برای ایجاد تغییر در جامعه باید دغدغه مندی و مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی نهادینه شود

مدیر آموزش ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی گفت: تنها با افزایش آگاهی، مهارت و آموزش تغییر ایجاد نمی‌شود و به چیزی فراتر از اینها که شجاعت، دغدغه و مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی است، نیاز داریم.
کد خبر: ۹۶۱۲۸۱۸
|
۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهدمقدس، مهدی سالاری در نشست هم‌اندیشی اساتید حوزه و دانشگاه با موضوع شیوه‌های ترویج و گسترش فریضتین که در سالن جلسات شهید چمران دانشگاه بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، اظهار کرد: از اصلی‌ترین وظایف حاکمیت اسلامی، اقامه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه است. قبل از انقلاب و تا سال‌ها این فریضه به‌عنوان واجبی فراموش شده و حذف شده از کتاب علما یاد می‌شد و امروز نیز شاهد بیشترین مواجهه منفی را از رسانه‌های بیگانه نسبت به این فریضه هستیم.

 وی افزود: وظیفه نخبگان علمی و دانشجویان این است که به‌عنوان واسطی بین مردم، حاکمیت و دین این فریضه را بررسی کنند. راه‌های گسترش و ترویج آن را در جامعه عنوان کنند تا مردم در کنار سایر فرایض الهی به این فریضه نیز توجه کنند.

 سالاری تصریح کرد: در اصل هشتم قانون اساسی، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌عنوان فریضه‌ای واجب و تکلیفی برای مردم و حاکمیت عنوان شده است. قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز اصل ۸ قانون اساسی را معرفی و پس از تشریح امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، وظایف دستگاه‌ها، تشکل‌ها و مردم را بیان کرده است.

 وی ادامه داد: فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به شکل‌های دیگری نیز در جوامع غیراسلامی با عنوان مسئولیت‌پذیری اجتماعی و عناوین دیگری در حال انجام است. اگر بدانیم این فریضه چقدر می‌تواند در جامعه کاربرد داشته باشد و این موضوع را در سطح جامعه تبیین کنیم، می‌توانیم در اصلاح جامعه و دست‌یافتن به جامعه‌ای متعالی موفق ظاهر شویم.

 مدیر آموزش ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی ذکر کرد: تنها با افزایش آگاهی، مهارت و آموزش تغییر ایجاد نمی‌شود و به چیزی فراتر از اینها که شجاعت، دغدغه و مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی است، نیاز داریم. همه افراد به شیوه‌های مختلف امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنند، بدون اینکه نام آن را بدانند یا آموزش‌دیده باشند.

 تحکیم خانواده مهمترین عامل رفع مشکلات در جامعه است

 حجت‌الاسلام سید مصطفی رضائی طلب، مسئول اجتماعی حوزه علمیه خراسان رضوی در ادامه این نشست ضمن اشاره به آیه ۱۰۸ سوره یوسف اذعان کرد: خداوند متعال به‌ضرورت و بحث گسترش فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اشاره کردند. در بحث گسترش امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر گفت‌وگوهای بسیاری صورت‌گرفته و اکنون لازم است که در وادی انجام کار اجرایی قرار گیریم.

 وی در خصوص تأثیرات فرهنگ خانواده خاطرنشان کرد: اولین بستر و ورودی هر فرد خانواده است. اگر ما این بخش را اصلاح و تصحیح کنیم، بسیاری از مشکلات و معضلاتی که در اجتماع با آن روبه‌رو هستیم بر طرف خواهد شد.

رضائی طلب در موضوع تأثیر عوامل محیطی بیان کرد: هنگامی که عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی کنار یکدیگر قرار بگیرند، فعالیت ما به روند مطلوبی می‌رسد. در موضوع سیستم آموزشی و تربیتی، فعالیت‌های کمی صورت‌گرفته است. تاکنون چیزی که در ذهن افراد جامعه از امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نقش بسته، فضایی است که به‌جای جذب افراد، دافعه ایجاد می‌کند.

 وی تأکید کرد: در حوزه ارتباطات اجتماعی باید فعالیت تبلیغاتی و رسانه‌ای انجام شود. رسانه‌های ارتباطی جمعی بسیار تأثیرگذار است و می‌توانیم از رسانه‌های مکتوب، غیرمکتوب و خصوصاً رسانه‌های صوتی و تصویری نیز استفاده کنیم. باید ابزارها را به خدمت بگیریم و از آنها در ترویج و گسترش فریضتین در جامعه بهره‌مند شویم.

 آموزش، هدایت و حمایت سه وظیفه اصلی ستاد امربه‌معروف

 در ادامه این نشست محمد دانیال رضائی خرم، کارشناس آموزش معاونت رسانه، فرهنگی و آموزش ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی اعلام کرد: آموزش، هدایت و حمایت سه وظیفه اصلی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است. وظیفه ستاد، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کردن نیست؛ زیرا انجام این فریضه یک تکلیف همگانی و عمومی است. عدم بسترسازی مناسب آسیبی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم.

گفتنی است، بیان مصادیق امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در جامعه برای مردم جهت ملموس کردن، بیان و لیست‌کردن مصادیق امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از زبان دانشجویان و اساتید باتوجه‌به شناخت خود، انجام اقدامات ترویجی و فرهنگ‌سازی فریضتین در سطح جامعه، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌صورت پایه‌ای و اصولی جهت تبیین آثار فریضتین در خانواده و جامعه، انجام نظرسنجی و ارزیابی فعالیت‌ها جهت دستیابی به نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها، استفاده از اساتید مجرب و تأثیرگذار برای دانش‌افزایی، برگزاری اردوها و ایجاد صمیمیت و ارتباط مثبت و تأثیرگذار بر روی افراد از نکات و پیشنهادات مطرح شده در این نشست در خصوص ترویج و توسعه این فریضتین در شئون مختلف جامعه است.

تشویق و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، آموزش مسائل تربیتی حائز اهمیت در مدارس و دانشگاه‌ها، برگزاری مسابقات مختلف جهت افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان و خانواده‌ها، آموزش با شیوه‌های مختلف از جمله نمایش و سخنرانی و بیلبوردهای شهری و غیره، ایجاد یک انقلاب اداری و امربه‌معروف مسئولین، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کردن از طریق همدل شدن با مخاطب، افزایش بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها، بازگشت به تخصص‌گرایی در تمامی عرصه‌ها از جمله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، فراهم بودن بستر برای اجرای قانون و تشکیل زیرساخت‌ها از دیگر پیشنهاداتی بود که توسط حاضرین در جلسه بیان شد.

خبرنگار/محدثه رأفتی خداپرست

ارسال نظرات
پر بیننده ها