عظیم پیرانی؛

محرم؛ ماه عزت، عظمت و اوج انسانیت

با طلوع ماه محرم و شکوه راه حسین‌ابن علی(ع) از افق ارادت، شام عزا احیا می‌شود، ماه محرم، در آسمانِ عشق و خورشید امام حسین(ع)، کهکشان کَرم و کوه اندوه را با هم ممزوج و دار دنیا را نیز میهمان سُفره سوگ و ساحلِ سوز خود کرده است.
کد خبر: ۹۶۱۲۲۰۱
|
۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام،دهه‌ی پُر از داغی که چهارده قرن درد و دادخواهی را در دل مجروح خود پنهان کرده است، شهادت امام حسین(ع)، اسارت زینب کبری(س) و مظلومیت ایتام و آتش خیمه ذریه زهرا(س) محرم را طاهر، طوبی و تاریخ‌ساز کرده است.

ماهی که مظلومیت ایتام امام حسین(ع) آوازه آن را به اوج ابدیت رسانیده و در بین ماه‌های سال، قائده قرن و تقاطع تاریخ عزیز و ارجمند کرده است.

رقص شمشیر و شیدایی، جدا شدن سر مظلوم، بریدن گلوی نوزاد با تیر سه شعبه حرمله، تاختن اسب عدو بر پیکر پاک عصمت و صف‌آرایی ۳۰ هزار سرباز سفاک در مقابل ۷۲ گُل غریب در غوغای غربت نام امام حسین(ع) در بین بشریت و محرم را نیز در میان ماه‌های سال جاودانه کرده است.

سرور آزادگان عالم شَهسواری شجاع و سرداری باصفاست که اخلاصش اندیشه مردم را تغییر، دل‌های سخت را منعطف و حقیقت را برای نسل‌های حال و آینده نیز آشکار و استوار ساخت.

او نوری نادر و فخری فاخر بر مدار ماندگار بشریت بود که نقش نجابت و نامداری را بر بومِ دوّار روزگار نقاشی و نمایان کرد.

آنتوان بارا " نویسنده نام آور مسیحی " در کتاب خود ضمن تشبیه و تقارن خصال پر کمال سالار شهیدان جهان " حضرت امام حسین(ع) با عیسی مسیح(ع) می‌گوید: امام حسین(ع) صدای تمامی ادیان الهی بود که بسان آتش فشانی در جانِ جهان می‌خواست وجدان‌های غرق گناه را بیدار و از گودال گناه آزاد کند.

این امام همام که اعجاز عالَم افروزش در مهتاب محرم متجلی است، محرم فصلی زیبا و نمایشگاهی از شور و شگفتی، عزت، عبرت و آینده‌نگری است که قدرت، مظلومیت و ایستادگی و افتادگی در آن موج می‌زند.

قیام و نهضت نورانی امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری قمری بر علیه کفر و شرک و یزید جانی، حماسه‌ شورانگیز انسانی، اعتقادی، اخلاقی و سیاسی ماندگاری برای تمام ادوار و اغیار و اتبار است که مورد تحسین، تمجید، تکریم و ستایش قاطبه عالمانِ ادیان مختلف است.

استقبال او از فیض عظیم شهادت در اوج دانش، بصیرت، ایستادگی و استقامتش در برابر کفار و مستکبران عصر خویش مبین عظمت روحی و شجاعت ذاتی و شأن شامخ انسانی، فرزند اسدالله الاعظم علی(ع) و فاطمه الزهرا(س) است.

او مقام شامخ انسایت را ستود و عملا به آدم و عالم اثبات کرد که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.

گاندی، رهبر مبارز و آزادیخواه و استعمار ستیز مردم هندوستان می‌گوید: امام حسین(ع) شیوه مظلومیت را به من نشان داد و به من آموخت تا اینکه به پیروزی دست یابم.

این شهید شورآفرین تاریخ بشریت بر سپاه سیه دشمن تاخت و با جرأت و پردلی، عظمت روح و بزرگی اندیشه و دوری از ظلم و فساد از جان و نان و آسایش و اولاد خود گذشت تا خون بر شمشیر غلبه کند.

ادوارد براون " پزشک و مستشرق بزرگ انگلیسی معقتد است که به جز امام حسین(ع) هیچ کسی نیست که حدیث کربلا را بشنود و آشفته و محزون نشود.

امیدواریم که خدای مهربان ما را از راه و رسم و عقیده و اندیشه تابناک امام حسین(ع) و شهیدان همیشه جاوید تاریخ منحرف نگرداند.

آمین یارب العالمین.

خبرنگار : عظیم پیرانی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار