خبرهای داغ:
گزارش بسیج از مسجد کوچه آبگوشتی های محله آخوند قزوین؛

از ‌نقاشی منزل هم محله ای ها تا تبدیل ساختمان مخروبه به اولین زمین چمن مصنوعی رایگانِ در خدمت محله 

از ‌نقاشی منزل هم محله ای ها تا تبدیل ساختمان مخروبه به اولین زمین چمن مصنوعی رایگانِ در خدمت محله 
این گزارش خواندنی تقدیم به همه بچه های جهادی، جوانان و نوجوانان محله آخوند که با محوریت امام محله توانسته اند تهدیدهای محله را به فرصت های شیرین و پرهیجان برای بچه های مسجد و محله ایجاد کنند.
کد خبر: ۹۶۰۸۵۶۴
|
۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷

قزوین_ به گزارش بسیج، مسجد، خانه امن خدا و مأمن دل های گره خورده به چارخانه های سقاخانه های کنار چنار کهنسال کوچه های قدیمی است که حاجتمندان هر چه از دل گذراندند در مسجد، خانه امن خدا، با خدایشان در سجده و سجاده هایشان بیان کرده اند.

هوای مسجد، هوای دلخواه پسران پرنشاطی است که ظهرهای تابستان در حیاط مسجد هفت سنگ و گل کوچیک، بانگ هیاهویشان صدای بابای مسجد را بلند می کرد. هوای مسجد، هوای دلخواه دختران پاکیزه ضمیری است که به تأسی از مادرانشان با چادر گلدار، برای آموختن درس زندگی با عروسک هایشان دور هم جمع می شدند و ما کودکیمان با همین عشق های پاک و سالم در حیاط ها و شبستان های مساجد محله هایمان گذشت.

امروز در جنگ سخت ترکیبی، مساجد سنگرهای فرهنگی قوی و مراکز فراگیری غنی برای کودکان و نوجوانان و جوانان کشور هستند که می تواند هر آنچه را که در زندگی باید برای کسب آنها سال های سال تلاش کرد، در حلقه ها و گعده های درس آموزی و تجربه اندوزی مساجد فراگرفت‌.

مسجد صاحب الزمان(عج) خیابان مولوی شهر قزوین، یکی از همان مساجدی است که حال و هوای مساجد کودکی های ما را امروز برای بچه های محله مولوی تداعی کرده و فضای محله را برای پرورش کودکان در تراز انقلاب، و برای تربیت مادران و پدران متعهد و پرنشاط برای ایران آباد، آماده کرده است.

حجت الاسلام میلاد قلی پور امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) خیابان مولوی است که مسجد را اینگونه معرفی می کند؛ مسجد صاحب الزمان(عج) خیابان مولوی شهر قزوین، مجموعه فرهنگی مذهبی محسن الزهرا(س) در محله آخوند کوچه آبگوشتی ها، از مساجد فعال شهر قزوین است که اقدامات فرهنگی، جهادی مختلفی را در محله آخوند برگزار می کند.

این مسجد به لحاظ ابعاد و امکانات مسجدی بسیار محقر است اما از لحاظ ابعاد فعالیت ها جزو معدود مساجدی است که نشان دادیم که مسجد فقط محل نماز و عبادت نیست. 

فعالیت مسجد از حوالی ساعت هشت صبح شروع می شود و تا ساعت یازده شب با حضور کودکان و نوجوانان و جوانان ادامه دارد. بچه ها با طیف سنی مختلف با مدل های فعالیتی مختلف در مسجد حضور دارند و کارهای متنوعی انجام می دهند. برنامه ها و نشست های ویژه تابستان در این مسجد شامل برنامه های حوزه دختران و پسران همچون طرح تربیتی، نهال، سراج و اندیشه ورز در حوزه پسران و طرح های کوثرانه و آوای کوثر ویژه دختران برگزار می شود.

طرح تابستانه خاطرات ماندگار ۱۵ ویژه پسران و کوثرانه ۴ ویژه دختران از دیروز آغاز شد. ما اعتقاد که مسجد فقط محل عبادت نیست بلکه دارای کارکردهای مختلفی است. نشست های مختلف بصیرتی در این مسجد برقرار است که می توان به تبیین خدمات گسترده اقدامات دولت شهید رییسی برای مردم عزیز ‌و همچنین برگزاری نشست های بصیرتی در ایام مختلف انتخابات است و یکی از پیام های جدی ما این است که اگر قرار باشد مسجد به عنوان یک پایلوت فرهنگی و مکان تاثیرگذار و موفق تبیین و احیا شود، لذا باید پذیرفت که مسجد همان مکانی است که باید بتواند در حوزه های بصیرتی فعالیت نماید.

یکی از اقدامات این مسجد مطالعه کتاب های شهید مطهری و برگزاری نشست های مختلف در حوزه های سیاسی و اجتماعی است. 

قلی پور با نقل قول از حاج حسین یکتا که «مسجد باید کد پستی به کدپستی، پای قصه و غصه مردم بنشیند» ادامه داد: در حوزه فعالیت های اجتماعی، ارائه خدمات و بسته های معیشتی که از ایام کرونا اجرا می شد و بعد از کرونا نیز متوقف نشد. همچنین در بخشی از مسجد مرکز نیکوکاری ایجاد کردیم. ما امروز کدپستی به کدپستی، پای قصه و غصه مردم نشستیم و تمام اطلاعات مردم محله را برای رسیدگی و رفع دغدغه هایشان احصا کردیم و اشرافیت کامل به مردم محله داریم که این امر موجب پیوستگی و همدلی مردم محله با یکدیگر می شود. 

ما آسیب های محله را به خوبی شناختیم و بلدیم و برای رفع این چالش ها تلاش کردیم. از تهدیدهای محله فرصت ساختیم به این شکل که ساختمان مخروبه ای که در جوار مسجد بود که سال ها مکان تجمع معتادان بود، این ساختمان در اختیار یکی از دستگاه های استان بود. با پیگیری هایی که انجام دادیم، پس از حضور مسوولانی از شهرداری، دادستانی، نیروی انتظامی، این ساختمان تخریب و به پارکینگی برای خودروهای هم محله ای شد.

پس از مدتی، طی دو هفته گذشته در بازدید کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، این پارکینگ تبدیل به اولین زمین چمن مصنوعی رایگان در خدمت محله را دقیقا در وسط محله و کوچه برای بچه ها راه اندازی کردیم. در حال حاضر تنها مسجدی در کشور هستیم که یک چمن مصنوعی در کنار مسجد برای بازی و سرگرمی بچه های محله داریم. 

این امام محله فعال و جوان در ادامه با اشاره به طبقات مختلف مسجد با رویکردهای مختلف فرهنگی و اجتماعی گفت: طبقات مختلفی ویژه خواهران، پایگاه بسیج، واحد سرود، اتاق رسانه، و یک اتاق ویژه بازی و سرگرمی برای بچه های محله. بازی هایی همچون PS4، PS5، ایر هاکی، دارت، تفنگ بادی و دیگر ظرفیت های بازی که جذابیت های خوبی برای بچه ها با حضور در بستر مسجد ایجاد نماید. 

در بحث روشنگری و بصیرت افزایی، بخش تریبون آزاد را از مدت ها پیش در مسجد راه اندازی کردیم که بسیار مورد استقبال بوده، همچنین نشست تخصصی جهت رفع شبهات مختلف. یکی از موضوعات مهم برگزاری نشست های بصیرتی در بحث انتخابات است که به صورت ویژه پیگیری می شود. همچنین سلسله جلساتی با عنوان دختران حاج قاسم ویژه دختران و فرزندان حاج قاسم ویژه پسران برگزار کردیم.  

قلی پور با اشاره به اقدامات جهادی صورت گرفته از سوی جهادگران مسجد صاحب الزمان(عج) بیان کرد: ما بحث احیای و احصا محله را بسیار جدی پیگیری کردیم و یکی از اقدامات جدی ما بررسی میدانی مشکلات محله بود. لوله کشی منزل، نصب کاغذ دیواری، خدمات عمرانی منازل محله و هر کار عمرانی که در توان بوده بچه های محله بی چشمداشتی انجام دادند. در حال حاضر گروه جهادی ما جهت نصب ایزوگام در یکی از منازل محله مستقر هستند که ایزوگام را از طریق سپاه استان تهیه کردیم و نصب آن را بچه های جهادگر مسجد انجام می دهند. به طور روزانه این اقدامات جهادی ادامه دارد. برای اینکه بچه ها با فضای کار و زندگی بیشتر آشنا شوند و با توجه به نوع فعالیت، طیف سنی این جهادگران از ۱۲ سال تا ۲۴ می باشد که این امر موجب احیا فرهنگ جهاد و خدمت در بچه های مسجد شده است.

این روحانی پرتلاش و جوان در ادامه با اشاره به برخی مشکلات موجود در مسیر اشتغالزایی برای محله این گونه می گوید: برای اشتغالزایی متاسفانه مشکلاتی وجود داشته که موجب شده چهار بار ورود ما به موضوع اشتغالزایی با شکست مواجه شود. اچبخش زیادی از این عدم موفقیت به دلیل عدم حمایت در بخش های مختلف بوده است. 

قلی پور در پایان با اشاره به نقش مساجد در مقابله با هجمه های فرهنگی جنگ ترکیبی گفت: قطعا مسجد بعنوان سنگر رشد و فعالیت می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. با ایجاد یک ساختار هدفمند و یک نگاه لطیف می توان با محوریت مساجد در تربیت نسل پرنشاط و پویا و تراز انقلاب موفق بود.

به گزارش بسیج، مساجد محور تلاش و پویایی بوده و هستند فقط کافیست مسیر بهره مندی از فضای سالم و نشاط آور و معنوی را پیدا کنیم. من در مقابل این حجم از خودباوری و تلاش بچه های این محله حرفی برای گفتن ندارم فقط می توانم بگویم شاید این یکی از شیرین ترین خبرهایی بود که نوشتم.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار