در اولین نشست ستاد توسعه آبزی‌پروری استان مرکزی مطرح شد؛

رشد ۲۹۰ درصدی تولیدات بخش شیلات استان مرکزی در دولت سیزدهم/ رتبه نخست استان مرکزی در صادرات ماهیان زینتی

 استاندار مرکزی با بیان اینکه تولیدات آبزی‌پروری استان در دولت سیزدهم رشد ۲۹۰ درصدی داشته است، گفت: طی این مدت ۹۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه آبزی پروری استان داشتیم و ۷۰ میلیارد تومان نیز در حوزه خوراک آبزیان سرمایه گذاری شده است.
کد خبر: ۹۶۱۹۲۸۰
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
 

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ فرزاد مخلص‌الائمه استاندار مرکزی ظهر امروز در اولین نشست ستاد توسعه آبزی‌پروری استان مرکزی با اشاره به ظرفیت‌های این استان در بخش شیلات و آبزی‌پروری گفت: تولیدات آبزی‌پروری استان در دولت سیزدهم رشد ۲۹۰ درصدی داشته است همچنین طی این مدت ۹۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه آبزی پروری و ۷۰ میلیارد تومان در حوزه خوراک آبزیان سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری ایجاد و راه‌اندازی احداث پایانه صادراتی و ایستگاه تحقیقات شهرستان محلات افزود: راه‌اندازی این پایانه جزو مصوبات سفر هیئت دولت مردمی سیزدهم به استان بوده است که باید پیگیری لازم برای راه‌اندازی آن انجام شود.

استاندار مرکزی تصریح کرد: در گذشته طرح‌های نیمه تمامی داشتیم که بخشی از آنها به سرانجام رسید و مابقی نیز در حال تکمیل است؛ در این مدت موفق شدیم با همه محدودیت‌ها خوب پیش برویم. تسهیلات در حوزه آبزی پروری نیز باید افزایش یابد و پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام پذیرد.

مخلص‌الائمه خاطرنشان کرد: در این حوزه، توجه به منابع آبی، سلامت مردم و الزامات دامپزشکی و محیط زیست ضروری است.

علی صفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست به شاخص‌ها و رتبه‌های استان در بخش آبزی‌پروری اشاره کرد و گفت: این استان رتبه اول کشوری در صادرات ماهیان زینتی آب شیرین و تنوع ماهیان زینتی، رتبه چهارم در تولید گوشت ماهیان خاوریاری و رتبه دوم بیمه آبزیان و رتبه یازدهم پرورش ماهی فزل‌آلا را دارد.

وی میزان صادرات ماهیان زینتی از استان را معادل ۳۲۰ هزار دلار دانست و گفت: کل صادرات کشور در این بخش ۴۶۰ هزار دلار بوده است. این استان جزو ۲۲ استان پرورش دهنده ماهیان خاویاری، جزو ۱۵ استان در زمینه پرورش ماهی در قفس و جزو شش استان‌ غیرساحلی در سرانه مصرف آبزیان است.

صفری تولید آبزیان خوراکی استان مرکزی را در سال گذشته هفت هزار و ۹۵۸ تن اعلام کرد و گفت: رسیدن به تحقق ۱۰ هزار تن تولید آبزیان پرورشی در راستای شعار سال، پیگیری تکمیل ساخت تاسیسات، توسعه مراکز عرضه زنده آبزیان و مراکز تفرجگاهی شیلاتی، پیگیری احیای واحدهای آبزی پروری راکد، تکمیل طرح فرآوری و بسته‌بندی آبزیان شهرستان فراهان، طرح توسعه و فرآوری ریزجلبک‌ در شهرستان دلیجان و هدایت آبزی‌پروری پیشرو به سمت نصب نانو حباب، بخشی از برنامه‌های هدفگذاری شده برای سال جاری است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: برداشت سالانه ۹.۵ تن سیستم آرتمیا از تالاب میقان، ذخیره گاه مناسب و قابل توجه از شاه میگوی دراز آب شیرین در سد ۱۵ خرداد، ظرفیت تولید سالانه ۶۲۰۰ تن ماهی تیلاپیا باتوجه به مطالعات انجام شده، امکان توسعه پرورش آبزیان در قفس در سدهای غیرشرب سالیانه به میزان ۱۵۰۰تن، ظرفیت تولید سالانه ۲۲۰۰۰تن ظرفیت اسمی و فعلی ۸۱۰۰۰ تن تا پایان سال، سهم ۶ درصدی صادرات خوراک آبزیان کشور و سهم ۸ درصدی تولید کنسرو ماهی کشور بخشی از ظرفیت‌های موجود در استان مرکزی در بخش شیلات و آبزی‌پروری است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار