گروه دمام زنی بدریون اولین گروه دمام زنی در شهرستان سرخه

سرپرست گروه دمام زنی بدریون سرخه گفت: این گروه دمام زنی در سال 1398 فعالیت خود را با ارادت و علاقه به سید و سالار شهیدان آغاز کرد.
کد خبر: ۹۶۱۳۸۶۱
|
۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، همزمان با ماه محرم الحرام و آغاز دسته روی دسته های عزاداری حسینی در خیابان، مساجد و تکایا، گروه دمام زنی بر دمام ها و سنج های خود می گوبند و عزادار سید و سالار شهیدان هستند.

سنج و دمام و آیین نواختن آن در عزای حسینی یکی از دلنشین‌ترین آیین‌های جنوب کشور است. سنج و دمام‌نوازی همچنان یکی از آیین‌های ثابت و مهم در ایام محرم در برخی شهرهاست.

هدف از دمام زنی، در دوران گذشته از دمام زنی برای با خبر کردن مردم از ماه محرم و صفر و دعوت یا تشویق آنها به روضه ها و مراسم عزاداری محرم زده می شده و الان هم همین طور است.

علی اکبر عاطفی سرپرست گروه دمام زنی بدریون در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: گروه دمام زنی بدریون شهرستان سرخه با عشق به امام حسین (ع) از سال 1398 فعالیت خود را در سطح شهرستان آغاز و با لطف خداوند در ماه محرم با مشارکت اعضا (20 نفر) به فعالیت خود ادامه می دهد.

او افزود: همزمان با روز ششم ماه محرم همراه با برپایی دسته های عزاداری حسینی در سطح شهر، گروه دمام زنی نیز فعالیت خود را آغاز کرده و با حضور نوجوانان و جوانان با کوبیدن بر سنج ها و دمام ها عزاداری می کنند.

سرپرست گروه دمام زنی بدریون ادامه داد: در گذشته برای جمع‌آوری عزاداران و سینه زنان بعد از ذکر و روضه و زیارتنامه و قبل از سینه زنی، مراسم سنج و دمام اجرا می‌شده‌است؛ دو وسیله‌ای که در ابتدا این مراسم به عنوان مهمترین علامت محرم و عزاداری در خوزستان بوده، اما اکنون تبدیل به علامت آغاز ماه محرم در تمامی نقاط کشور شده است. هنگام نواختن سنج و دمام در روحیه فرد شنونده حس عجیبی ایجاد می‌شود.

عاطفی با اشاره به اینکه قبل از شروع ماه محرم جلسه سازماندهی و برنامه ریزی های لازم جهت نحوه انجام کار برگزار می شود، گفت: حدود دو ماه پیش از محرم، اقدامات لازم جهت تهیه پوست گوسفند برای آماده سازی دمام و سرویس تجهیزات و لوازم انجام می شود، همچنین جهت هماهنگی اعضای تیم، ساعت هایی جهت تمرین مشخص می شود. و همزمان با شب ششم ماه محرم، دسته‌های دمام‌زنی در سرخه به حرکت در می‌آید، این دسته‌ هم‌نوا با حرکت دسته های زنجیرزنی بوده و نواختن سنج و دمام به دسته های عزا، شوری حماسی، انسجامی خاص و جلوه‌ای ویژه می‌بخشد.

او تصریح گرد: این گروه به صورت مستقل و تحت لوای هیئت و مسجد امام حسن مجتبی (ع) سرخه در محله اسلامی کریم اهل بیت (ع) فعالیت می کند.

سرپرست گروه دمام زنی بدریون با اشاره به مشکلات موجود جهت آماده سازی دمام ها بیان داشت: مشکلاتی همچون نبود پوست دباغی شده بز و گوسفند در این منطقه و دشواری های مربوط به تهیه آن و هزینه های خرید پوست، چوب دمام، سنچ و اقلام دیگر در پیش روی ماست، از این رو درخواست حمایت های مالی از خیرین، بانیان و روسای هیئت ها را داریم تا بتوانیم زمینه عضویت جوانان علاقه مند بیش تری را در گروه فراهم آوریم. از طرفی باتوجه به کم بودن تجهیزات، امکان حضور در بسیاری از مراسم های مربوط به سالگرد شهدا و ائمه اطهار را نداریم. ان شاءالله با یاری خداوند و کمک های خیرین بتوانیم این برنامه را هرساله باشکوه تر از پیش برگزار کنیم.

گفتنی است سنج و دمام مراسمی سنتی که در ایام عزاداری مذهبی شیعیان است در گذشته برای جمع‌آوری عزاداران و سینه زنان بعد از ذکر و روضه و زیارتنامه و قبل از سینه زنی، مراسم سنج و دمام اجرا می‌شده ‌است؛ دو وسیله‌ای که در ابتدا این مراسم به عنوان مهمترین علامت محرم و عزاداری در بین مردم بوده، اما اکنون تبدیل به علامت آغاز ماه محرم در تمامی نقاط کشور شده است. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها