مراسم سنتی «حیدر حیدر» باشکوه بسیار در سرخه برگزار می شود

همزمان با ماه محرم، مراسم باشکوه «حیدر حیدر» با هدف دعوت از مردم جهت حضور در مراسم های عزاداری محرم در سرخه برگزار می شود.
کد خبر: ۹۶۱۴۰۲۹
|
۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، همزمان با ماه محرم الحرام، ویژه برنامه های بسیاری در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) در سطح شهرستان سرخه و روستاهای آن برگزار می شود.

از جمله این مراسم ها، مراسم باشکوه «حیدر حیدر» است. این مراسم با حضور مردان از قدیم الایام برپا و هدف اصلی دعوت از مردم جهت شرکت در مراسم عزای حسینی است.

حسن عربی سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مراسم سینه زنی «حیدر حیدر» با هدف جمع کردن مردم جهت حضور در برنامه دسته جات عزاداری در شهر سرخه از قدیم الایام در همه تکایا و هیئت‌های مذهبی برگزار می شد و امروزه نیز در حال اجراست. در این مراسم تیر چادر عزای امام حسین و یا بیرق در وسط قرار داده می شود و مردم به دور آن حلقه زده و به عزاداری و سینه زنی مشغول می‌شوند.

او با بیان اینکه امروزه کمتر چادرهای بزرگ عزای امام حسین برپا می شود، زیرا اکثر هیئت‌ها و تکایا مسقف شده اند و بیشتر از بیرق به عنوان مرکز عزاداری استفاده می شود، افزود: البته بیرق نیز در طول سالیان اخیر در سرخه تغییراتی داشته است بیرق های قدیمی به شکل استوانه مانند بوده که در تصاویر قدیمی بدست آمده نیز کاملا مشهود است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه تصریح کرد: ابتدا این مراسم با ذکر یا حسین (سه مرتبه) شروع می‌شود. در این مراسم یک نفر به عنوان میاندار ذکرهای حسن، علی، حیدر، عباس را با صدای بلند فریاد زده و افرادی که به دور بیرق دور می‌زنند در جواب  میاندار این ذکرها را تکرار می‌کنند. در این بخش سینه زنی  بصورت تک ضرب انجام می‌شود سپس با گفتن کلمه حسین توسط میاندار سینه زنی بصورت سه ضرب انجام می‌شود و سینه زنان به بیرق نزدیک می‌شوند.

عربی ادامه داد: در این مراسم یک پا به جلو و یک پا به عقب می‌رود و همزمان نیز باید پا چپ از زمین بلند شود. این مراسم از ششم تا دهم محرم در بیشتر تکایا و هیات‌ها در شهر سرخه برگزار می‌شود.

گفتنی است این مراسم معنوی به شماره ۱۹۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها