از بین بردن پوشش گیاهی فاجعه‌ای بزرگی رقم می‌زند و باید به ظرفیت ورود دام به مراتع توجه ویژه شود، چراکه عدم رعایت این امر مهم، موجب حذف گونه‌های مرغوب و رشد گونه‌های نامرغوب در مراتع می‌شود.

*گونه صنوبر تامین کننده چوب مورد نیاز شهرستان

مسئول نهالستان قدس ملایر نیز از اضافه شدن یک شاسی به نهالستان در سال گذشته خبر داد و گفت: بیشتر گونه‌هایی که در این نهالستان به صورت گلدانی و کشت زمینی کاشته می‌شود، نیاز آبی کمی دارند و با شرایط منطقه سازگار هستند و از نظر اقتصادی و تولیدی برای مردم به صرفه است.

معصومه مالمیر صنوبر را یکی از گونه‌های مناسب در این نهالستان عنوان کرد و افزود: با توجه به نیاز شهرستان ملایر به چوب، چند سال است که صنوبر در این نهالستان تولید و در اختیار کشاورزان و مردم قرار می‌گیرد تا هم فشار برای قطع دیگر درختان و حذف آنها کاهش پیدا کند و هم تولید چوب کشاورز را به سودآوری برساند.

وی با اشاره به اینکه در هر مترمربع از این نهالستان یکصد اصله نهال تولید می‌شود، ادامه داد: گونه صنوبر در مکان‌های دارای روان‌آب و حاشیه زمین‌های کشاورزی به عنوان بادشکن کشت می‌شود و پس از پنج تا هفت سال قابل برداشت است و علاوه بر اثرات مثبت پوشش گیاهی، به تولید چوب در منطقه کمک می‌کند.

مسئول نهالستان قدس ملایر با اشاره به تولید نهال بادام دیم و شیرین در این نهالستان، بیان کرد: این نهالستان همچنین نهال‌های فضای سبز برای شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، معابر روستایی و شهری را تولید می‌کند و پس از جانمایی با مشارکت آنها در شهرها و روستاها کاشته می‌شوند.

وی درباره توزیع رایگان نهال‌ها، اظهار کرد: پس از بررسی درخواست مردم و ارائه محدوده نقشه زمین، جانمایی کرده و در هفته منابع طبیعی نهال‌ها را بین مردم توزیع می‌کنیم که متقاضی صنوبر بیش از گونه‌های دیگر است.

مالمیر با بیان اینکه نهال‌ها در اسفندماه توزیع می‌شود و گونه‌های کشت شده در گلدان محدودیت زمانی ندارد و در ایام دیگر سال نیز کشت می‌شوند، گفت: این نهالستان علاوه بر تامین نیاز استان، به استان‌های مجاور همچون مرکزی، کردستان و لرستان نیز نهال ارسال می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار