رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

توجه به دانش روز در تامین و امنیت غذایی ضرورت دارد

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به وظیفه جهاد کشاورزی در تامین غذای مورد نیاز جامعه و امنیت غذایی، میسر بودن این دو مولفه را با توجه به تهدیدات و کاهش منابع در سایه توجه به دانش روز عنوان کرد.
کد خبر: ۹۶۰۵۳۵۹
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در چهارمین روز از سلسله نشست های رسانه ای«رسم خدمت» در جمع اهالی رسانه افزود: با توجه به افزایش جمعیت و کاهش منابع  در اثر برخی تهدیدات  نیازمند علم جدید برای تامین مواد غذایی هستیم و طی سه سال در این راستا از صاحبان دانش در این حوزه استفاده کردیم.

وی ادامه داد: نزدیک ۳۰۰ کلینیک و شرکت کشاورزی در سطح استان وجود دارد و فارغ التحصیلان این رشته در آن ها فعالیت دارند ولی هنوز چارچوب دانش بنیانی را ندارند و در حال طی روند اخذ دانش بنیانی و  ۳۳ شرکت دانش بنیان در مرکز تحقیقات عده ای به عنوان دهکده فناوری و نوآوری مستقر هستند.

فتحی اقدام مهم دیگر را در سه سال اخیر قیمت گذاری مناسب برای محصول گندم دانست و گفت: این قیمت گذاری موجب شد کشاورزان رغبت بیشتری به کشت و افزایش در واحد سطح و استفاده از دانش روز داشته و خرید گندم به صورت تصاعدی افزایش یافت و به خودکفایی رسید و امسال نیز در این راستا حرکت می کنیم.

وی با اشاره به خدمات پشتیبانی و لجستیکی جها کشاورزی گفت: سالانه ۱۱۵ هزار تن کود و ۷۵ هزار تن بذر اصلاح شده در بخش کشاورزی استان استفاده می‌شود و اقدامات سازه‌ای در مدیریت آب و خاک شامل اصلاح و بهبود وضعیت خاک، سیستم‌های نوین آبیاری و احیا و مرمت قنات ها و بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در دست اجراست.

فتحی اتمام طرح های نیمه تمام را از سیاست‌های اولیه دولت سیزدهم عنوان و بیان کرد: طرح هایی چون پایاب سد قیزقلعه‌سی که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و با ۹۵ درصد پیشرفت متوقف شده بود، با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی تکمیل و به بهره برداری رسید.

وی افزود: حدود ۲۲ هزار هکتار شبکه‌ نوین آبیاری در استان به بهره برداری رسیده است و با توجه به آمارهای بارندگی و تبخیر استان که شرایط خشک بودن استان را نشان می دهد باید به بهینه سازی منابع آبی توجه شود که در این راستا طبق سیست های دولت سیزدهم ۶۰ رشته قنات استان احیا،بهسازی و تحویل بهره برداران داده شد.

وی با اشاره به انجام سالانه ۱۳۰ کیلومتر بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی درجه سه و چهار در استان، اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی در بخش نهاده‌های دامی، شاهد برخی تحولات بودیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که نوسانات قیمتی در زمان اجرای این طرح امروز به ثبات رسیده است، گفت: تولید طیور استان از حدود ۷۰ هزار تن به ۱۰۰ هزار تن تولید افزایش یافته‌ و بازار به لحاظ قیمت و تامین به ثبات رسیده است؛ هم‌چنین پیش از دولت سیزدهم تعداد ۳.۵ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام می‌گرفت که این رقم امروز به حدود هفت میلیون قطعه رسیده است.

وی در خصوص وضعیت تامین گوشت قرمز نیز افزود: وزارت جهاد کشاورزی به رغم میل باطنی با واردات گوشت قرمز، بازار این محصول را تنظیم می‌کند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز این محصول را با قیمت مصوب دولتی عرضه می‌کنند اما برنامه ما احیای دامداری‌های سنتی است.

فتحی ادامه داد: مجموع تولید محصولات باغی استان اگر خسارت چندانی وارد نشود تا ۱.۲ میلیون تن می‌رسد و امسال نیز وضعیت باغات استان، خوب بوده و پیش بینی می‌شود تا به این عدد برسیم.

وی با بیان این‌که بالای ۹۴ درصد الگوی کشت شده استان منطبق بر الگوی تعریف شده از وزارتخانه است، گفت: صدور سند برای اراضی کشاورزی، رفع تداخل را به دنبال دارد که در این راستا به لحاظ تعداد صدور اسناد رتبه سوم را داریم و در صورت تعیین تکلیف اسناد در دست اخذ به رتبه نخست می‌رویم.

فتحی گفت: اسناد حدود یکهزار و ۲۷۴ پلاک استان به صورت کامل صادر شده و برنامه داریم تا پایان شهریورماه بتوانیم کل پلاک های استان را رفع تداخل کرده و اسناد مربوطه را صادر کنیم.

وی افزود: پیش از دولت سیزدهم حدود ۲۵۰ هکتار گلخانه در استان وجود داشت که امروز این رقم به ۳۵۴ هکتار رسیده است و برای یکهزار هکتار هم متقاضی سرمایه گذاری داریم.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار