معرفی الگوی موفق ایلامی،مخترع و بانوی برتر استان ایلام:

خود باوری و اعتماد به نیروهای نخبه داخلی راهکار گشایش اقتصادی است/ مسئولین به نخبگان و صاحبان ایده بها بدهند

نوری مخترع و دانشجوی نمونه ایلامی اظهار داشت: حمایت از طرح های دانش بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی، پنجره ای رو به توسعه و بالندگی است زیرا مبنای آن اصول و روش های علمی و اثبات شده، می باشد.
کد خبر: ۹۶۱۸۷۴۲
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام،در عصرحاضر، اصطلاح اقتصاد دانش‌بنیان، که مورد تأکید خاص در استراتژی توسعه‌ ملل قرار گرفته است، گویای تأکید بر نقش دانش و فناوری در جریان توسعه‌ اقتصادی است؛ از این رو، می‌توان گفت در اقتصاد دانش‌بنیان، به دانش از نظر کیفی و کمّی بااهمیت‌تر از گذشته نگریسته می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام رصد,

طبق تعاریف ارائه شده بین المللی، اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که مستقیماً بر مبنای تولید، توزیع و مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته باشد و در واقع بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که امروزه دیگر حجم سرمایه و اندازه‌ی بازار در توسعه‌ اقتصادی ملل نقش اساسی ندارد؛ بلکه این نقش را دانش و فناوری ایفا می‌کند

کاربردی کردن دانش و استفاده‌ی مؤثرتر از آن در گسترش ظرفیت‌ها و ارتقای درجه‌ی بهره‌برداری از منابع است که تحقق یک اقتصاد دانش‌بنیان را ممکن می‌سازد از آنجا که این نگرش و مبنا قرار دادن این محور، معبری برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی است لذا توجه ویژه به نخبگان و مخترعانی که طرح ها و ایده هایشان بر مبنای علم و دانش است می تواند در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد. 

"زهرا نوری" دانشجوی نمونه کشوری، مخترع سطح سه بنیاد ملی نخبگان، جوان برتر شهرستان دهلران در سال 94، بانوی برتر استان در سال 93، مخترع برگزیده جشنواره اختراعات دانشگاه جامع و دومین جشنواره ملی اختراعات کتاب تهران است.

وی در خصوص کسب این موفقیت ها و ثبت اختراعاتش به خبرنگار ایلام رصد، گفت: اختراع هدبند طبی چند کاره و دستگاه مخصوص پیشگیری ودرمان هالوکس والگوس در زمینه پزشکی هستند و یکی از آنها در زمینه بهداشتی است که به ثبت رسیده اند. این هدبند برای درمان سینوزیت و میگرن کاربرد دارد، در این هدبند کمپرس های ژله ای مخصوصی که هم قابلیت گرم شدن و هم قابلیت سردشدن برای مدت طولانی را دارند تلفیق شده که ماندگاری طولانی حرارت و سرما و صرفه جویی در زمان ودوره درمان بدون درد از مزایای آن به شمار می رود.

نوری در خصوص دیگر اختراع خود" سطل زباله مکانیزه" بیان داشت: این طرح به دلیل کاربردی بودن و تقاضای بسیار اختراع به پارک علم و فناوری استان ایلام ارائه شد و با تأیید در کارگروه به عنوان طرح و ایده که قابلیت تجاری سازی دارد معرفی شد.

وی در خصوص کارکرد این اختراع گفت: این سطل زباله با تلفیق چند ابزار و طراحی نو به عنوان یک سطل زباله کامل و جدید با کیسه گذاری به مدت طولانی، رعایت استاندار، تلفیق کیسه ها در بدنه ی سطل زباله، کیسه های مخصوص و متصل بهم و صرفه جویی در نیروی انسانی و مکان نگهداری کیسه هاا از مزایای مناسبی برخوردار است.

این دانشجوی مبتکر، اضافه کرد: تا کنون از بنیادملی نخبگان به دلیل برگزیده شدن طرح در جشنواره اختراعات تسهیلات بلاعوض  سطح سه (مبلغ سه میلیون تومان) و از پارک علم وفناوری 6 میلیون تومان وام دریافت کرده ام که همیاری و مساعدت دیگر نهادی های استانی در راستای حمایت و رسیدن به تولید نیز لازم است.

این عضو بنیاد نخبگان در ادامه گفت: من هر سه اختراعم را به ثبت رسانده ام و چون با مراحل ثبت اختراع آشنایی کامل داشتم مشکل چندانی در خصوص ثبت انها نداشتم اما پروسه ثبت اختراع زمان بر بسیار وقت گیر است.

وی عدم حمایت های مالی و توجه خاص دولت به جوانان نخبه ومخترع را یکی از موانع عمده در این مسیر اعلام کرد و اظهار داشت:  عدم حمایت های مالی از طرح قبل از ثبت اختراع و همچنین عدم تجاری سازی بعد از تایید شدن و گرفتن تاییدیه های مختلف ار مراکز معتبر علمی و پژوهشی از جمله مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

این جوان برتر استان گفت: در جشنواره اختراعات زاگرس، جشنواره ایده های برتر یزد، اولین جشنواره اختراعات دانشگاه جامع و دومین جشنواره اختراعات تهران شرکت کرده و حائز رتبه های برتر این جشنواره ها شدم.

وی بیان داشت: متاسفانه علی رغم تقاضای فراوان عموم مردم برای تولید محصول تا کنون موفق به تولید آن نشده ام.

نوری با بیان این نکته که این طرح دانش بنیان صد در صد قابلیت تجاری سازی دارد، ابراز داشت:  این اختراع در تمام مکانهای عمومی و غیر عمومی، صنعتی و غیر صنعتی خانگی و ..... کاربرد دارد و بیشتر در منازل و بیمارستانها استفاده می شود و از همه مهم تر بسیار مورد استقبال داوران و بازدیدکنندگان از طرح واقع شده است.

این مخترع ایلامی درخصوص برآورد سرمایه اولیه مورد نیاز برای تولید طرح گفت: از آنجا که قیمت ها مدام در حال تغییر است نمی توان برآورد دقیقی از میزان سرمایه اولیه تولید داشت.

وی با اشاره به این موضوع که هیچ نهادی تا کنون حمایتی از طرح وی در راستای تولید نداشته است گفت:حمایت از طرح های دانش بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی، پنجره ای رو به توسعه و بالندگی است زیرا مبنای آن اصول و روش های علمی و اثبات شده است.

نوری اظهار داشت: این طرح چون برای اولین بار در جهان اختراع شده و هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد می تواند به چرخه اقتصادی بسیار کمک کرده  و برای صادرات آن چشم انداز خیلی خوبی پیش بینی می شود.

وی با بیان این نکته کهدر حمایت و توجه به ایده های داخلی اقدام چشمگیری صورت نمی گیرد و هنوز به آن خودباوری لازم نرسیده ایم، گفت:باید به توان و نیروی مبتکر و خلاق داخلی ایمان داشت، باید بها داد و با حمایت و پشتیبانی زمینه دلگرمی و قوت قلب جوانانی که در این زمینه ورود کرده اند را مهیا نمود.

این جوان ایلامی اظهار داشت: کمترین انتظاری که از مسئولین کشوری و استانی، وجود دارد این است که کلام رهبری مبنی بر به کارگیری استعدادهای درخشان در موارد گوناگون اجرایی شود. اگر نمی توانند اختراعاتشان را تجاری کنند حداقل این قشر نخبه را بیکار نگذارند و برای آنها شغل هایی متناسب با استعدادهایشان در نظر بگیرند.

این کمترین کاری است که مسئولین می توانند برای این قشر خاص انجام دهند، اگر ما مشکل بیکاری و ضعف اقتصادی و..داریم به دلیل بها ندادن به نخبگان و ایده پردازان داخلی و درصد بیکاری بالا در بین این قشر است.

وی اظهار داشت: اگر این اختراع به تولید انبوه برسد با ایجاد کارخانه تولید در استان، به طور قطع افراد زیادی در کارخانه تولید آن استخدام شده و بسیاری از جوانان با لیاقت استانمان را از بیکاری نجات خواهد داد.

نوری خاطر نشان کرد: با خود باوری، و اتکا به جوانان خلاق و بکار گیری نخبگان در دستگا ه های اجرایی و مدیریتی که توان انجام آن رادارند می توانیم به رفع مشکلات جامعه و اقتصادی پویا و زنده امیدوار باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار