خبرهای داغ:

وجود ۱۲ هزار و ۵۶۵ زندانی غیر عمد در زندان های کشور / ۵۷۲ زندانی جرایم غیر عمد در آذربایجان شرقی 

تبریز-رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور اعلام کرد: هم اکنون ۱۲ هزار و ۵۶۵ زندانی جرایم غیر عمد در زندان های کشور وجود دارد.
کد خبر: ۹۶۲۰۷۹۴
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، سید اسدالله جولایی عصر امروز در جمع خبرنگاران تبریز، افزود: بیشتر تعداد زندانیان جرایم غیر عمد مربوط به تهران بوده و استان فارس و اصفهان در رتبه دوم و سوم کشور از نظر تعداد زندانیان غیر عمد  قرار دارد.

وی به آزادی زندانیان غیر عمد در مناسبت های مختلف نیز اشاره و بیان کرد: در سال جاری ۲۹۹ زندانی جرایم غیر عمد از طریق صلح و سازی و بدون پرداخت هزینه آزاد شدند که امید است این فرهنگ را بتوانیم در راستای آزادی زندانیان ترویج دهیم که هنر و کار ارزشمندی است.

جولایی اضافه کرد: همچنین محرم امسال طرح هر هیات آزادی یک زندانی غیرعمد اجرا شد که از ابتدای محرم تاکنون ۸۶۲ نفر زندانی در قالب این طرح آزاد شدند که ۵۰ نفر آن ها از بانوان بودند.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال سه هزار و ۳۶۸ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد آزاد شده اند که ۱۶۶ نفر آن ها بانوان بوده و بقیه مرد هستند.

جولایی افزود: از این تعداد ۵ نفر مربوط به حوادث رانندگی، ۱۸ نفر حوادث کارگاهی، ۲۴ نفر صدمات بدنی، ۹۶۱ نفر مهریه، ۲۳۸ نفر نفقه و دو هزار و ۲۳۲ نفر بدهی مالی بودند که برای آزادی آن ها ۶۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه طلبکاران در خط مقدم فعالیت های ستاد دیه هستند، اظهارداشت: سال گذشته ۲۵ درصد مجموع بدهی های زندانیان مالی غیرعمد توسط این افراد مورد بخشش قرار گرفت.

جولایی با اشاره به تاریخچه تاسیس ستاد دیه، گفت: بیشتر زندانیان غیر عمد از چند دهه گذشته مربوط به تصادفات و نبود توان مالی برای دادن بدهی و دیه بود که با پیگیری های صورت گرفته و با اصلاح قانون و بیمه شخص ثالث اکنون ورودی زندان ها در این خصوص بسیار کاهش یافته است به طوری که امسال فقط پنج نفر در چهار ماه اخیر در این خصوص زندانی داشتیم.

وی دیگر قانون اصلاح شده توسط پیگیری های ستاد دیه را تساوی پرداخت خسارت صرف نظر از جنسیت و مذهب عنوان و خاطرنشان کرد: با این قانون خسارات جانی و مالی ناشی از تصادفات صرف نظر از جنسیت و دین و مذهب برای همگان یکسان پرداخت می شود.

معاون جذب مشارکت های مردمی ستاد دیه کشور نیز در ادامه از آزادی بیش از ۱۷۰ هزار نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در سراسر کشور طی ۳۰ سال گذشته خبر داد.

هادی جلالی افزود: مشارکت هنرمندان و ورزشکاران حتی دانش آموزان با اهدای قلک و برگزاری مراسم های خاص در سال های اخیر موجب  آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد شده که نقش رسانه در این راستا مهم است.

وی از آذربایجان شرقی به عنوان یکی ازاستان های پیشرو در جذب مشارکت های مردمی نام برد و ادامه داد: اختصاص هزینه های مربوط به مراسم ترحیم از مهمترین فعالیت های ستاد دیه این استان است و تلاش داریم این فرهنگ سازی را در دیگر استان هم ترویج کنیم.

رئیس ستاد دیه آذربایجان شرقی نیز در ادامه نشست خبرنگاران، گفت: ۵۷۲ زندانی جرایم غیر عمد در استان وجود دارد که ۱۸ نفر آن بانوان هستند.

رسول تقی پور افزود: در سال جاری ۲۵۵ نفر از زندانیان غیر عمد آزاد شده اند که ۱۳ نفر آن زن و بقیه مرد بودند و کل مبلغ واریز شده برای آزادی آن ها ۳۷۲ میلیارد تومان است.
وی میانگین پرداختی برای آزادی هر نفر را ۷۸ میلیون  و ۸۰۰ هزار اعلام و بیان کرد: سال گذشته  ۷۰۰ نفر آزاد شدند که ۱۸ نفر آن زن بوده و میانگین واریزی برای آزادی هر زندانی ۵۵ میلیون و ۲۰۰ هزار بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار