مثبت سوژه/

داستان بانوی کم بینای نهاوندی که با تلاش خود امروز یک کارآفرین موفق است

همدان- بانوی کارآفرین و کم بینای نهاوندی بابیان اینکه همیشه به این واقف بودم که معلولیت محدودیت نیست، گفت: انسان باید تلاش و فعالیت داشته باشد و تا جایی که از دستش بر می‌آید به هم نوعان خود خدمات‌رسانی کند.
کد خبر: ۹۶۱۳۱۱۱
|
۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، فاطمه نظام اسلامی مسئول بسیج هنرمندان و کارآفرین نهاوندی است که این بانوی بسیجی با وجود اینکه مشکل بینایی دارد اما با عزم و اراده‌ای قوی پا به عرصه کارآفرینی نهاده و فعالیت‌های بسیاری را انجام می‌دهد؛ این بانوی نهاوندی متولد ۱۳۶۶ در روستای بیان است و به عنوان مسئول کانون بسیج هنرمندان، مسئول انجمن ادبی امید، هيئت مديره شرکت تعاونی زنان ولایت، هیئت مدیره صندوق قرض الحسنه ولایت، گروه جهادی بسیج هنرمندان، شاعر و نویسنده، کارآفرین، مسئول موکب بیت العباس(ع) بیان فعالیت دارد.

با این بانوی بسیجی کارآفرین نهاوندی گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

فاطمه نظام اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار کرد: بنده در سن ۱۵ سالگی شروع به نوشتن متنهای ادبی کردم و در سال دوم دبیرستان با کمک اساتید ادبیات به شعر علاقه‌مند شده و شروع به سرودن شعر کردم؛ پس از آن وارد انجمن‌های ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و فعالیت‌های خود را در زمینه نویسندگی ادامه دادم و کتاب شعری با نام «من و غروب دلتنگ» در استان قم به چاپ رساندم، طی این سال‌ها ۲ مقام بین المللی شعر، چند مقام کشوری، چندین مقام استانی و صدها مقام شهرستانی در این زمینه کسب کردم.

وی گفت: در حوزه علمی، تحصیلات خود را در زمینه تصویربرداری آغاز کرده و به کارگردانی و تصویرسازی خاتمه دادم و در حین تحصیل، در مرکز فنی و حرفه ای شروع به آموختن هنرهایی همچون معرق، منبت، مشبک، خیاطی، انواع دوره‌های کامپیوتر، رشته‌های گل سازی و تابلوسازی کردم.

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان نهاوند اظهار کرد: این دوران، به دلیل شرایط سخت معیشت خانواده، از طریق این هنرها کسب درآمد کرده و در دوره‌های دیگر شرکت کردم و هزینه رفت و آمد بین روستا و شهر را فراهم می‌کردم.

وی افزود: پس از پایان تحصیلات، به همراه خواهرم، ام البنین نظام اسلامی، در روستای بیان اقدام به تأسیس مجتمع فنی و حرفه‌ای زرین کردیم و قسمت فناوری اطلاعات را به عهده گرفتم.

نظام اسلامی تصریح کرد: همچنین در کنار کارهایی که انجام می‌دادم، آتلیه عکاسی نیز تأسیس کردم و صبح‌ها مشغول تدریس در آموزشگاه بودم و بعدازظهرها چرخ آتلیه را می‌چرخاندم.

وی ادامه داد: در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، امام حسین (ع) هر ساله در روستای بیان موکب برپا می‌کنیم و این مرکب از اول محرم تا روز عاشورا برپا است.

این بانوی کارآفرین نهاوندی بیان کرد: در بخش شرکت تعاونی بیشتر بر روی صنایع تبدیلی و عرقیجات، شوریجات، میوه‌های خشک فعالیت می‌کنیم؛ در بحث کارگاه قالی بافی تولید فرش داریم که عده‌ای از بانوان روستا در کارگاه قالی می‌بافند و عده‌ای هم دار قالی را به منزل خود برده و آنجا مشغول به کار هستند و تا پایان کار، یک نفر ناظربر کار آنها نظارت می‌کند و در اتمام کار، فرش آنها را فروخته و دستمزدشان را می‌دهیم .

وی افزود : در بحث کارگاه خیاطی هم کسانی که آموزش می‌بینند از طرف فنی و حرفه‌ای مدرک دریافت می‌کنند و به صندوق قرض الحسنه روستا معرفی می‌شوند و به آنها وام داده می‌شود که فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کنند .

نظام اسلامی تصریح کرد: همچنین امسال اولین کارگاه تولیدی عفاف و حجاب در غرب کشور را راه‌اندازی کردیم که امیدواریم به بهترین شکل ممکن کارمان را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در بحث شرکت تعاونی، صنایع تبدیلی تولیدشده به فروش می‌رسد، ادامه داد: دو غرفه «باسلام» و «دیجی کالا» هم برای تولیدکنندگان گرفتیم که در آنها می‌توانند محصولاتشان را به فروش برسانند .

مسئول بسیج هنرمندان نهاوند افزود : طرحی هم به نام «سه شنبه شب‌های مهدوی» داریم که در این طرح هر هفته سه‌شنبه‌ها با توجه به نذورات، پخت غذا و توزیع آن بین خانواده‌های بی بضاعت را داریم.

وی تصریح کرد: مرکز نیکوکاری و گروه جهادی هم که هرچه نذورات داشته باشند تبدیل به بسته‌های معیشتی و یا غذای گرم شده و در اختیار جامعه هدفمان که از قبل شناسایی شده‌اند قرار داده می‌شوند.

نظام اسلامی با اشاره به اینکه این جامعه هدف تنها مختص به روستای بیان نبوده و حتی روستای اطراف و خود شهر نهاوند را نیز پوشش می‌دهد، گفت: همچنین تمام فعالیت‌هایی که در این آموزشگاه و شرکت تعاونی و کارگاه‌هایمان انجام می‌دهیم مخصوص بانوان روستای بیان نبوده و بانوان روستاهای همجوار را هم در بر گرفته و در حال حاضر شرکت تعاونی زنان ولایت ۶۵۰ نفر و صندوق قرض الحسنه ولایت بیان ۵۰۰ نفر عضو دارند.

وی افزود : تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌شود در طبقه دوم منزل پدریمان است که تبدیل به کارگاه و آموزشگاه شده است و در محوطه حیاط هم پرورش طیور و صیفی جات و سبزیجات را داریم .

این بانوی کارآفرین نهاوندی تصریح کرد: سه سال اخیر هم در بحث گیاهان دارویی ورود پیدا کردیم و گل گاوزبان و زعفران می‌کاریم و همچنین از جهاد کشاورزی نهال‌های زرشک و گل محمدی را تحویل می‌گیریم و بین کسانی که علاقه‌مند به پرورش این درختان هستند توزیع می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هئیت مدیره کارگاه‌های خیاطی، قالیباقی، کارگاه عفاف و حجاب، شرکت تعاونی زنان ولایت، صندوق قرض الحسنه ولایت، مسئول گروه جهادی بسیج هنرمندان و مرکز نیکوکاری و موکب بیت العباس (ع) ویژه دهه اول ماه محرم را برعهده دارم .

نظام اسلامی با بیان اینکه بنده به خاطر شرایط جسمی (معلول شدید بینایی) که دارم همیشه به این واقف بودم که معلولیت محدودیت نیست، گفت: انسان باید همیشه تلاش و فعالیت داشته باشد و تا جایی که از دستش بر می‌آید به هم نوعان خود خدمات‌رسانی کند و از خانواده‌ام که در این راه پشتوانه من بودند، تشکر می‌کنم.

خبرنگار: سمیه شفایی

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها