رسوم سرزمین آفتاب در ماه محرم؛

آئین ۳۰۰ ساله علم گردانی در روستای هزاوه

یکی از آیین‌های ویژه ماه محرم در استان مركزی آیین ۳۰۰ ساله «علم گردانی روستای هزاوه» است كه از اول تا دهم محرم در این روستا برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۶۱۱۹۱۸
|
۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۶
 

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ هزاوه در ۱۸ کیلومتری غرب شهر اراک و ۲۵ کیلومتری شهر فرمهین قرار دارد.

این روستا در دل خود مدفن امامزاده سلطان سید احمد (ع) از سلسله نسل امام چهارم شیعیان امام سجاد (ع) است که نسب این بزرگوار با ۵ واسطه به امام زین العابدین (ع) می‌رسد. بقعه امامزاده سلطان سید احمد (ع) بر روی بلندترین قسمت روستای هزاوه واقع شده و جد شانزدهم مقام معظم رهبری است.

مردم هزاوه از گذشته‌های دور ارادت خاصی به ائمه اطهار(ع) داشته و همواره مراسم مذهبی را با شور و حال خاصی برگزار می‌کنند که یکی از این مراسم، عزاداری حضرت امام حسین(ع) در ایام عاشورا و تاسوعا است. 

آئین ۳۰۰ ساله علم گردانی در روستای هزاوه
«علم گردانی» یکی از آیین‌های مذهبی روستای هزاوه است که از روز اول محرم تا روز دهم محرم در این روستا برگزار می‌شود. این آئین توسط هیئت سادات روستای هزاوه اجرا می‌شود.

شروع این رسم بیرون آوردن علم از محل نگهداری آن در امامزاده احمد (ع) در شب اول ماه محرم است. در این مراسم علم هر روز به یک محله و به تک تک خانه‌های آن محل رفته و در آن مردم نذورات خود را به علمدار برای کمک به هیئت داده و دستمالی به علم می‌بندند و کسانی که مشکل یا حاجتی دارند، دستمالی از آن باز می‌کنند.

علم گردانی در روز عاشورا، با بردن علم به تپه‌ای موسوم به «مبارک» و عزاداری و سینه زنی ادامه می‌یابد و علم در میان سوگ و ماتم، دوباره به امامزاده احمد (ع) برگردانده می‌شود و پنجه طلائی رنگ آن جدا شده و در نزد یکی از سادات تا محرم سال بعد به امانت گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار