امر به معروف و نهی از منکر یک واجب جمعی است

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی گفت: امربه‌معروف و نهی از منکر در عین این‌که وظیفه هر فردی هست، واجب فردی نیست، واجب جمعی است، باید با جمع صورت بگیرد.
کد خبر: ۹۶۱۲۷۲۹
|
۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد مقدس، آیتالله سیداحمد علم الهدی در گردهمایی روسای شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاههای اجرایی و مدیران عرصهها و ارکان طلایهداران که به مناسبت هفته احیای امربهمعروف و نهیازمنکر با حضور استاندار، فرمانده سپاه امام رضا علیه السلام و مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد، اظهار کرد: امربهمعروف و نهی از منکر نیز همین است، اینطور نیست بگوییم هرکسی هر طور خواست عمل کند، این هم نظام و سیستم و روش دارد، اگر در روش خودش اجرا شد اثر دارد؛ در عین اینکه وظیفه هر فردی هست، واجب فردی نیست، واجب جمعی است، باید با جمع صورت بگیرد.

امامجمعه مشهد مقدس افزود: اگر جمعی با برنامهریزی صحیحی شکل گرفت و آن جمع با برنامهریزی اقدام به امربهمعروف و نهی از منکر کرد، عمل آنان مؤثر خواهد بود، حتی اگر یک فرد بخواهد انفرادی اقدامی انجام بدهد چهبسا نتیجه عکس بدهد و باعث توسعه فسق در جامعه شود.

وی بیان کرد: گاهی فعالیتهای سازمانی نیز منتج به نتیجه نمیشود، کار سازمانی آنقدر انرژی میگیرد که تمام نیرو صرف سازماندهی میشود ولی کاری انجام نمیشود؛ سازمان ابزار برای به نتیجه رساندن کار است نه هدف کار؛ سازماندهی باید به نحوی صورت بگیرد که کار هم در حوزه عملیاتی و هم اثربخشی، اثرگذاری وسیعی داشته باشد.

نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر امربهمعروف و نهی از منکر ما اثر خودش را نگذاشت، اثر آن عمل برعکس خواهد بود و نتیجه معکوس میدهد، تصریح کرد: در کشور به این مشکل برخوردیم که عدهای دنبال لاابالیگری بودند و فسق و فجور داشتند، ما نتوانستیم روی اینها اثر مثبت بگذاریم، همانها امروز در قالب جریانهای ضد خدا و معاند با دین درآمدند؛ گنهکار در گناهش بیانگیزه نیست اما هیچکدام از ابتدا فسق نمیکنند که با خدا دشمنی کنند پس باید توجه داشته باشیم طوری رفتار نکنیم که یک رفتار خلاف از روی یک شخصیت خاص به دشمنی هدفمند با خدا و دین و تقید به گناه تبدیل شود.

وی افزود: امربهمعروف همچنان که در انجام عملیاتی کار نسبتأ سنگینی است، در مقام کیفی نیز کاری نسبتأ سنگین است، امر معروف و نهی از منکر برای دوست سازی برای خدا است نه اینکه دشمن برای خدا درست کنیم، کاری که دشمن انجام میدهد همین است که امربهمعروف و نهی از منکر را به نحوی نمایش دهند که عاملان به آن را افرادی دور از مردم و خشک معرفی کند.

امر به معروف و نهی از منکر یک واجب جمعی است

امربهمعروف و نهی از منکر یک نظارت ملی و داخلی جامعه است

نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی امربهمعروف و نهی از منکر را یک نظارت ملی و داخلی جامعه دانست و گفت: زیرا جوامع از درون فاسد میشوند و از باطن جامعه را نابود میکند.

وی بابیان اینکه تهاجمات خارجی زیادی به کشور ما انجام شد اما درنهایت نیروهای  تهاجم در فرهنگ ما هضم شدند و در مسیر فرهنگ و دین و مذهب ما قرار گرفتند، عنوان کرد: تهاجم دشمن جامعه ما را ساقط نکرد بلکه هویت اجتماعی جامعه قویتر شد و دشمن در این هویت اجتماعی هضم شد اما باید دقت کرد که آنچه جامعه را از بین میبرد، فساد از درون است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر جریانهای ضد هویت اجتماع از داخل اجتماع رشد کرد و بالا آمد، جامعه هویتش را از دست میدهد، خداوند میفرماید «جامعه امت اسلام از بین نمیرود زیرا در این جامعه فرمان مقدس امربهمعروف و نهی از منکر اجرا میشود»؛ وقتی یک آدم فاسق با 10 نفر برخورد کرد و به او تذکر دادند، یا در فسق خود متزلزل میشود و بازمیگردد و یا شرمنده شده و تجاهر به فسق نمیکند، در این حالت فساد ریشهکن میشود.

وی با اشاره به اینکه امتیاز آمران به معروف، همان امتیازی است که خداوند به امت اسلام داده است، ابراز کرد: میزان تخلفات تمام واجبات شرعی ما بهاندازهای که تخلف از واژه امربهمعروف  و نهی از منکر وجود دارد، نیست.

آیتالله علمالهدی بابیان اینکه در شرع مقدس هر واجبی اصول و ارکانی دارد، اضافه کرد: نماز واجب است، صلوة به معنا دعا است، پس هرکسی به هر شکلی این دعا را خواند مورد قبول است؟ خیر، قواعد و اصولی دارد که باید طبق آن انجام شود که اگر در کوچکترین اجزای این عبادت خللی وارد شد، شما آن عبادت را انجام ندادهاید و دیگر کاری جای آن را پر نمیکند.

امر به معروف و نهی از منکر یک واجب جمعی است

بیدین سازی مردم، برنامه تسلط دشمن بر کشور

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی مطرح کرد: دشمن به این نتیجه رسید برای اینکه بر مردم و کشور مسلط شود و اسلام را از سر راه بردارد، مردم در این کشور باید بیدین شوند و آنان برای بیدین سازی مردم در کشور کار میکنند.

وی با طرح این پرسش که وظیفه ما در امربهمعروف و نهی از منکر تا کجاست؟، اظهار کرد: شبی که سیدالشهدا (علیهالسلام) رفتند خانه والی مدینه و او بیعت بایزید را پیشنهاد داد، نکات اصلی انقلاب را امام حسین آنجا فرمودند، ازجمله نکات اینکه فرمودند «من بیهدف قیام نمیکنم و هدفم هم پول و ثروت نیست، هدف من هم اصلاح در امت پیغمبر(ص) است و اراده کردم امربهمعروف و نهی از منکر کنم» یعنی حضرت اساس انقلاب را امربهمعروف و نهی از منکر قرار دادند.

امامجمعه مشهد مقدس گفت: تشخیص حد اقدام در امربهمعروف و نهی از منکر با نگاه در قیام سیدالشهدا (علیهالسلام) مشخص میشود، تا جایی باید ایستاد که امام حسین (علیهالسلام) در کربلا ایستاد.

 

امر به معروف و نهی از منکر یک واجب جمعی است
ارسال نظرات
پر بیننده ها