امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، اصل اساسی حیات انسان است+عکس

کارشناس مسئول پژوهش و فناوری پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم‌انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اصل اساسی حیات انسان، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است. ایمان در درون انسان اتفاقاتی را رقم می‌زند. افعال در انسان، حدفاصل ایمان تا عمل است.
کد خبر: ۹۶۰۷۸۰۰
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹

 

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهدمقدس، حسین پُرسا در نشست هم‌اندیشی اساتید با موضوع معرفی و تبیین رویکرد نظام‌مند (ماتریسی) امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، مبتنی بر قرآن کریم، با تأکید بر دانشگاه که در سالن شورای این پژوهشکده برگزار شد، اظهار کرد: معرفت به ساختار انسان برمی‌گردد. باب ورود به معرفت، معروف است. معرفت‌شناختی است که با احساس انسان همراه می‌شود. انسان از خواص اشیا و پدیده‌ها استفاده می‌کند؛ اما اینها الزاماً معرفت نیستند. معرفت انسان با معرفت توحیدی شروع می‌شود و پیش می‌رود.

 وی افزود: انسان بدون معرفت توحیدی به هیچ معرفتی دست پیدا نمی‌کند. اگر معرفت به خداوند شکل گیرد، انسان به‌تمامی شناخت‌ها دست پیدا می‌کند.

 پُرسا اصل اساسی حیات انسان را امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دانست و بیان کرد: ایمان در درون انسان اتفاقاتی را رقم می‌زند و افعال در انسان، حدفاصل ایمان تا عمل است. اگر معرفت به خداوند شکل گیرد، انسان به‌تمامی شناخت‌ها دست پیدا می‌کند. اگر معرفت به خداوند شکل نگرفت، هیچ معرفتی در انسان شکل نمی‌گیرد. پایه تمام معرفت‌ها، معرفت توحیدی است. انسان بدون معرفت توحیدی، به هیچ معرفتی دست پیدا نمی‌کند.

 وی ادامه داد: معرفت کیمیایی است که با تصدیق و شهادت همراه است. حلقه بنیادین تمام احساس‌ها، معرفت است. تنها راه انسان برای رسیدن به احساس حقیقی، رسیدن به خداوند است. هرچه ارتباط خود را با خداوند متعال بهتر شکل دهیم، احساس‌های حقیقی بهتر در ما شکل می‌گیرد. شعور بین معرفت و معروف قرار دارد.

 کارشناس مسئول پژوهش و فناوری پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم‌انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ذکر کرد: باب ورود به معروف‌ها مهار زبان و باب ورود به منکرها، زبان بدون مهار است. مفهوم زبان، علاوه بر زبان دهان زبان بدن را نیز شامل می‌شود.

اهمیت مهار زبان و رسیدن به معرفت

 وی خاطرنشان کرد: بهترین راه ورود به درگاه معرفت و معروف این است که انسان زبانش را مهار کند. یک لغزش زبانی مانند کنایه، ناسزاگویی، غیبت و غیره می‌تواند انسان را از معروفات دور کند. ناخالصی در معروف و حضور یک منکر در بین معروف‌ها، تمام معروف‌ها را از بین می‌برد.

 پُرسا در بعد نظام‌سازی و حکمرانی بیان کرد: در بحث تربیت فرزند، اگر فرزند شما به منکر ورود پیدا کرد، ساختار معرفت در او شکل نمی‌گیرد. راه منکر را از همان ابتدا باید بست و این عمل در خانواده باید انجام شود.

 وی عنوان کرد: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: یک معروف در عالم وجود دارد و آن نظام دینی توحیدی ولایی است، اساس امربه‌معروف دعوت به ولایت و اساس نهی‌ازمنکر، منع از توسعه ولایت باطل است. اگر نظام ولایی و توحیدی باشد، امام مطرح است.

معروف همان عرف است

 کارشناس مسئول پژوهش و فناوری پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم‌انسانی دانشگاه فردوسی مشهد تأکید کرد: معنای عرف همان اقتضا و وجه انسان از آن حیث که در جامعه زندگی می‌کند. معروف همان عرف است که یک قدرت التزام به آن اضافه شده است. ریشه عرف، فطرت عقل و وحی است.

 وی اذعان کرد: انسان‌سازی و عالم‌پروری در تراز اسلام و انقلاب و امام، مرزشکنی علمی با کشف حقایق پوشیده خلقت و آفرینش‌های جدید در عرصه دانش و فناوری، مشارکت در طراحی و نظام‌سازی دینی و استقرار آن از مهم‌ترین مصادیق معروفات در دانشگاه‌ها است.

 پُرسا اعلام کرد: عدم اهتمام برای تولید گفتمان قابل‌آموزش و پیاده‌سازی آن در فضای دانشگاه در شکل یک نظام و منطق یکپارچه و هماهنگ توحیدی برای همه رشته‌ها و گرایش‌های علمی، مهم‌ترین مصداق منکرات در دانشگاه است.

خبرنگار/محدثه رأفتی خداپرست

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار