مثبت سوژه/ الگو محوری؛

محبت مهم ترین نکته در سبک زندگی اسلامی

تبریز- مولف کتب تربیتی معتقد است: اهمیت و جایگاه دادن به جوانان مهم ترین عامل در پیشگیری از سوق یافتن آن ها به آسیب هاست، جوان به محبت نیاز دارد و در سبک زندگی اسلامی این نکته مهمی است که متاسفانه امروز به آن توجه نمی کنیم.
کد خبر: ۹۶۱۴۷۷۵
|
۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۲

محبت مهم ترین نکته در سبک زندگی اسلامی

خبرگزاری بسیج، رقیه غلامی؛ توجه به باورهای دینی در جامعه به خصوص در بین نسل جوان امروزه مهم ترین مساله و دغدغه متولیان و علمای دینی است تا با آن بتوان پایه های تربیتی نسل آینده را مستحکم کرده و افق روشنی را فراروی آن ها نهاد.

موضوعی که یکی از نویسندگان و مولفان آذربایجان شرقی با مطالعه و تالیف در این خصوص فعالیت های چشمگیری دارد و همین بهانه خبرنگار خبرگزاری بسیج شد تا گفتگویی با حجت الاسلام علی رشیدی؛ این نویسنده و مولف داشته باشد.

آنچه می خوانید حاصل همین گفتگوست؛

خودتان را به صورت کامل معرفی کنید

بنده علی رشیدی متولد 1348 در مراغه هستم، پس از پایان دوره راهنمایی در تبریز، سال 1363 وارد حوزه علمیه بناب شده و شش سال آنجا دروس حوزوی را گذرانده و پس از آن تا سال 1378 ادامه دوران طلبگی را در قم طی کردم.

بفرمائید کار تالیف را از چه سالی آغاز کردید؟

کار تالیف را از سال 1389 آغاز کرده ام که حاصل آن پنج جلد کتاب با عنوان های «پندهای ماندگار» جلد یک و دو، «نفایس و لطایف»، «قصه های ماندگار از خوبان روزگار» و «نماز انس با خدا» است و علاوه بر آن ها 20 مقاله نیز در این خصوص تهیه و تدوین کرده ام.

چه انگیزه ای موجب تالیف چنین مجموعه هایی شد؟

مهم ترین انگیزه ام گام برداشتن در مسیر تعالی جامعه است تا بتوانم با آثار خود موجب تقویت باورهای دینی، تعمیق آن و توجه به سبک زندگی اسلامی باشم.

محبت مهم ترین نکته در سبک زندگی اسلامی

آثارتان بیشتر برای چه رده سنی گردآوری شده است؟

برخی از آن ها برای همه رده های سنی است همچون پندهای ماندگار یک و دو که بخشی از آن برای نوجوانان بوده و بخش دیگر آن برای والدین و مربیان است تا با مطالعه روایات و داستان هایی در این خصوص بتوانند نقش موثری در تربیت فرزندان خود داشته باشند.

در خصوص بخش های مهم تالیفات خود بفرمائید که برگرفته از چه منابعی است؟

تلاش کردم داستان ها به زبان شیرین، متنوع و جذاب باشد تا با ذائقه مخاطبان هم خوانی داشته باشد و مطالب آن ها هم برگرفته از روایات، احادیث ائمه و سخنان بزرگان دینی است که موضوع بیشتر آن ها فرزندداری و شیوه های تربیت فرزند به خصوص با الگوگیری از زندگی فاطمه(س) و نکاتی از دیدگاه روانشناسان است.

با توجه به اینکه جلد یک کتاب پندهای ماندگار سه بار تجدید چاپ شده آیا چاپ چهارم آن را مد نظر دارید؟

با توجه به اینکه استقبال خوبی از تالیفات بنده شده تلاش کردم دوباره چاپ شوند ولی متاسفانه چون قیمت کاغذ افزایش یافته ترجیح می دهم تالیفات تازه ام را به چاپ برسانم تا اینکه آن مجموعه برای چهارم و تالیفات دیگر به چاپ دوباره برسند.

علاوه بر این پنج عنوان کتاب آیا اثر دیگری نیز برای چاپ آماده دارید؟

تالیف دیگری را نیز به عنوان «سیصد و سیزده نکته گهربار» از بزرگان و ائمه تهیه و آماده کردم که در آینده ای نزدیک به چاپ می رسد.

 
 

در میان سخنان خود به ارائه نکات روانشناسی در تالیفات خود پرداختید فکر نمی کنید همه نکات آن ها برگرفته از آموزه های دینی است؟

خداوند متعال چون خالق عالم و انسان است به همه زوایای روحی و روانی انسان و عالم واقف است و آموزه های دینی ما بر اساس آن از طریق انبیا و ائمه(ع) ترسیم شده است و روانشناسان این آموزه ها را تجربی آزمودند و به آن رسیدند ولی چون طیفی خاصی از جامعه به این نکات توجه دارند در این زمینه نیز مطالب روانشناسان را گنجاندیم.

برخی از روانشناسان بر این عقیده اند که علمای دینی در ارائه مشاوره به مردم در کار آن ها دخالت دارند نظرتون در این خصوص چیست؟

همانطور که گفتم روانشناسان مباحث دینی را تجربه و آزمایش کردند و به نتیجه رسیدند و دین هرگز خلاف فطرت بشر نبوده و خداوند چون انسان را آفریده احکامش نیز با فطرت انسان مطابقت دارد از این رو روانشناسان آنچه را که خدواند برای انسان آفریده مطابق فطرتش را به بوته آزمایش گذاشته و براساس آن نتیجه گیری کرده و نظریه ارائه می کنند.

با توجه به سرانه پایین مطالعه کتاب در کشور چگونه می توان مردم به خصوص جوانان را به مطالعه ترغیب کرد؟

توجه به ذائقه مخاطب چه بزرگسالان و چه جوانان مهم ترین مساله در این زمینه است، داشتن طراحی های جذاب، ارائه مطالب به روز و مفید، توجه به ذائقه هر طیف مهم ترین مساله است البته قیمت و ... برای کتاب نیز از دیگر عواملی است که باید متولیان فرهنگی به آن توجه کنند.

با توجه به اینکه امروز فضاهای مجازی با حجم انبوه و دسترسی آسان بیشتر وقت جوانان را به خود اختصاص داده اند چگونه می توان با هجمه های آن مقابله کرد؟

اهمیت و جایگاه دادن به جوانان در این خصوص مهم ترین عامل در پیشگیری از سوق یافتن آن ها به طرف آسیب هاست، جوان به محبت نیاز دارد و در سبک زندگی اسلامی این نکته مهمی است که متاسفانه امروز به آن توجه نمی کنیم، اگر جوان محبت ببیند قطعا با ارتباط عاطفی که برقرار می کند با والدین، مربیان و اطرافیان خود خواهد توانست نکات مهم زندگی را از آن ها فراگیرد بنابراین توجه به جوانان و لزوم برقراری ارتباط طبق شیوه های زندگی تاثیرگذار خواهد بود.

حرف پایانی تان به عنوان مولف کتب تربیتی برای جوانان چیست؟

اسلام را خوب معرفی و اهمیت هر فریضه را به زیبایی بیان کنیم تا بتوانیم در برابر فرهنگ منحط غرب که با زرق و برق تلاش دارد فرهنگ ما را به استحاله بکشد بایستیم، مطمئن باشیم اگر خوب اسلام را معرفی کنیم تاثیرگذاری آن را در تعمیق باورها خواهیم دید به شرطی که به ذائقه مخاطب توجه کنیم.

ارسال نظرات