تولید بیش از 4 هزار و 400 تن گل محمدی در آذربایجان شرقی

تبریز- سرپرست مدیریت امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: براساس برآوردهای اولیه میزان تولید گل محمدی در سال جاری بیش از 4 هزار و 400 تن برآورد می‌شود.
کد خبر: ۹۶۰۸۵۴۷
|
۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، مسعود جعفرنژاد در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه متوسط عملکرد در هکتار 3 تن است افزود: سطح زیر کشت گل محمدی در استان یک هزار و 523 هکتار است که یک هزار و 470 هکتار آن بارور و 53 آن غیر بارور است. 
وی ادامه داد: حدود 30 درصد تولید گل محمدی معادل یک هزار و 320 تن در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا، شربت و ... مصرف می‌شود و 70 درصد بقیه معادل 3 هزار و 80 تن در زمینه فرآوری گل محمدی، گلاب، اسانس و عرقیجات مصرف  می‌شود.
جعفرنژاد بیان کرد: در استان 20 واحد فرآوری مجوزدار و کارگاه‌های خانگی فرآوری گل محمدی مانند گل خشک، غنچه خشک، گلاب و اسانس فعالیت می‌کند و در حدود 5 لیتر اسانس و 2.5 میلیون لیتر گلاب تولید می‌شود،  قسمت اعظم  محصولات تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.
وی اظهار کرد: ارقام بومی 95 درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد و 5 درصد ارقام اصلاح شده بصورت کشت بافتی است.
جعفرنژاد گفت: آذربایجان شرقی از مجموع بیش از 30 هزار هکتار گل محمدی در کشور حدود 5 درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در سطح کشور را دارد و مقام چهارم کشور را به خود اختصاص داده است و بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی به ترتیب در شهرهای اسکو، آذرشهر، مرند، میانه، تبریز و شبستر قرار دارند.
وی افزود: شهرستان اسکو و آذرشهر از قطب های مهم تولید گل محمدی و فرآورده های آن در استان هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار