خبرهای داغ:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین؛

علی رغم کمبود آب، تولیدات کشاورزی استان کاهش نیافته است

علی رغم کمبود آب، تولیدات کشاورزی استان کاهش نیافته است
عطایی گفت: در بحث آب با مشکل مواجه هستیم و این موضوع سالهاست استان را درگیر کرده اما علی رغم این کمبود، تولیدات کشاورزی استان کاهش نیافته است.
کد خبر: ۹۶۲۱۲۰۶
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷

قزوین_ محمدحسین عطایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، بیان کرد: اعتقاد ما به جامعه فرهیخته خبرنگار عمیق است. این قشر در شرایط خاصی فعالیت می کنند و اعتقاد داریم به باتوجه به گستردگی بخش کشاورزی، رسانه می تواند ما را در مسیر پیشرفت و توسعه یاری رساند.

 

بهره‌وری بخش تولید استان قزوین بالاتر از میانگین کشوری است

 

وی گفت: مسایلی که در بخش کشاورزی می گذرد نیازمند تحلیل است و رسانه ما را به جامعه می شناساند. تولید کشاورزی استان از متوسط کشوری بالاتر است و در الگوی کشت برتر هستیم و این از ویژگی های مهم استان است که دشت قزوین از ویژگی های مهم کشاورزی استان است. 

 

عطایی اطهار کرد: امروز متوسط تولید استان در مقایسه با استان های برتر کشور، در سطح بسیار خوبی است و در برخی بخش ها تعیین کننده هستیم. همچون صندوق سرمایه گذاری تاکستان که تعیین کننده قیمت کشمش در کشور است.

 

علی رغم کمبود آب، تولیدات کشاورزی استان کاهش نیافته است

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به چالش آبی استان عنوان کرد: در بحث آب با مشکل مواجه هستیم و این موضوع سالهاست استان را درگیر کرده اما علی رغم این کمبود، تولیدات کشاورزی استان کاهش نیافته است.

 

شکل گیری دفتر مشترک بین سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت منابع آبی

 

وی افزود: جهاد کشاورزی از لحاظ تنوع مسائل یکی از سازمان‌های متنوع در بحث مدیریتی و تنوع حوزه‌ای است. یک رویکرد مدیریتی در کشاورزی داریم. عمده مشکلات بخش کشاورزی به دلیل کمبود و نقص در هماهنگی است. یکی دیگر از مشکلات ما زبان خاص برای ارتباط با کشاورزان است. 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: دفتر مشترکی بین سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت منابع آبی در حال ایجاد است که با هدف تسهیل امورات کشاورزان بنا شده تا کشاورزان دچار سرگردانی نباشند. هدف این دفتر مشارکتی این است که بخشی از آب منطقه‌ای با بخشی از جهاد کشاورزی یک جا پاسخگوی کشاورزان باشند که تا کنون هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته است و امیدواریم بزودی به این هدف بزرگ و اصلی دست یابیم.

 

وی اضافه کرد: فشار تغییر کاربری در قزوین نسبت به استان‌های دیگر بالا است، اما در مقابل از نظر تخریب نیز طی سه سال گذشته رتبه نخست برخورد با تغییر کاربری غیرمجاز هستیم. همچنین در حد اعتبارات ۱۵ عدد استخر معیشتی در مناطق کوهستانی و کوه‌پایه‌ای احداث شده است که این احداث‌‌ها با توجه به کمبود آب از آب‌های چشمه‌ای و غیره تامین می‌شود. 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به شرایط دشت الله آباد شهرستان آبیک گفت: اهداف کشاورزی کانال الله‌ آباد به دست آمده است که قرار است اداره‌ کل‌ محیط‌زیست استان های البرز و قزوین باهم توافق کنند و برای این بخش اقدامی انجام دهند تا آب‌ مناسب از کانال‌ها به راحتی به زمین‌های کشاورزی انتقال یابد.

 

پیش بینی برداشت ۳۰۰ تن گندم در استان در سالجاری

 

عطایی با اشاره به خرید گندم در استان قزوین بیان کرد: سال گذشته خرید گندم از گندمکاران ۱۷۶ هزار تن بود؛ ولی در سال ۱۴۰۰، این میزان ۱۱۲ هزار تن بود که در دوره تقریباً سه ساله بیش از دو برابر شده است و همچنان برداشت‌ها در شهرستان آوج و کوهین ادامه دارد و به ۲۵۰هزار تن هم می‌رسد؛ اما میزان تولید قطعاً بیش از ۳۰۰ هزار تن است.

 

 وی ادامه داد: آنچه که ما اعلام می‌کنیم بحث خریدی است که به صورت دولتی اتفاق می‌افتد و به مصرف آرد و نان می‌رسد.

 

عطایی اظهار کرد: برداشت ها از استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان از فروردین ماه شروع و پرداخت‌ها نیز به تدریج از همان استان‌ها شروع می‌شود و سهم استان ما در پرداختی بین ۲۰ الی ۲۵ درصد است و طبق وعده‌هایی که دولت داده تا چند روز آینده مطالبات پرداخت می‌شود؛ اما طبق قانون باید ۴۸ ساعت بعد از تحویل مطالبات کشاورزان پرداخت گردد اما ممکن است پرداخت مطالبات کشاورزان تا شهریورماه نیز ادامه دارد.

 

وی ادامه داد: در حوزه خرید حمایتی جو، امسال نیز قیمت جو همزمان با برداشت ها خیلی پایین آمد که دولت وارد عمل شد و در کل کشور ۱۲۵ هزار تن خریداری کرد و در استان قزوین هم ۵ هزار و ۴۶۰ تن خریداری گردید؛ اتحادیه دامداران به عنوان مباشر ما کل این محصول را خریداری کرده و ۲ الی ۳ روز آینده مطالبات جوکاران هم پرداخت می‌شود.

 

وی تصريح کرد: در حوزه گندم در طرح جهش تولید با مشارکت ستاد اجرایی حضرت امام ( ره) با تسهیلاتی که پرداخت گردید کشاورزان محروم و کم برخوردار از این طرح استفاده نمودند و سال گذشته حداقل تولیدات ما ۲۰ درصد در این طرح افزایش داشت و امسال نیز حداقل ۵۰ درصد است.

 

انتهای پیام۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار