رئیس‌کل دادگستری اردبیل:

حاشیه‌ها و ظواهر نباید مانع از توجه به هدف اصلی قیام امام حسین (ع) شود

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل بر لزوم توجه به فلسفه و هدف نهایی مسائل دینی و از جمله قیام حضرت امام حسین (ع) تاکید کرد.
کد خبر: ۹۶۲۰۱۹۰
|
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲

حاشیه‌ها و ظواهر نباید مانع از توجه به هدف اصلی قیام امام حسین (ع) شود

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار بسیج، حجت‌الاسلام حسین کثیرلو در هفتمین همایش جامعه حسینیان اردبیل با عنوان هر مسجد یا هیات آزادی یک زندانی اظهار کرد: ایام محرم و صفر مجلس‌های عزا گرفتن، سینه زدن و روضه‌های خانگی در مسجدها بسیار ارزشمند است و فی نفسه موضوعیت دارد که شخصی در مجلس‌های عزای حسینی بنشیند و غمگین باشد اما از همه اینها مهم‌تر آشنایی با هدف‌های آن بزرگواران است.

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل بیان کرد: کسی که امام عصر خود را نشناسد، از دین و شناخت درست مسیر خارج می‌شود و از همین رو باید دعا کنیم تا زیارت آل‌الله در کنار شناخت عمیق و اعتقاد باشد وگرنه جامعه با آسیب‌های اجتماعی فراوانی روبه‌رو خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما امروز شکل ظاهری موضوع را رعایت کردیم و به معنای واقعی هدف و مفهوم را متوجه نشدیم، در حالی که پیامبران (ص) و امامان (ع) دست‌گیر انسان‌ها برای رسیدن به هدف‌های عالیه هستند و سایر موارد حاشیه و به مثابه نردبان و راه پله است.

کثیرلو تاکید کرد: چنان که امام‌جمعه اردبیل نیز پیش‌تر اشاره داشتند، حسینی‌ها باید پس از ماه‌های محرم و صفر تفکرها و باورهایشان نسبت به گذشته تغییر کند و اهمیت موضوع تا آنجاست که به گفته امام راحل (ره) این محرم و صفر اسلام را زنده نگهداشته است.

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به اهمیت شناخت حضرت امام حسین (ع) گفت: به برکت انقلاب اسلامی نقطه‌ای در کشور نداریم که در آن فردی بی‌سواد باشد و وقتی در مناسبتی مانند امروز، سالگرد شهادت حضرت رقیه (س) باید ببینیم که چقدر در مورد آن مسیر و حرکت عظیم مطالعه کردیم.

کثیرلو افزود: باید ببینیم بانوان ما چقدر نسبت به حرکت و دستاورد شجاعت حضرت زینب (س) شناخت پیدا کردند و اگر چنین نیست باید در رویه خود بازنگری (تجدیدنظر) کنند.

وی عنوان کرد: پیامبران و ائمه اطهار (ع) نماد حرکت در مسیر مستقیم هستند و ایراد از ماست که نتوانستیم در آن مسیر قرار بگیریم و از آن استفاده کنیم و در چنین شرایطی به طوری طبیعی با برخی آسیب‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل اظهار کرد: برخی آسیب‌ها در سطح جامعه و به ویژه بین جوانان داریم که با شاخت بیشتر و عمیق‌تر می‌توانیم شاهد تغییر، شناخت بیشتر و عمیق‌تر همراه با انگیزه بیشتری باشیم.

وی اضافه کرد: وقتی یک مسیری را با باور، عمیق و دقیق برویم و بدانیم که در آن مسیر خطری وجود دارد، با وجود اعتقاد قوی به طور حتم احتیاط بیشتری خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام کثیرلو با اشاره به عملکرد نمایندگی ستاد دیه در استان اردبیل، بیان کرد: افتخار بزرگی است که حسینیان و نیکوکاران اردبیلی سال گذشته در مشهد رتبه نخست کشور را از نظر مشارکت در امور خیریه کسب کردند.

وی افزود: استانی که به دیار شیخ صفی‌الدین و آیت‌الله مشگینی شهره باشد، از چنین استانی جز این انتظار نمی‌رود و جا دارد از همه نیکوکاران نیک‌اندیش، هیات امنا و نمایندگی ستاد دیه، اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی و همه زندانبان‌های اردبیل قدردانی کنیم که برای کمک به آزادسازی محکومان جرایم غیرعمد و مالی تلاش کردند.

رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به وجود ۳۵۰ محکوم جرایم غیرعمد و مالی در زندان‌های این استان، بیان کرد: هر شخصی به حد توان خود در این امر خداپسندانه مشارکت نماید که در روز قیامت انسان برای از دست دادن چنین فرصت‌هایی پشیمان خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد کمک به آزادسازی محکومان جرایم غیرعمد و مالی از زندان‌ها بر لزوم آشنا کردن نسل جدید با فرهنگ ایثار و بخشش به صورت غیرمستقیم تاکید کرد.

تفاوت زندان‌های ایران با سایر نقاط دنیا در دست‌گیری از خانواده محکومان است

یکی از نیکوکاران و یاوران ستاد مردمی دیه اردبیل نیز در این آیین در سخنانی گفت: دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی باید برنامه‌های متنوع هنری در راستای پیشگیری انجام دهند و به تدریج موجب کاهش وقوع جرایم غیرعمد در استان شوند.

اصغر تقی‌زاده شکیبا با اشاره به اینکه کمک به آزادسازی محکومان جرایم غیرعمد و مالی در اصل حد و مرزی ندارد و افق جدیدی پیش چشم انسان می‌گشاید، افزود: تفاوت اساسی زندان‌های جمهوری اسلامی با سایر نظام‌های حقوقی دنیا این است که تنها برای پیشگیری هم اقدام نمی‌کنند، بلکه هنگام تحمل حبس خانواده محکوم زیر پوشش حمایتی مسئولان و محبت نیکوکاران قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: همین نیکوکاران ابزارها و امکاناتی فراهم می‌کنند تا زندانیان پس از تحمل دوران حبس دوباره به آغوش خانواده خود بازگردند که این موضوع دارای ارزشی فوق العاده است.

به گزارش بسیج، جمعی از نیکوکاران و یاوران ستاد مردمی دیه استان در ادامه این آیین که با عنوان آزادی ۷۲ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و مالی با مبلغ محکومیت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در امامزاده سیدصدرالدین اردبیل برگزار شد، با اهدای لوحی تجلیل شدند.

نمایندگی ستاد مردمی دیه در استان اردبیل سال ۱۳۸۱ تاسیس شده که از بدو تاسیس با کمک مالی نیکوکاران و این ستاد، افزون بر پنج هزار نفر با مجموع مبلغ بدهی یا محکومیت بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال از زندان‌ آزاد شدند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار