حجت‌الاسلام رضایی در دوره بسیج اساتید:

خدمت به مردم باید محور اصلی فعالیت‌ها باشد/ کمک به رشد فکری و معنوی افراد هم خدمت به خلق است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اینکه خدمت به مردم باید محور اصلی فعالیت‌ها باشد، گفت: خدمت به خلق دو بخش دارد: کمک به نیازهای مادی و کمک به رشد فکری و معنوی افراد.
کد خبر: ۹۶۱۹۸۸۶
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، حجت‌الاسلام علی رضایی، در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است اظهار کرد: اگر فردی بتواند یک نفر را نجات دهد یا راهنمایی کند، گویی همه انسان‌ها را نجات داده است.

وی تأکید کرد: معلمان و اساتید باید به ارزش و اهمیت نقش خود در جامعه پی ببرندهیچ عملی بالاتر از خدمت به مردم و برآورده کردن نیازهای آنان وجود ندارد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین به نقل از یکی از علمای بزرگ اخلاق، بیان کرد: خدمت به خلق بالاترین عمل نزد خداوند است و بر این اساس، خدمت به مردم باید محور اصلی فعالیت‌ها باشد. وی خدمت به خلق را به دو بخش تقسیم کرد: کمک به نیازهای مادی و کمک به رشد فکری و معنوی افراد.

 رضایی تأکید کرد: هر دو این خدمات دارای ارزش بالایی هستند و معلمان و اساتید باید در رفع نیازهای جامعه، به ویژه در حوزه‌های علمی و فرهنگی، نقش‌آفرینی کنند.

وی به اهمیت سوال و پرسشگری در ارتقای دانش و معرفت دینی اشاره کرد و با استناد به سخنان حضرت زهرا (س)، گفت: پرسشگری حقی را بر عهده پاسخ‌دهنده می‌گذارد و این حق موجب می‌شود درجات بالاتری در بهشت نصیب پاسخ‌دهنده شود.

نماینده ولی فیقه در سازمان بسیج مستضعفین به اهمیت خودسازی و دوری از گناه برای موفقیت در نقش‌های اجتماعی و تربیتی تأکید کرد و گفت: فرد باید پیش از هر چیز خود را از لحاظ اخلاقی و معنوی تقویت کند تا بتواند به درستی در جامعه تأثیرگذار باشد.

 وی افزود: دوری از گناه و تزکیه نفس از شروط اصلی موفقیت در پرورش شاگردان و هدایت جامعه است. برای دستیابی به مقام بالاتر در خدمت به مردم، دوری از گناه و پرورش اخلاقی لازم است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج مستضعفین، به اهمیت ترک گناه و اخلاص در کارها برای دستیابی به کرامت و بزرگواری الهی اشاره کرد.و با استناد به کلام حضرت زینب (س) بیان کرد:  هرچه از خدا به دست آورده است، به واسطه ترک معصیت بوده و خداوند به او عزت و کرامت عطا کرده است.

حجت الاسلام رضایی  تصریح کرد: استادان و معلمان باید با اخلاص و نیت پاک به تعلیم و تربیت شاگردان بپردازند تا بتوانند تأثیری ماندگار در جامعه داشته باشند. 

در ادامه، او به ماجرایی از آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، اشاره کرد و گفت:  توفیقات بزرگی که در حوزه علمیه حاصل شد، نتیجه اخلاص و نیایش‌های خالصانه ایشان بود. 

نماینده ولی فیقه در سازمان بسیج مستضعفین به همکاری و همدلی علما در اداره مدارس دینی و تربیت شاگردان اشاره کرد و از اهمیت کمک‌های مالی و معنوی در تقویت حوزه‌های علمیه یاد کرد.

حجت الاسلام رضایی تصریح کرد: اخلاص و نیت پاک در تربیت شاگردان، نقش مهمی در رشد و تعالی جامعه دارد. 

او همچنین به دیدارهای ائمه جمعه و خبرگان در گذشته اشاره کرد و بر اهمیت اخلاص و پرهیز از گناه به عنوان کلید موفقیت در مسئولیت‌های دینی تأکید کرد.

 رضایی ، از ضرورت مراقبت‌های روحی و معنوی برای همه افراد، به ویژه استادان و معلمان، سخن گفت و اهمیت توجه به نیایش و پرهیز از گناه را یادآور شد.

وی در ادامه سخنان خود به اهمیت اخلاص در عمل و تأثیرات آن بر تربیت شاگردان و جامعه پرداخت. 

وی با اشاره به شخصیت آیت‌الله حجت کوه کمری، از مراجع تقلید، گفت: "ایشان مرد بزرگی بود که با توکل به خدا و اخلاص در عمل، توانست شاگردان زیادی را پرورش دهد و به مقامات بالای علمی و دینی دست یابد."

 

مسئول نمایندگی ولی فیقه در سازمان بسیج مستضعفین در ادامه به نقل خاطراتی از شهدای انقلاب اسلامی و بزرگان دینی پرداخت و بیان کرد: پرورش معنوی جوانان و تربیت نسلی متعهد از اهداف اصلی انقلاب اسلامی بوده و اخلاص در عمل، همچون نمونه‌ای که در شهیدان و بزرگان دینی شاهد هستیم، می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند."

 

وی همچنین با یادآوری شخصیت‌های بزرگی مانند آیت‌الله بهجت و حضرت امام خمینی (ره)، افزود: این بزرگان به واسطه اخلاص و دوری از توقعات دنیوی، توانستند تأثیرات عمیقی بر جامعه اسلامی بگذارند. امام خمینی (ره) با توکل به خدا و بدون هیچ چشم‌داشتی، انقلاب اسلامی را رهبری کرد و توانست اسلام را در جهان زنده کند.

 

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین به تأکید بر اهمیت اخلاص و دوری از ریاکاری در مسیر تربیت و هدایت جامعه پرداخت و یادآور شد و افزود: بزرگان دین همواره از خداوند خواسته‌اند تا اخلاص در عمل را حفظ کنند و از هرگونه غرور و خودبینی دوری کنند.

حجت‌الاسلام رضایی، در ادامه سخنان خود به اهمیت حفظ حال و هوای معنوی اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد بین مرجعیت و حال و هوای معنوی یکی را انتخاب کنم، حاضرم مرجعیت را واگذار کنم تا آن حال معنوی را از دست ندهم.

وی با تأکید بر تربیت و هدایت معنوی جامعه، بیان کرد: عزت و بزرگواری در طاعت و بندگی خداوند است. همان‌گونه که امام رضا (ع) فرموده‌اند، طاعت و بندگی به انسان عزت می‌بخشد.

مسئول نمایندگی ولی فیقه در سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به بزرگان دینی، از جمله حضرت زهرا (س) و تأکید بر اهمیت پاسخگویی به نیازهای علمی و معنوی مؤمنان، خاطرنشان کرد: برآورده کردن نیازهای علمی و فرهنگی مؤمنان از جایگاه بالایی برخوردار است و خداوند به واسطه این خدمت درجاتی در بهشت به انسان عطا می‌کند.

حجت الاسلام رضایی با نقل سخنان حضرت خضر (ع) و حضرت زینب (س)، بر اهمیت دوری از گناه و اخلاص در نیت تأکید کرد و افزود: اخلاص و پاکی نیت یکی از مهم‌ترین عوامل در تربیت شاگردان و رشد جامعه است.

حجت الاسلام رضایی به اهمیت این موضوع در تربیت شاگردان و تأثیر آن در جامعه اشاره کرد و گفت: اساتیدی که با اخلاص و نیت پاک به تربیت شاگردان می‌پردازند، می‌توانند نقش مؤثری در هدایت و تعالی جامعه ایفا کنند.

وی به اجتماع خبرگان و ائمه جمعه در مدرسه فیضیه اشاره کرد و افزود: این گردهمایی‌ها نشان‌دهنده اهمیت اخلاق و اخلاص در تربیت نسل آینده است، و بزرگان دین همواره بر ضرورت این موضوع تأکید داشته‌اند.

مسئول نماینگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت توجه به معنویت و توکل به خداوند، به یادآوری نمونه‌های بزرگی از علما و مراجع پرداخت و از جمله به آیت‌الله مشکینی اشاره و بیان کرد که آیت‌الله مشکینی در جلسات اخلاقی خود همواره بر مراقبت از روزها و نیایش‌های شبانه تأکید می‌کرد و این دو را عامل اساسی در پیشرفت و کمال بشریت می‌دانست.

او در پایان سخنان خود به جمع‌بندی این موضوع پرداخت که خدمت به مردم در دو جنبه مادی و معنوی، نقش محوری در تعالی و رشد جامعه دارد. 

 

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار