خبرهای داغ:

توليد 17 هزار و 700 ميليارد ريال محصولات کشاورزي در ديمزارهای آذربايجان شرقي

تبریز- رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي از توليد 17 هزار و 700 ميليارد ريال محصولات کشاورزي در قالب طرح جهش توليد در ديمزارها در آذربايجان شرقي خبر داد.
کد خبر: ۹۶۰۶۷۶۶
|
۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱

به گزارش خبرگاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر فتحي در آيين روز ملي انتقال يافته‌هاي تحقيقاتي کشت ديم که با حضور نماينده مراغه، عجب ‌شير، سراجو و قلعه چاي در مجلس شوراي اسلامي، مديرکل دفتر غلات و محصولات اساسي وزارت جهاد کشاورزي، مديرکل ستاد اجرائي فرمان حضرت امام (ره) در آذربايجان شرقي، فرماندار مراغه و مديران امور زراعت سازمان‌هاي جهاد کشاورزي استان‌هاي مختلف کشور در مراغه برگزار شد، با اشاره به محدوديت هاي موجود درحوزه آب و خاک گفت: با توجه به اين محدوديت، چاره‌اي جز افزايش بهره‌وري در بخش‌هاي مختلف کشاورزي وجود ندارد.

وي با بيان اينکه کشاورزي در برخي از استانها از جمله آذربايجان ‌شرقي بر کشت ديم متکي است، افزود: افزايش عملکرد در واحد سطح کشت ديم از جمله اقدامات ارزشمند براي ارتقاي بهره‌وري بخش کشاورزي استان به شمار مي‌رود.

رئيس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به لزوم نگاه غيرسازه اي و نرم افزاري به جاي نگاه سخت افزاري در کشاورزي گفت: به جاي ظرفيت‌هاي جديد بايد از توان موجود به صورت بهينه استفاده شود و طرح جهش توليد در ديم‌زارها، زمينه را براي استفاده بهينه از عرصه‌ها فراهم کرده است که بايد از حمايت هاي ستاد اجرائي فرمان حضرت امام (ره) در اجراي اين طرح قدرداني کرد.

فتحي بيان کرد: در قالب طرح جهش توليد در ديمزارها حدود 750 ميليارد ريال براي اين استان هزينه شده که حدود 17 هزار و 700 ميليارد ريال عايدي در پي داشته است که نشان مي‌دهد هر يک ميليارد تومان سرمايه‌گذاري، 23 ميليارد تومان براي کشاورز عايدي دارد.

وي با تاکيد بر ضرورت حمايت دولت و مجلس از طرح جهش توليد در ديم‌زارها، گفت: اگر کل ديم‌زارهاي کشور زير پوشش اين طرح قرار گيرد، علاوه بر افزايش بهره‌وري در توليد محصولات ديم، شاهد اشتغالزايي خواهيم بود.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با تأکيد بر اينکه منابع آبي ما روز به روز کاهش پيدا مي کند، اظهار کرد: کاري که در قالب طرح جهش توليد در ديم‌زارها انجام مي‌شود، تزريق يافته‌هاي تحقيقاتي به مزارع و ادغام دانش بومي با دانش نوين است که نتايج بسيار مطلوبي در جهت افزايش بهره‌وري دارد.

فتحي از فعاليت 200 نفر از کارشناسان بخش خصوصي و 100 نفر از کارشناسان بخش دولتي در طرح جهش توليد در ديمزارها در آذربايجان شرقي خبر داد و افزود: اين طرح با مشارکت همه امکان موفقيت کامل را دارد بنابراين علاوه بر کارشناسان و بهره برداران، اعضاي شوراي روستا و متنفذين محلي نيز بايد به اهميت اين طرح توجه داشته و کشاورزان و بهره برداران را به مشارکت در آن تشويق کنند چرا که اگر بتوانيم ديمزارهاي کشور را به صورت کامل احيا کنيم، مي توانيم در حوزه گندم به خودکفائي برسيم.

معاون استاندار آذربايجان‌شرقي و فرماندار شهرستان ويژه مراغه نيز در اين آيين حمايت بانک‌ها از بهره‌برداران کشاورزي را خواستار شد و گفت: عدم حمايت بانک‌ها با وجود تمام پيگيري‌ها ادامه دارد و مشکلات عديده براي کشاورزان ايجاد کرده است.

مرتضي مينويي با تاکيد بر اينکه بانک‌ها به تعهدات خودشان در راستاي اعطاي تسهيلات عمل نمي‌کنند، اضافه کرد: همين موضوع دلسردي کشاورزان را به بار آورده است.

وي راه‌اندازي پايانه صادراتي محصولات کشاورزي در مراغه را از ديگر نيازهاي منطقه عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن راه‌اندازي صندوق حمايت از بخش کشاورزي نيز به پيگيري نياز دارد و مي‌تواند گام موثري در راستاي حمايت از کشاورزان باشد.

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار