خبرهای داغ:
آبشناس خبر داد

افتتاح ۱۰ طرح طی هفته جهاد کشاورزی در نهاوند

همدان-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از افتتاح ۱۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۴۱۴ میلیارد ریال طی هفته جهاد کشاورزی در نهاوند خبر داد.
کد خبر: ۹۶۰۶۲۸۶
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳
افتتاح ۱۰ طرح طی هفته جهاد کشاورزی در نهاوند

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، توکل آبشناس در جمع اصحاب رسانه شهرستان نهاوند اظهار کرد: اکثریت جمعیت نهاوند کشاورز هستند و ظرفیت آب و هوایی شهرستان هم می‌طلبد که به این سو گرایش پیدا کنند.

وی گفت: تولید حداکثری با توجه به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و منابع آبی مورد نظر است که از حداقل داشته بیشترین تولید را در حوزه کشاورزی و دامی داشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: اگر تولید با ثبات و یکنواخت باشد در کنار آن به صادرات هم توجه ویژه داشته باشیم و از خام‌ فروشی جلوگیری شود، در نهایت زنجیره عرضه تولید خوبی خواهیم داشت .

وی از افتتاح ۱۰ پروژه با ۴۱۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری طی هفته جهاد کشاورزی در نهاوند خبر داد و گفت: این طرح‌ها ۸۱ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۲۱۱ مورد هم غیرمستقیم دارند.

آبشناس در ادامه سخنان خود با اشاره به شعار سال بیان کرد: شعار سال محقق نخواهد شد مگر اینکه با سرمایه و دانش کاربرد پیدا کند و باید کشاورزی ما دانش بنیان شود و در این راه به کمک اصحاب رسانه نیاز داریم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه امسال ۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گشنیز است از تلاش برای ملی شدن آن، برای جلوگیری از خام‌فروشی خبر داد و با اشاره به سنددار کردن اراضی کشاورزی گفت: مشکل ارائه خدمات به اراضی مشاع، خرد شده و... رفع می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به تغییر کاربری‌های غیرمجاز در باغات و اراضی افزود: از مردم می‌خواهیم برای ساخت خانه باغی به جهاد مراجعه کنند که ضوابط به آنها اعلام شود، در همین زمینه کانکس و... هم تحویل می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۹ حکم تخریب از سال ۸۵ موجود است که معوقه و از سال ۱۴۰۲ تنها ۲۷مورد انجام شده است.

آب‌شناس با اشاره به اینکه سیستم کشاورزی باید به سمت کم آب بر بودن برود، بیان کرد: اصلاح الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی یک برنامه مدونی است و با آب کم محصول بهتری تولید می‌شود و باید از کاشت‌های اضافه خودداری شود .

وی اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان نهاوند با ۸۴۶ هکتار آبیاری تحت فشار اولین شهرستانی است که این اقدام را انجام داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه ۳۴ میلیارد تومان در بخش آب و خاک استفاده شده که توانسته‌ایم بخشی از هدر رفت آب را جبران کنیم، تصریح کرد: در خصوص کشت کم آب‌بر کلزا ۶۲۴ هکتار از مراتع نهاوند زیر کشت این محصول است .

وی گفت: در بحث تامین گوشت نیز تاکنون یک میلیون جوجه‌ریزی شده و تا ۴ میلیون قطعه و تولید و ۱۰ هزارتن گوشت مرغ خواهیم داشت که در تامین کالاهای اساسی خودکفا شده‌ایم.

آب‌شناس از متقاضیان در بحث طرح مولدسازی روستاها نیز خواست، با احیای دامداری، گلخانه‌های کوچک مقیاس زیر۳۰۰ متر مربع، صنایع عرق‌گیری، اسانس‌گیری و... بازارچه‌های محلی در روستاها در حوزه تولیدات لبنی از حمایت‌ها و تسهیلات موجود بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: نهاوند یک شهر غیر ساحلی است که با وجود سراب‌های خروشان  در پرورش ماهی ۹۰ درصد تولید داشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار