تقویم مراسم طشت‌گذاری در اردبیل / تقویم

آئین کهن طشت‌گذاری در اردبیل، امسال با طشت‌گذاری در حسینیه متبرکه اوچدگان در ۱۳ تیرماه آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۹۶۱۰۵۱۲
|
۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

تقویم مراسم طشت‌گذاری در اردبیل / تقویم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردبیل ،   تقویم مراسم طشت‌گذاری در اردبیل اعلام شد و براین‌اساس، این آئین کهن با طشت‌گذاری در حسینیه متبرکه اوچدگان در ۱۳ تیرماه آغاز خواهد شد.

 طبق تقویم مراسم طشت‌گذاری حسینیه متبرکه اوچدگان در ۱۳ تیرماه و این مراسم در مسجد جامع اردبیل در ۱۴ تیرماه برگزار خواهد شد.

 بر اساس تقویم، آئین طشت‌گذاری مسجد اعظم اردبیل و محلات تابعه آن که شامل محلات سرچشمه، گازاران، اوچدکان، طوی است، در ۱۵ تیرماه برگزار خواهد شد.

 همچنین آئین طشت‌گذاری محلات عالی‌قاپو، پیرعبدالملک و شعبات تابعه نیز در ۱۶ تیرماه برگزار خواهد شد.

 طشت‌گذاری مراسم سنتی اردبیلی‌ها است که از پیشینه تاریخی ۵۰۰ساله به‌عنوان یک فرهنگ سنتی و مذهبی اصیل از جایگاهی ویژه برخوردار است.

 در کتاب «فرهنگ عاشورا» اثر جواد محدثی، در توضیح این سنت آمده است: «مراسم طشت گذاری، مراسمی است سنتی که در عزاداری ایام عاشورا و عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار می‌شود و طشت‌های آب را که رمزی از فرات است، در مساجد و حسینیه‌ها می‌آورند و این سنت به تاسی از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) (در مقابل سپاه حر است که به روایتی آن حضرت، در روز ۲۷ ذیحجه، آب، مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و تمام لشکر حر و اسبان آن‌ها را سیراب کرد».

 در اردبیل قدیم رسم طشت‌گذاری از بیست و هفتم ماه ذیحجه و با برگزاری مراسم طشت‌گذاری در مسجد جامع این شهر آغاز می‎شد و از روزهای بعد مساجد دیگر نیز به‌نوبت طشت‌گذاری و طشت‌گردانی می‌کردند؛ امروزه نیز این مراسم با اندک تغییرات در چندین روز با شور و حال خاصی برگزار می‌شود و این آیین کهن که در چهار دهه اخیر در سایر شهرهای ایران از جمله تهران، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، گیلان، مازندران و حتی جمهوری آذربایجان نیز موردتوجه قرار گرفته است .

ارسال نظرات
آخرین اخبار