خبرهای داغ:
مثبت سوژه/

داستان اراده زوج موفق همدانی و راه‌اندازی مرکز آمین

همدان-مرکز آمین، مرکز تحقیقاتی که با اراده و انگیزه یک زوج موفق علمی در بسیج دانشجویی همدان در حال رشد است.
کد خبر: ۹۶۱۴۵۵۵
|
۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مرکز آمین یکی از مراکز تحقیقاتی معاونت پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی است که به صورت تخصصی و با اتکا به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانش آموختگان متخصص سلامت و مشاورین، به فعالیت در زمینه فناوری و سیاستگذاری عرصه سلامت و انجام فعالیت‌های دانش بنیان می‌پردازد.

در این راستا با رضا قپانوری مدیر مرکز تحقیقات و فناوری سلامت آمین دانشگاه علوم پزشکی همدان و همسر وی خانم مطهره معصومی مدیر فناوری مرکز تحقیقات آمین گفتگویی داشتیم.

بسیج: چه شد که به فکر تاسیس مرکز آمین افتادید و ایده اولیه از کجا شکل گرفت؟

قپانوری: ما در ابتدا یک گروه جهادی بودیم به اسم گروه پیشگیری جهادی شهید سیاهکالی که روز به روز فعالیت‌های این گروه تخصصی‌تر می‌شد و خیلی زود به سمت فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه بیماری‌های مزمن حرکت کرد تا که پروژه به اسم بررسی اپیدمیولوژیک دیابت نوع دو در شهرستان ملایر انجام داد که همزمان با شروع بیماری کرونا تیم اصلی این گروه، گروهی دیگر به اسم گروه پیشگیری سبز با ماموریت ارائه خدمات پیشگیرانه در فضای مجازی تشکیل داد.

سیر تحولی این تیم با تشکیل گروه مطالعات نظام سلامت نصر تکمیلتر شد که ماموریت این گروه هم پرداختن به حل مسئله در نظام سلامت بود. نکته قابل توجه این فعالیت‌ها این بود که بعد از تشکیل مرکز آمین، شاکله و فعالیت‌های این گروه‌ها حفظ شد و الان هم بحمدلله در حال جریان است.

در ادامه‌ این روند دغدغه نقش‌آفرینی بچه‌ها در حوزه‌های وسیع‌تر باعث شد به فکر راه‌اندازی یکی از مراکز تحقیقاتی سازمان بسیج دانشجویی بیفتیم که البته بنده بر این باورم که اگر روزی کار خودمان را با گروه جهادی شروع کردیم و حال در یک مرکز تحقیقاتی در حال فعالیت هستیم همه و همه خواست و اراده خدا در دنباله نگاه مادرانه وجود مقدسه حضرت فاطمه الزهرا(س) است.

بسیج:چه افقی برای مرکز آمین در نظر دارید؟

قپانوری: تلاش برای آماده‌سازی یک جامعه سالم در مسیر حکومت مهدوی آرمان بزرگ مرکز آمین است و خیلی مصصم و امیدوار به رسیدن به این مقصد هستیم که این راه مستلزم تلاش ما هم در زمینه حل مسائل نظام سلامت است، هم در زمینه تولید دانش بنیان و یقیناً مسیر پر پیچ و خمی در مواجهه با مافیای نظام سلامت داریم که این هم از سختی‌های کار است و خود را برای گذر از این مسیر آماده کرده‌ایم.

و سخن پایانی؟ عرض پایانی بنده جمله‌ای طلایی از شهید حسن باقری عزیز است که «باید به خود جرأت داد...»

گفتگوی خود را با خانم مطهره معصومی، همسر آقای قپانوری و مدیر فناوری مرکز تحقیقات آمین ادامه می‌دهیم.

بسیج: نحوه آشنایی شما با آقای قپانوری چگونه بود؟

معصومی: آشنایی ما در همین فضای مرکز آمین شکل گرفت و بعد از مدتی با توجه به تفاهماتی که داشتیم ازدواج کردیم.

بسیج: آمین در چه زمینه‌های فعالیت می‌کند؟

معصومی: مرکز آمین جزو معدود مراکزی است که هم در حوزه فناوری سلامت و هم در عرصه سیاستگذاری سلامت فعالیت می‌کند. در قسمت فناوری سلامت شاهد گروه‌های داروسازی، سبک زندگی سالم، سلامت دیجیتال هستیم و در سیاستگذاری نیز گروه‌ها متمرکز بر مسائل مرتبط با جمعیت و پرونده الکترونیک سلامت هستند.

بسیج: این مرکز تاکنون چه دستاوردی داشته است؟

معصومی: در قسمت فناوری سلامت گروه داروسازی تابحال به ساخت ۵ نمونه اولیه دارویی موضعی در حوزه فراورده های طبیعی و سنتی دست پیدا کرده است.

در عرصه سیاست گذاری، گروه جمعیت پروژه‌ای با محوریت بررسی اپیدمیولوژیک بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک را در شهر همدان انجام داده است همچنین در حال طراحی پژوهشی برای بررسی دلایل عدم تمایل به فرزندآوری در مردان و زنان استان همدان است.

بسیج: برای دانشجویانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند چه توصیه‌ها و پیشنهاداتی دارید؟

معصومی: ما نیازمند تحول در حوزه پژوهش‌های سلامت هستیم، تحولی که پژوهش‌های کتابخانه‌ای را به پژوهش‌هایی موثر و کارآمد تبدیل کند و نهایتا منجر به حل یک مساله از جامعه و در حوزه فناوری بتواند به فرجام ارزآوری برای کشور برسد؛ البته قبول دارم که این تحول نیازمند تغییر نگرش سیستمی در دانشگاه‌ها هم هست اما دانشجویان هم می‌توانند موتور محرک این تحول باشند.

متاسفانه امروز بعضا اگر یک دانشجو ایده فناورانه داشته باشد همان ابتدا باید ماه‌ها پشت درب اتاق یک استاد بماند تا بلکه فرجی حاصل شود چه برسد که این دانشجو بخواهد طرحش را صنعتی کند و سرمایه‌گذار جذب کند؛ که پیگیری سماجت و خسته نشدن و البته حمایت می‌خواهد و ماهم البته برای این تسهیل این معضلات ماموریت‌هایی را برای خود تعریف کرده‌ایم اما اینکه این ماموریت‌ها بر عهده فقط حلقه‌های میانی باشد دیدگاه غلطی است و باید رفته به رفته خود دانشگاه‌ها خط مقدم تسهیل تولید دانش بنیان و حل مساله باشند و حرکت دادن مسئولین دانشگاه نیز می‌تواند هنر مراکزی مثل آمین باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها