خبرهای داغ:
مثبت سوژه |

از تامین سوخت جت تا خودکفایی در تامین روغن کشور توسط مبتکر بسیجی کرمانشاهی

کد خبر: ۹۶۱۴۰۶۷
|
۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، دکتر دانیال کهریزی متولد سال 54، دکترای ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک و دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه است. این مبتکر بسیجی سه اختراع ثبت شده و چند اختراع در نوبت ثبت دارد.

دکتر کهریزی که از اساتید بسیجی است در گفتگو با خبرگزاری بسیج از کرمانشاه عنوان کرد: جدیدترین پروژه ای که در دست کار داریم تولید روغن از بذر گیاه روغنی "کاملینا" است. این بذر را طوری اصلاح کرده ایم که در شرایط دیم بازده مناسبی دارد.

وی افزود: بیش از 90 درصد روغن های خوراکی وارداتی است؛ با این فناوری میتوانیم از نظر تولید روغن خودکفا شویم و حتی صادرات هم داشته باشیم اما متاسفانه با وجود آنکه حدود ده تن از این دانه گیاهی تولید کرده ایم برای فرآوری و صنعتی کردن آن دچار مشکل هستیم چون عده ای از واردات روغن سود می برند و با اجرایی شدن این طرح متضرر میشوند.

این استاد مخترع و مبتکر افزود: در زمینه تولید گیاه شیرین کننده "استویا" هم به موفقیت های چشمگیری رسیده ایم. کالری این گیاه صفر است و قند خون را تا حد نرمال پایین می آورد. این شیرین کننده 300 مرتبه از قند معمولی شیرین تر است و خاصیت ضد باکتری دارد.

وی در خصوص اهمیت اقتصادی ابداعات خود گفت: گیاه روغنی کاملینا شرایط ایران که شرایط خشکی توام با کم آبی است را به خوبی تحمل می کند و فرآوری آن کشور را در زمینه روغن خوراکی خودکفا می کند. از طرفی پس از فرآوری این دانه های گیاهی میتوان سوخت جت تولید کرد که این فن آوری فقط در اختیار آمریکا است و خوشبختانه فن آوری آن در ایران هم وجود دارد و دانشجویانی هم در این زمینه در حال فعالیت هستند.

وی در پایان گفت: به دانشجویان توصیه میشود موضوعات کاربردی را برای پایان نامه های خود انتخاب کنند و قبل از تایید موضوعات، ظرفیت تجاری آن ها را بررسی کنند تا کشور در تمام زمینه ها به خودکفایی برسد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها