اهدای عضو در مراغه به ۲ بیمار جان دوباره بخشید

تبریز- رئیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مراغه گفت: اهدای عضو یک جوان مرگ مغزی ۲۰ ساله زندگی ۲ بیمار دیگر را در تبریز و شیراز نجات داد.
کد خبر: ۹۶۱۴۹۱۲
|
۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، دکتر اللهوردی ارجمند در این خصوص گفت: اهدای عضو یک جوان مرگ مغزی ۲۰ ساله با نام «امیرحسین غیاثی» در این شهرستان، زندگی ۲ بیمار دیگر را در تبریز و شیراز نجات داد.

وی افزود: قلب و کبد این بیمار مرگ مغزی جهت پیوند به ترتیب به شیراز و تبریز ارسال شد و کلیه‌های نیز ممکن است به یک بیمار دیگر پیوند زده شود.

دکتر ارجمند اضافه کرد: اعضای بدن «امیرحسین» پس از انتقال به بخش ویژه بیمارستان سینا و تایید مرگ مغزی وی و با رضایت خانواده آن مرحوم اهدا شد.

وی بیان کرد: با رضایت این خانواده ایثارگر و نودوست و به همت تلاش شبانه‌روزی تیم اهدای عضو مراغه و تبریز، کبد آن مرحوم در تبریز به یک بیمار نیازمند پیوند زده شد و قلب وی هم جهت پیوند به شیراز انتقال یافت.

خانواده ایثارگر «امیرحسین» در حقیقت علاوه بر نجات سایر بیماران، فرهنگی را در سطح جامعه تقویت کردند که به واسطه آن هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای ارگان‌های حیاتی خود جان یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و با اهدای بافت و نسوج خود یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت رهایی بخشد.

 در سال ۱۳۶۸ امام راحل (ره) به دنبال استفسار وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اهدای عضو از موارد مرگ مغزی را به شرط آنکه نجات جان انسانی منوط به آن باشد را جایز فرمودند.

مراحل قانونی و تصویب لایحه مربوطه از آن زمان تا سال ۱۳۸۰ به طول انجامید و بعد از تصویب مجلس در سال ۱۳۸۰، کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به تاسیس واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی از موارد مرگ مغزی موظف شدند.

 

ارسال نظرات