خبرهای داغ:

معرفی مساجد نمونه شهر ایلام؛ ایجاد شغل برای ۴۹۰ زن سرپرست خانوار، ایجاد ۶ صندوق قرض‌الحسنه مردم یار و اشتغال‌زا

معرفی مساجد نمونه شهر ایلام؛
ایجاد شغل برای ۴۹۰ زن سرپرست خانوار، ایجاد ۶ صندوق قرض‌الحسنه مردم یار و اشتغال‌زا
آشام فرمانده پایگاه بسیج ام‌ابیها (س) مسجد امام خمینی (ره) محله مهر آباد شهر ایلام گفت :ایجاد ۶ صندوق قرض‌الحسنه مردم یار و اشتغال‌زا در راستای ایجاد اشتغال توانسته در حل مشکلات مردم نقش مهمی داشته باشد.
کد خبر: ۹۶۰۸۷۷۵
|
۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۳
 
 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-فوزیه آشام فرمانده پایگاه بسیج ام‌ابیها (س) مسجد امام خمینی (ره) محله مهر آباد شهر ایلام  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: در جنوب شرقی شهرستان ایلام محله مهرآباد قرار دارد که خود از سه محله دیگر تشکیل می‌شود. این محله حاشیه‌نشین است با مشکلات متعددی روبروست. در مجموع ۱۵ هزار و ۴۷۵ نفر جمعیت در قالب ۴ هزار و ۳۱۳ خانواده دارد. افراد این محله بیشتر کارگر هستند البته به‌صورت فصلی مشغول به کار هستند. با احتساب این کارگران در محله ۵۰ درصد افراد بدون شغل هستند.

آشام می‌گوید: از ابتدای سال ۹۸ شورای محله اسلامی با حضور افراد ذی‌نفوذ، مسئول و اثرگذاران محله تشکیل دادیم و مشکلات محله را احصا و اولویت‌بندی کردیم. در مجموع مشکلات در ۱۲ عنوان دسته‌بندی شد. ۱۳ کارگروه با حضور سه پایگاه بسیج خواهران و سه پایگاه بسیج برادران با موضوعات زن و خانواده، اشتغال، امنیت، اعتیاد، فرهنگی، روحانیت و مذهب، عمران و... تشکلی شد که البته بسیاری از مأموریت‌ها تدبیر شده با هم‌افزایی کارگروه‌ها انجام می‌شد. اگر طرح درمان معتادان اجرایی می‌شود بعد از آموزش و ترک اعتیاد توسط کارگروه اعتیاد، کارگروه زن و خانواده و همچنین اشتغال وارد عمل می‌شد تا خانواده او را آموزش دهد و برای بعد از ترک اعتیاد او شغل ایجاد کندایجاد شغل برای ۴۹۰ زن سرپرست خانوار، ایجاد ۶ صندوق قرض‌الحسنه مردم یار و اشتغال‌زا.

وی خاطرنشان کرد: ابتدا برای خواهران و برادران کارآموزی و مهارت‌آموزی را در دستور کار گذاشتیم. با سازمان فنی و حرفه‌ای هماهنگ شد تا مهارت‌آموزی به افراد را عملیاتی کند. بسیاری از ابزارهای لازم برای مهارت‌آموزی را در محله فراهم کردیم و مربی از این سازمان می‌آمد و به افراد آموزش می‌داد. با هماهنگی با بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و خیریه‌ای مختلف، وام‌های قرض‌الحسنه برای برادران و خواهران فراهم کردیم تا مشاغل خانگی و خُرد راه بیندازند. وام‌ها در قالب شرکت‌های کوچک و تعاونی اخذ می‌شود.

مسئول گروه جهادی شهیده کبری داراب‌پور مسجد امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: گروه جهادی شهیده کبری داراب‌پور به‌عنوان یکی از گروه‌های جهادی برتر استان ایلام در نتیجه ایجاد کارگروه‌های تخصصی و انجام فعالیت در حوزه‌های مختلف موفق شد تا برای ۱۸۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.

آشام افزود : این پایگاه بسیج برای اشتغال‌زایی باتوجه‌به شرایط منطقه و نیازهای مردم و بازار فروش، هفت عنوان شغلی را در قالب تعاونی‌ راه انداخت. مشاغل زنبورداری، ریسندگی، چرم‌دوزی، پارچه‌های سیسمونی، جوراب‌بافی و گلیم نقش‌برجسته از سوی بسیجیان به‌صورت تعاونی راه‌اندازی شد و ذیل آن افراد در خانه‌های خود به تولید محصول می‌پردازند.

وی یادآور شد: ایجاد شغل برای ۴۹۰ زن سرپرست خانوار در زمینه‌های مختلف و با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله فعالیت‌های گروه جهادی شهید کبری داراب‌پور است که به این خانواده‌ها کمک شایانی کرده است

ایجاد شغل برای ۴۹۰ زن سرپرست خانوار، ایجاد ۶ صندوق قرض‌الحسنه مردم یار و اشتغال‌زا.

مسئول گروه جهادی شهیده کبری داراب‌پور تصریح کرد: ایجاد ۶ صندوق قرض‌الحسنه مردم یار و اشتغال‌زا باهدف اعطای وام در راستای خود اشتغال از دیگر فعالیت‌هایی است که توانسته در حل مشکلات مردم نقش مهمی داشته باشد.

فرمانده پایگاه بسیج ام‌ابیها (س) مسجد امام خمینی (ره) بیان داشت: طرحی با عنوان از «پشم تا فرش» راه انداختیم که سیر کامل آن از ریسندگی تا بافت فرش توسط تعاونی‌های ما انجام می‌گرفت و در نهایت محصول تولید شده در داخل و حتی خارج از کشور به فروش می‌رسد. به دلیل اینکه شهر ما در همسایگی کشور عراق است، بخشی از محصولات ما از فرش، صنایع‌دستی و چرم صادر می‌شود که استقبال خوبی هم داشته است.

وی یادآور شد: بنا داریم با کمک یکی از خیرین و کارآفرینان که در منطقه ما ساکن است، شرکت سرم‌سازی راه بیندازیم و بخشی از مردم منطقه را در آن شاغل کنیم. این خیر هم‌اکنون در منطقه ما کارخانه تولید دستمال‌کاغذی دارد که تمامی نیروهایش را از محله ما جذب می‌کند.

ورود به حوزه آسیب‌های اجتماعی

وی یادآور شد:  تمام معتادان منطقه را شناسایی کردیم و مشکلات خاص آنان را مورد بررسی قرار دادیم. در حوزه آسیب‌های اجتماعی کارگروه‌های ما دوره‌های مختلف فرزندپروری، مشاوره قبل از ازدواج، اعتیاد، عفاف و حجاب را برگزار کردیم. منطقه ما فضای سبز و ورزشی ندارد، برای جبران این کمبودها در مناسبت‌های ملی و مذهبی در محله، جشن‌های بزرگ برگزار می‌کنیم و تمام محله را پوشش می‌دهیم

ایجاد شغل برای ۴۹۰ زن سرپرست خانوار، ایجاد ۶ صندوق قرض‌الحسنه مردم یار و اشتغال‌زا.

یکی دیگر از کارهای بسیجیان در مسجد محله مهرآباد ایلام برگزاری جشن‌های تکلیف برای دختران و پسران است. آن‌ها حتی اگر نوجوانی توان مالی لازم برای تهیه سجاده و چادر را نداشته باشد، از محل خیریه برای آن‌ها خریداری کرده تا احساس ضعف نکنند.

آشام خاطرنشان کرد: با هماهنگی با مدارس محله، حیاط مدرسه را در بازه‌های زمانی مختلف در اختیار می‌گیریم و به همراه بانوان به ورزش صبحگاهی و یا برگزاری کلاس‌های ورزشی می‌پردازیم. در ایام تابستان در حیاط مدرسه تاتامی پهن می‌کنیم و با بانوان ورزش می‌کنیم.

آری این‌گونه است هر جا که برای رفع مشکلات اراده همگانی باشد قطعاً مشکلات حل شده و همه در کنار هم می‌توانند آینده بهتری را رقم بزنند در اینجا نقش اراده‌ها مشخص می‌شود و کافی است فقط اراده داشته باشیم.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار