بسیج گزارش می‌دهد؛

آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای، بسترساز اشتغال/ فقر مهارتی؛ ریشه بیکاری در کشور

مهارت و اشتغال دو رابطه تنگاتنگ با یکدیگر دارند؛ کشورهای توسعه یافته که از نیروی انسانی ماهر برخوردار هستند با سرعت بیشتری در مسیر پیشرفت خود حرکت می‌کنند و در واقع این مهارت‌ها به رشد کارآفرینی و در نهایت اقتصاد کشورها کمک می‌کند.
کد خبر: ۹۶۱۶۷۸۷
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ امروزه نقش آموزش‌های مهارتی در ایجاد فرصت‌های شغلی بر کسی پوشیده نیست؛ به واقع «مهارت»، توانایی اکتسابی برای انجام یک کار خاص است. بعضی مهارت‌ها نظیر توانایی تصمیم‌گیری، حل مسأله، تفکر خلاق، رابطه مؤثر با دیگران و... جزو مهارت‌های اکتسابی هستند اما برخی دیگر مربوط به یک شغل یا حرفه خاصی هستند که نیازمند یادگیری و کسب آن مهارت هستیم.

مهارت و اشتغال دو رابطه تنگاتنگ با یکدیگر دارند؛ کشورهای توسعه یافته که از نیروی انسانی ماهر برخوردار هستند با سرعت بیشتری در مسیر پیشرفت خود حرکت می‌کنند و در واقع این مهارت‌ها به رشد کارآفرینی و در نهایت اقتصاد کشورها کمک می‌کند. در این کشور، اکثر جوانان بیش از اینکه به تحصیل در دانشگاه‌ها و اخذ مدارک رسمی دانشگاهی فکر کنند، به طی دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای مبادرت می‌ورزند و همین مهارت‌ها در حد تکنسینی برای ورود آنها به بازار کار کافی است.
در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران متاسفانه بخش عظیمی از فارغ التحصیلان به دلیل عدم مهارت بیکار هستند و بدون شک آموزش‌های مهارتی حلقه مفقوده اشتغال و کارآفرینی در کشورمان است.

جوانان بسیاری با وجود گذراندن دوره‌های عالی تحصیلی همچنان بیکار هستند و کارآفرینان و واحدهای تولیدی زیادی نیز از کمبود نیروی انسانی متخصص صدمه خورده و می‌خورند.

در سیاست‌های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بارها به مقوله آموزش‌های مهارتی اشاره و تاکید شده است؛ لذا می‌طلبد سیاست‌های آموزشی به سمتی برود که بسیاری از مهارت‌های کسب و کار در مدارس به همه دانش‌آموزان آموزش داده شود و در مقاطع تحصیلی بالاتر یا رشته‌های تفکیکی به شکل تخصصی این مهارت‌ها آموزش داده شود.
مراکز مهارت‌آموزی علاوه بر نقش مهمی که در رشد کارآفرینی دارند نقش تاثیرگذاری در حل کردن مشکل منابع انسانی متخصص ایفا می‌کنند. از جمله دوره‌های مهارت‌آموزی که طی سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته است، دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای است که باتوجه به رایگان بودن و ارائه آموزش عملی، نقش بسزایی در رفع معضل بیکاری و توسعه کارآفرینی در جامعه ایفا می‌کند.
حمیدرضا رستمی مدیرکل سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی، نیروی انسانی ماهر را به عنوان مهمترین مؤلفه پیشرفت و تعالی دانست و گفت: رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی اصلی آموزش مهارت‌های غیر رسمی در تربیت نیروی متخصص و نیز ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای شاغلین و فارغ التحصیلان دانشگاهی و کارجویان شهری و روستایی و نقش بسزایی که در توسعه پایدار استان دارد، بر هیچ کس پوشیده نیست.

فقر مهارتی؛ ریشه بیکاری/ ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 میلیون نفر در استان

وی ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی را از ماموریت‌های سازمان برشمرد و گفت: مهم‌ترین ماموریت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش مهارت است و با توجه بر اینکه آینده از آن افراد دارای مهارت است، در دولت سیزدهم دوره‌های آموزشی برای 3 میلیون و 180 هزار و 520 متقاضی مهارت آموزی برگزار شد.

مدیرکل سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان مرکزی درعین حال توسعه مراکز جوار و بین کارگاهی را راهبرد اصلی و کلیدی سازمان در راستای تحقق شعار سال برشمرد و گفت: طی این مدت 132 مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی به صنایع استان اعطا شده و در بخش تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار 253 مجوز برای تأسیس آموزشگاه آزاد در استان مرکزی صادر شده است.

رستمی اشتغال ایجاد شده در سامانه رصد را 261 نفر اعلام کرد و گفت: در جامعه امروز نیازمند توسعه نگاه کارآفرینانه در جامعه هستیم تا بتوانیم فقر مهارتی موجود را از بین برده و به اقتصاد کشور کمک کنیم و برای رسیدن به این مهم بایستی از همان دوران تحصیلی شروع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نگاه کارآفرینانه جسارت ایجاد شغل یا تفکر کار کردن برای دیگری را به فرزندانمان می‌دهد، افزود: در این راستا با همکاری آموزش‌و پرورش در استان طرح تابستانه «مهارت» برای دانش‌آموزان 12 تا 18 سال در حال برگزاری است که تاکنون دو هزار و 412 نفر با حضور در این دوره‌ها مهارت‌های لازم را کسب کرده‌اند.

مدیرکل سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: این سازمان طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار را با هدف تربیت و ارتقای مهارت‌های شغلی جوانان جویای کار 15 ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت به اجرا درآورده است که در این بخش هم طی سه سال گذشته بیش از 8 هزار و 800 نفر آموزش و مهارت لازم را در کنار استاد کار یا مربی کسب کرده‌اند.

 انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار