خبرهای داغ:
محمدی منش خبر داد

افتتاح خوابگاه دانشجویی متاهلی ملایر در هفته دولت

همدان-رئیس دانشگاه ملایر گفت: سالن جلسات شهید رئیسی، خوابگاه دانشجویی متاهلی، لابراتوار زبان و تعدادی از فضاهای پارکینگ خودروها در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند.
کد خبر: ۹۶۲۱۹۰۶
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۸
افتتاح خوابگاه دانشجویی متاهلی ملایر در هفته دولت

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، ابراهیم محمدی منش در نشست خبری با اصحاب رسانه ملایر از تعریف یک رشته گرایش جدید در کل کشور توسط دانشگاه ملایر خبر داد و اظهار کرد: رشته «سامانه‌های اطلاعات اکتشافی» در مقطع کارشناسی ارشد برای اولین بار توسط دانشگاه ملایر پیشنهاد و تصویب شد.

وی با بیان اینکه تعریف این رشته توسط دانشگاه ملایر بی‌سابقه است، افزود: این رشته از سال تحصیلی آینده وارد دفترچه انتخاب رشته دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد می‌شود و دانشگاه ملایر در این رشته دانشجو می‌پذیرد.

رئیس دانشگاه ملایر با بیان اینکه این عنوان رشته در هیچ جای دنیا وجود ندارد و مبدع آن دانشگاه ملایر است، تصریح کرد: اشتغال این رشته در زمینه‌های معدن است و جزء رشته‌های بین رشته‌ای محسوب می‌شود.

وی در ادامه به توقف هشت ساله دانشگاه در انجام فعالیت‌های پژوهشی، عمرانی، فرهنگی و علمی اشاره و بیان کرد: از سال ۱۳۹۲ مدیریت‌های دانشگاه درگیر برخی جریانات سیاسی و پس از آن هم کرونا شد و تا سال ۱۴۰۰ رشد خاصی نداشتیم و بسیاری از فعالیت‌ها متوقف شده بود.

محمدی منش بازگشایی دانشگاه در سال ۱۴۰۰ به عنوان دانشگاه‌های پیشتاز در این زمینه را نقطه آغاز تحول در دانشگاه دانست فعال‌سازی پروژه‌های متوقف شده عمرانی و استقلال هیأت ممیزه و هیأت امنا دانشگاه را از جمله دستاوردهای سه سال اخیر برشمرد.

وی با بیان اینکه تا پیش از این فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه کم و مختص به فعالیت های مقاله محور بود، گفت: تقویت پژوهش‌های ارتباط با صنعت، ارتباط با مراکز رشد و فناوری، صندوق پژوهش های علمی و صنعتی و حضور گسترده در سطح شهرستان و استان در این دوره اتفاق افتاد.

رئیس دانشگاه ملایر با تاکید بر اینکه فعالیت‌های پژوهشی در این دوره با ۱۵ سال گذشته متفاوت است، افزود: دانشگاه وارد مسیر جدیدی از فعالیت‌های پژوهشی شده و سبب ایجاد شرکت‌های  دانش بنیان، ارتباط مستقیم با مراکز رشد و مراکز صنعتی و دانشگاه‌ها و ارگان‌های مختلف شده است.

وی از افزایش ۳۹ درصدی بودجه دانشگاه در سال های اخیر خبر داد و تصریح کرد: بودجه‌های فرهنگی بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشتند.

محمدی منش ادامه داد: بودجه پژوهشی از چهار میلیارد در سال ۱۴۰۰  به ۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱  افزایش یافته است؛ امسال نیز رقم بودجه پژوهشی دانشگاه به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی از آغاز یک تحول در حوزه پژوهشی دانشگاه ملایر از سال ۱۴۰۱ خبر داد و تاکید کرد: این مسیر کیفی سازی رشد دانشگاه متوقف نخواهد شد.

رئیس دانشگاه ملایر با بیان اینکه دانشگاه تا سال ۱۴۰۱ با اولویت کمی رشد کرده و از آن پس موازی با کمی سازی بصورت کیفی شروع به رشد کرده است، گفت: دانشگاه در حکم یک اداره همکار با سایر ادارات برای رفع کسری ها ورود کرده است و با خدمت رسانی به شهر و ادارات، منجر به توسعه شهرستان نیز شده است.

وی به وجود ۹۵ رشته تحصیلی در این دانشگاه، ۵ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و هفت دانشکده اشاره و بیان کرد: در نظر گرفتن امتیازاتی برای دانشجویان برتر که آیین نامه آن به تصویب هییت امنا رسیده است و  اضافه کردن رشته های جدید و به روز و ایجاد سه دانشکده جدید از جمله اقدامات برای جذب دانشجویان بوده است.

محمدی منش از ایجاد سه دانشکده تغذیه و امنیت غذایی، دانشکده بین رشته ای و دانشکده فناوری های نوین در این دانشگاه خبر داد و افزود: این دانشکده ها در راستای طرح تحول وزارت علوم بعنوان اولین دانشگاه در سطح استان ایجاد شدند.

وی انعقاد تفاهمنامه‌ای با آموزش و پرورش و بازدید دانش آموزان مدارس مختلف از دانشگاه را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای جذب دانشجو برشمرد و گفت: طی سه سال گذشته با حدود ۳۲ فراخوان جذب هیات علمی، تعداد اعضا هیات علمی دانشگاه از ۱۴۵ نفر به ۱۸۱ عضو هیات علمی افزایش یافته است‌.

رئیس دانشگاه ملایر با بیان اینکه از این تعداد ۴۹ نفر دارای رتبه دانشیاری و هفت نفر دارای رتبه استاد تمام هستند، افزود: سالن جلسات شهید رئیسی، خوابگاه دانشجویی متاهلی، لابراتوار زبان و تعدادی از فضاهای پارکینگ خودروها در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند.

وی همچنین از کلنگ‌زنی پارکینگ مرکزی دانشگاه و آغاز عملیات اجرایی دانشکده فنی و مهندسی در هفته دولت خبر داد و گفت: برای ساخت دانشکده فنی و مهندسی قراردادی به مبلغ ۱۳۸ میلیارد تومان منعقد کردیم و عملیات اجرایی این پروژه در زمینی به مساحت ۷۵۰۰ متر مربع آغاز می‌شود.

محمدی منش با بیان اینکه اعتبارات این پروژه از محل اعتبارات ملی استانی تامین خواهد شد، پیش‌بینی کرد ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه گره‌های پروژه کتابخانه دانشگاه تا حد زیادی باز شده است، افزود: کتابخانه تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس دانشگاه ملایر علت طولانی شدن روند پروژه‌های دانشگاه را ضعف زیرساخت‌های شهرستان در این زمینه دانست و گفت: متاسفانه شهرستان شرکت پیمانکار قوی و کارگر به اندازه کافی ندارد و پیمانکارانی خارج از شهرستان و استان در مناقصه‌ها شرکت می‌کنند که به دلیل عدم استقرار در استان، مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم مشکل مالی برای پروژه‌ها نداشتیم اما نیروی کار به اندازه کافی نبوده است، بیان کرد: طولانی بودن روند انعقاد یک قرارداد با یک پیمانکار و زد و بندهای رخ داده در سیستم پیمانکاری نیز مشکل آفرین است.

وی به ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان به ویژه شهرداری در حوزه حمل و نقل دانشجویان و خوابگاه‌ها تاکید کرد و گفت: سیستم حمل و نقل برای انتقال دانشجو به دانشگاه هم در سطح شهر و هم خارج از شهر به یک بازنگری اساسی نیاز دارد و ضروری است که شهرداری ناوگان حمل و نقل خود را در این زمینه توسعه دهد.

محمدی منش اظهار کرد: تعداد دانشجویان در کل کشور روند کاهشی دارد؛ در رشته های علوم پایه و فنی و مهندسی شدیدا کاهشی و در رشته‌های علوم انسانی افزایشی است.

وی با بیان اینکه پس از دوره کرونا خوابگاه‌های دانشجویی در وضعیت حادی بودند، اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر به استانداردها برگشتیم و وضعیت خوابگاه‌ها به سمت تعادل پیش می‌رود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار