خبرهای داغ:
مدیرکل محیط زیست گلستان؛

احیاء تالاب‌ها و فرونشاندن ریزگردها یادگار ارزشمند شهید جمهور در گلستان

محمد رضا کنعانی گفت: احیاء خلیج گرگان را مهمترین اقدام رئیس جمهور شهید در حوزه محیط زیست دانست و گفت: اگر لایروبی و احیاء خلیج گرگان انجام نمی‌گرفت امروز با فاجعه محیط زیستی روبرو بودیم.
کد خبر: ۹۶۰۵۲۶۹
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴

احیاء تالاب‌ها و فرونشاندن ریزگردها یادگار ارزشمند شهید جمهور در گلستان

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛محمد رضا کنعانی مدیرکل محیط زیست استان گلستان با اشاره به اینکه در دولت رئیس جمهور شهید، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در تمام شاخص‌های محیط زیستی در استان گلستان حرکت رو به جلویی داشته‌ایم، اظهار کرد: احیای خلیج گرگان یکی از اقدامات شاخص و ماندگار رئیس جمهور شهید در استان گلستان است.

وی با بیان اینکه اگر لایروبی کانال آشوراده انجام نمی‌گرفت، علاوه بر خشک شدن خلیج گرگان فاجعه زیست محیطی در منطقه اتفاق می‌افتاد، گفت: زمانی که ارتباط خلیج گرگان با دریای خزر قطع شد، به دلیل آنکه میزان تبخیر آب بیشتر از بارش‌ها بود، ما پهنه آبی زیادی را از دست می‌دادیم و اراضی شوره‌زاری که مستعد فرسایش بادی و گرد و غبار است، برجای می‌ماند که تبدیل به کانون ریزگرد می‌شدند.

مدیرکل محیط زیست گلستان ادامه داد: به دلیل تبخیر بالا در پهنه آبی باقی مانده در خلیج گرگان نیز با شوری بیش از اندازه و مرگ بسیاری از آبزیان و زیست‌مندان خلیج مواجه می‌شدیم.

کاهش شوری آب خلیج گرگان  و احیاء اگونه های جانوری و گیاهی

کنعانی ادامه داد:  متصل کردن خلیج گرگان به وسیله کانال آشوراده به دریای خزر علاوه بر آنکه میزان آب خلیج را افزایش داد موجب شد آب با کیفیت وارد خلیج گرگان شده و شوری خاک را کم کند که در نتیجه شرایط برای زیست جانوران  و آبزیان فراهم شد.

وی با تأکید اینکه احیای خلیج گرگان از شکل‌گیری کانون جدید ریزگرد در منطقه جلوگیری کرد، افزود: در دولت شهید رئیسی در کنار احیاء خلیج گرگان اهتمام برای نجات بقیه پهنه‌های آبی و تالاب‌ها نیز صورت گرفته به طوری که در سفر رئیس جمهور اعتبار برای احیاء تالاب ۲۰ هزار هکتاری گمیشان که بیش از یک دهه بر اثر عوام طبیعی و انسانی خشک شده بود، در نظر گرفته و مصوب شد و در حال حاضر اقدامات احیایی در تالاب گمیشان در حال انجام است.

احیاء تالابها در دولت سیزدهم

مدیرکل محیط زیست گلستان با اشاره به اینکه وضعیت تالاب‌های استان با نگاه ویژه دولت سیزدهم به پهنه های آبی در وضعیت مطلوبی قرار دارد، گفت: علاوه بر تالاب گمیشان، از محل اعتبارات سفر اعتباراتی برای تالاب‌های آلاگل، آلماگل و آجی گل که تالاب‌های بین‌المللی ما هستند در نظر گرفته شد تا لایروبی کانال‌های منتهی به این تالاب‌ها و دیواره‌سازی و تعویض دریچه‌ها انجام شود.

توجه به احیاء جنگل ها

کنعانی ادامه داد: توجه دولت سیزدهم در بحث محیط زیست  تنها به پهنه‌های آبی محدود نشده و پهنه‌های خشکی را نیز مورد توجه قرار دادند به طوری که کارهای مطالعاتی روی ۶۰ هزار هکتار از پهنه‌های جنگلی گلستان انجام شده و سال گذشته بر روی بر روی ۱۰۰ هکتار از اراضی جنگلی که درگیر آفات شده بودند اقدامات احیایی صورت گرفته است.

رشد ۸۰ برابری تجهیزات اطفا حریق 

این مقام مسئول با بیان اینکه پهنه‌های جنگلی گلستان همه ساله دچار حریق می‌شود، گفت: برای توسعه شبکه  اطفا حریق در دولت سیزدهم از محل سفر اعتبارات خوبی مصوب شده و این اعتبارات ۸۰ درصد اعتباری بود که در یک دهه گذشته برای اطفا حریق محیط زیست در نظر گرفته می‌شد.

وی  با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۵ هزارو ۳۷۰ نفر روز نیروی بسیجی برای اطفا حریق در مناطق مورد نظر حاضر بودند و علاوه بر آن  ۱۴ سکونت گاه روستایی حاشیه پارک ملی گلستان سازماندهی، آموزش و تجهیز شدند، تصریح کرد: در نتیجه اقدامات پیشگیرانه و آموزشی که داشتیم علی رغم اینکه میزان حریق در دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد افزایش داشت میزان خسارت‌ها و حریق در پهنه‌ها ۵۰ درصد کاهش داشت.

مدیرکل محیط زیست گلستان اجرای قانون حدنگاری در  ۶۳.۲۲ درصد از اراضی پارک ملی گلستان ، ۶۳.۶۹ درصد مناطق چهارگانه، ۴۵.۶۷ درصد تالاب ها را بخش دیگری از اقدامات انجام شده در دولت شهید جمهور برشمرد و گفت: در دولت سیزدهم ۱۴۹ مورد تصرفات غیر مجاز در اراضی ملی مناطق چهارگانه شناسایی و مورد برخورد قانونی قرار گرفت و بیش از ۲۷۸ موردتصرفات غیر مجاز در اراضی مستثنیات شناسایی و به متولی آن که جهاد کشاورزی است معرفی شد تا اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار