ذوالقدر در دوره بسیج اساتید:

سیاست‌های کلی برنامه هفتم در دست اجراست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد که سیاست‌های کلی برنامه هفتم در حال حاضر در دست اجراست.
کد خبر: ۹۶۱۹۸۰۷
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدباقر ذوالقدر، ضمن اشاره به اهمیت مجازات آمران و عاملان جنایات رژیم صهیونیستی، اظهار کرد:  در جمع بسیجیان حضور دارد تا از کمک و همکاری آنان در پیشبرد وظایف و مأموریت‌های مجمع بهره‌مند شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وظایف و مأموریت‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس اصول قانون اساسی، بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس اصول 110، 111، 112 و 117 قانون اساسی وظایف مهمی را بر عهده دارد.

ذوالقدر گفت:  از جمله وظایف اصلی مجمع، ارائه پیشنهادات مشورتی به مقام معظم رهبری در تعیین سیاست‌های کلی نظام و حل معضلاتی است که از طرق عادی قابل حل نیستند.

 

وی افزود: این وظایف از زمان اصلاح قانون اساسی در سال 1368 به مجمع واگذار شده و مجمع از آن زمان به طور مداوم درگیر این وظایف بوده است. نقش مجمع در فرآیند سیاست‌گذاری کلی کشور و حل معضلات نظام بسیار حیاتی است و همکاری بسیج در این مسیر ضروری خواهد بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اهمیت وظایف مجمع در حل اختلافات بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تاکید کرد و گفت: اگر مجلس یک موضوع را مصلحت کشور بداند ولی شورای نگهبان آن را خلاف شرع یا قانون اساسی تشخیص دهد، مجمع وظیفه دارد که به این مسئله رسیدگی کند.

وی از بسیجیان درخواست کرد که با توجه به اهمیت این وظایف و مأموریت‌های مجمع، حمایت و همکاری بیشتری را در این مسیر از خود نشان دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنانی بر اهمیت نقش رهبری در تعیین و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام تأکید و تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی، تعیین سیاست‌های کلی نظام و نظارت بر اجرای آن‌ها از جمله مهم‌ترین وظایف رهبری است.

او در ادامه به سابقه تدوین سیاست‌های کلی نظام اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار، امام خمینی (ره) در سال 1367 سیاست‌های کلی نظام در دوران بازسازی پس از جنگ را تعیین و ابلاغ کردند. این سیاست‌ها شامل موضوعات مهمی مانند تقویت بنیه دفاعی و نظامی کشور، بازسازی مراکز صنعتی، تأمین رفاه عمومی، و استفاده از نیروهای مردمی در بازسازی کشور بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در طول سه دهه گذشته، سیاست‌های کلی متعددی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به سیاست‌های برنامه‌های توسعه‌ای کشور، سیاست‌های کلی قضایی، و سیاست‌های دائمی اشاره کرد.

 وی همچنین تأکید کرد که سیاست‌های کلی برنامه هفتم در حال حاضر در دست اجراست.

 

وی در به اهمیت اجرای صحیح این سیاست‌ها و نقش کلیدی رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این فرآیند اشاره کرد و بیان داشت که توجه به این وظایف و اجرای دقیق آن‌ها برای پیشبرد اهداف کشور ضروری است.

سیاست‌های کلی نظام چارچوب و جهت‌دهنده قوانین و امور اجرایی کشور هستند

 

محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اجرای 38 برنامه سیاست دائمی و چشم‌اندازها در کشور خبر داد و به تعریف سیاست‌های کلی نظام بر اساس بیانات و تصریحات مقام معظم رهبری اشاره کرد.این تعریف مبنای کار مجمع تشخیص در تعیین سیاست‌های کلی است.

 

ذوالقدر بیان داشت: سیاست‌های کلی نظام، که از مهم‌ترین وظایف رهبری است، در سلسله‌مراتب قوانین و مقررات کشور پس از قانون اساسی قرار می‌گیرد و جایگاهی فراتر از قوانین عادی دارد. این سیاست‌ها، چارچوب و جهت‌دهنده به قوانین و امور اجرایی کشور هستند و نقش اساسی در دستیابی به آرمان‌ها است.»

وی افزود: «سیاست‌های کلی نظام به عنوان یک هنجار حقوقی لازم‌الاجرا، هندسه اساسی نظام و قوای سه‌گانه را تعیین می‌کند. مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده‌اند که تمامی اقدامات دستگاه‌های اجرایی، قوانین مصوب و فعالیت‌های قوه قضاییه باید در چارچوب این سیاست‌ها انجام شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به تعریف صحیح سیاست‌های کلی از دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «سیاست‌های کلی به عنوان چارچوبی روزآمد و جهت‌دهنده به قوانین و امور اجرایی، برای دستیابی به اهداف نظام تعیین می‌شوند و نقش کلیدی در اداره کشور دارند.»

 

ذوالقدر تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس این تعریف و با پایبندی به آن، سیاست‌های کلی کشور را تعیین می‌کند و این سیاست‌ها به عنوان راهبردی‌ترین تصمیم‌ها در اداره کشور عمل می‌کنند.

 سیاست‌های کلی کشور هنجارهای حقوقی لازم‌الاجرا هستند

وی تأکید کرد: این سیاست‌ها به‌عنوان هنجارهای حقوقی لازم‌الاجرا، چارچوب و اصول حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران را تعیین می‌کنند. 

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به بیان برخی از سیاست‌های کلی ابلاغی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و قضایی پرداخت و خاطرنشان کرد: این سیاست‌ها نه تنها در چارچوب ارزش‌های دینی و مبانی شرعی تدوین می‌شوند، بلکه با نگاه به نیازهای واقعی کشور و مصالح ملی شکل می‌گیرند.

 

وی ادامه داد:  حضور نخبگان بسیج در این فرآیند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به شدت نیازمند کمک و همراهی آنان است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: سیاست‌های کلی کشور به‌عنوان چارچوب حکمرانی بر اساس ارزش‌های دینی و با نگاه به مصالح کشور، هدایت و راهبری امور اجرایی کشور را به عهده دارند و همه نهادها موظف به پایبندی به آن‌ها هستند.

 

نیاز به بازنگری و اصلاح سیاست‌های کلی کشور

وی تأکید کرد:  مجمع تشخیص مصلحت به تنهایی قادر به انجام این وظیفه سنگین نیست و برای بازنگری و اصلاح سیاست‌ها، نیازمند کمک نخبگان و اعضای بسیج است.

 

ذوالقدر افزود: این سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، زیربنایی، علمی، آموزشی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی تدوین شده‌اند و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها نیز بر عهده مجمع تشخیص مصلحت قرار دارد.

 وی گفت:  بر ضرورت نظارت بر اجرای این سیاست‌ها تأکید کرد و خواستار تدوین شیوه‌ها و مدل‌های نظارتی مؤثر برای ارزیابی عملکرد آن‌ها شد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از نیاز به مشارکت نخبگان در تبیین و گفتمان‌سازی سیاست‌های کلی کشور سخن گفت و تأکید کرد: برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده، همکاری نزدیک میان نهادهای مختلف و استفاده از ظرفیت‌های علمی و فکری ضروری است.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار