آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول ممنوع است

تبریز- مشاور رئيس سازمان و سخنگوي سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از ممنوعيت آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۰۶۷۸
|
۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، وحيد کاظم زاده در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: با توجه به آغاز برداشت محصولات گندم و جو ، مشاهده مي شود برخي از کشاورزان اقدام به آتش زدن مزارع و سوزاندن بقاياي گياهي مي نمايند که به مرور زمان باعث کاهش پايداري، افزايش فرسايش خاک ، کاهش حاصلخيزي خاک و محصول مي شود .

وي با بيان اينکه آتش زدن کاه و کلش و پس چراي مزارع توسط کشاورزان بعد از برداشت محصول ممنوع است گفت: کشاورزان بعد از برداشت محصولات خود اجازه آتش زدن پس چراي مزارع را ندارند.

سخنگوي سازمان جهادکشاورزي استان آذربايجان شرقي با بيان اينکه طبق قانون افرادي که بعد از برداشت محصول اقدام به آتش زدن مزارع کنند، تحت پيگيري و برخورد قانوني قرار مي‌گيرند تاکيد نمود: سوزاندن بقاياي گياهي در مزارع پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزاي نقدي درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامي محكوم مي شود.

وي با بيان اينکه برابر ماده ۲۰ قانون هواي پاک آتش زدن بقاياي محصولات كشاورزي در مزارع خلاف قانون و با متخلفان به عنوان مجرم برخورد خواهد شد افزود: با توجه به اينکه فصل برداشت گندم، جو و كلزا در سطح استان آغاز شده است و خشك شدن زود علف‌هاي هرز حاشيه مزارع و مراتع و همچنين سابقه آتش سوزي هاي عمدي و غير عمدي مزارع در سنوات گذشته، لازم است تا کشاورزان نسبت به اين امر اهتمام بيشتري داشته باشند.

کاظم زاده با بيان اينکه لازم است کشاورزان استان هرچه سريعتر بعد از برداشت محصول با انجام عمليات شخم و ديسك نسبت به حذف علف هاي هرز خشك حاشيه مزارع خود اقدام کنند ادامه داد: آتش زدن بقاياي گياهي، علاوه بر آلودگي محيط زيست همچنين موجب فقيرترشدن خاك از نظر مواد آلي، کاهش حاصلخيزي خاك، از بين رفتن حشرات مفيد و شكارگر، فشردگي خاك در اثر كاهش درصد مواد آلي و رطوبت خاك، كاهش تبادلات گازي خاك و كاهش جمعيت انواع ميكروارگانيسم هاي خاك مي شود.

وي افزود: مالكين اراضي زراعي اجاره اي در هنگام عقد قرارداد، موضوع حفاظت از اراضي و محيط زيست را در متن اجاره نامه قيد و تضمين مناسب جهت ممانعت از آتش زدن بقاياي گياهي و جمع آوري بقاياي آلوده كننده محيط را از اجاره كاران دريافت کنند تا دچار عواقب قانوني آن نشوند.

کاظم زاده بر لزوم اهميت اطلاع رساني مناسب و نصب بنر همچنين ارائه هشدارهاي كافي به صورت مستقيم و يا از طريق بخشداري ها، شوراهاي اسلامي روستاها و دهياري ها و رسانه هاي عمومي به زارعين تاکيد  نمود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار