۱۴ هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان استان اردبیل خریداری شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پایان فصل برداشت محصول و خرید ۱۴ هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان این استان در سال زراعی جاری خبر داد.
کد خبر: ۹۶۲۱۳۹۵
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲

۱۴ هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان استان اردبیل خریداری شد

غفور آقایی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار بسیج نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم از محصول کلزا در سال زراعی جاری را ۳۵۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون مبلغ خرید ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن از محصول پرداخت شده و مبلغ ۳۰۰ تن از محصول خریداری شده نیز به زودی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به آغاز برداشت دانه روغنی کلزا از مزارع شهرستان بیله‌سوار مغان در شمال استان اردبیل از نیمه خردادماه افزود: برداشت این محصول طی ۲.۵ ماه گذشته به تدریج در مزارع گرمسیری و سردسیری استان جریان داشته و خرید محصول برداشت شده نیز توسط مراکز مشخص انجام شده است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، برنامه کشت امسال دانه روغنی کلزا در سطح این استان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام شده بود و طبق این برنامه، بایستی کلزا در یک هزار هکتار از اراضی دیم و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی استان کشت می‌شد.

وی بیان کرد: با توجه به مساعد بودن شرایط جوی و اقلیمی و بارش‌های مناسب، سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان اردبیل ۵۰۰ هکتار فراتر از پیش‌بینی انجام شد و هشت هزار و ۱۲ هکتار از اراضی زراعی استان به کشت این محصول اختصاص یافت.

آقایی، ۲ برابر بودن قیمت خرید محصول کلزا نسبت به گندم و نیز خرید تضمینی محصول را از جمله علل استقبال کشاورزان به کشت کلزا در استان اردبیل ذکر کرد.

به گزارش بسیج، عمده ارقام کلزای کشت شده در استان اردبیل از نوع نپتون، ناتالی، الویس فرانسه، مارتن، روحان آلمان، گارو و هایولا بوده و هر کیلوگرم محصول کلزا در سال زراعی جاری با نرخ ۳۵۰ هزار ریال با ۱۰ درصد رطوبت و ۲ درصد افت غیرمفید و به صورت تضمینی خریداری شده است.

محصول کلزا تناوب خوبی برای کشت با محصول گندم محسوب می‌شود و دیم‌کارانی که اغلب گندم می‌کارند، رغبت بیشتری برای کاشت کلزا دارند چرا که کشت دانه روغنی کلزا با تقویت خاک زراعی، بستر زراعت را برای کاشت گندم در کشت سال بعد و نیز کشت سویا، بادام زمینی، پنبه و ذرت علوفه‌ای به عنوان کشت دوم در منطقه آماده می‌کند.

بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در سال زراعی گذشته حدود چهار هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان این استان خریداری شده بود و امسال خرید این محصول ۱۰ هزار تن فراتر از میزان پارسال و ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار