آیین سنتی و مذهبی طوق جامه کردن در دامغان

دامغان_ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از برگزاری آیین سنتی و معنوی طوق بندان یا طوق جامه کردن با حضور انبوه عزاداران حسینی و هیئت مذهبی در روز ششم محرم در دامغان خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۳۶۲۸
|
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجتبی اکبرپور رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: طوق نشان و نمادی از پرچم و بیرق علمدار واقعه کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) است که همه‌ساله با فرارسیدن ماه محرم اهالی شهر و روستاهای دامغان طوق‌ها را طی مراسم باشکوهی جامه کرده و در میان دسته‌های عزاداری حمل می‌کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با بیان اینکه منظور از این آیین جامه کردن، اتصال اجزاء بدنه طوق و پوشاندن آن با پارچه‌های مشکی،سبز و غیره است، افزود: اهالی شهر این مراسم را که حداقل قدمت آن بیش از دو قرن است، از پیشینیان خود فراگرفته و همه‌ساله باشکوه هرچه بیشتر به انجام آن مبادرت می‌ورزند.

وی بیان کرد: رواج شیوه‌های سنتی دیگری همچون سنگ‌زنی و تعزیه‌خوانی در دامغان و روستاهای تابعه آن، نشان از قدمت و اصالت عزاداری حسینی در این شهرستان دارد.

اکبرپور ریشه‌دار بودن، خودجوشی و اهمیت انجام این مراسم در بین مردم را ازجمله شاخص‌های ارزشمند مراسم طوق بندان دامغان دانست و گفت: در روز برپایی مراسم طوق بندان منازل مالکان طوق و نیز تکایای بانی مراسم پذیرای عزاداران حسینی بصرف ناهار و شام می‌باشند و پخش کردن نذوراتی چون شیر، شربت، خرما، کیک و غیره ..در بین حاضرین در مراسم بسیار متداول است.

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیین سنتی و مذهبی طوق بندان دامغان در سال ۱۳۹۰ به شماره 218 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات