خبرهای داغ:

دسته هاي عزاداري شاه حسين گويان در آذربایجان شرقی

تبریز- شاه حسین گویان نوعی مراسم دینی است که در ایام ماه محرم در بیش تر نقاط آذربایجان و بطور گسترده در تبریز برپا مي شود.
کد خبر: ۹۶۱۲۱۴۰
|
۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، این مراسم از چند روز مانده به ماه محرم تا دهمین روز از همین ماه و ظهر عاشورا ادامه می یابد. در زبان ترکی آذربایجانی، مردم به این مراسم« شاخ سی» ميگويند که کوتاه شده کلمه« شاه حسین» است.

گروه هاي عزاداري شاه حسين گويان، پيش درامد تشكيل هيات هاي سوگوار محرم در آذربايجان شرقي است كه مركب از جوانان و ريش سفيدان اين استان مي باشد كه بطور مستقل ساعاتي پیش از غروب افتاب در نزديكي مسجد يا تكيه جمع مي شوند.

 

 
در اين مراسم عزاداري،عاشقان حسين(ع) ابتدا در دو رديف مجزا قرار گرفته و با دست راست چوبدستي را كه نمادي از شمشير است در دست گرفته و با دست چپ حلقه در كمر نفر بعدی می زنند و بعد نوحه اختصاصی خوانده و با حركات ريتميك پاها و دست ها، نوحه خواني مي كنند.

از نمونه شعرهای اين مراسم مي توان به اين اشعار اشاره كرد: يا حسين واي حسين، يا حسين شاه حسين اين تركيب تا شب هاي نخست محرم به اين شكل صورت مي گيرد و از شب هاي پنجم به بعد گروه گرداني بصورت گردشي در محلات آغاز مي شود.

 

زمان آغاز هيات ها زماني است كه چندين هيات به هم برخورد می نمايند و با فريادهای بلند" يا حسين"،" واي حسين"،" حيدر- صفدر"،" حسينم وای حسينم وای" شنيده می شود.

اما امروزه برای تهيج بيشتر دسته های شاه حسين گويان از ادوات موسيقی نظير طبل و سنج نيز استفاده مي شود.

اين مراسم از آنجايی مهم جلوه می كند كه در هيچ كجا دنيا به غير از استان های آذری نشين كشور من جمله آذربايجان شرقي برپا نمي شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار