خبرهای داغ:

عزمی برای نقش‌آفرینی بیشتر بانوان در مساجد

عزمی برای نقش‌آفرینی بیشتر بانوان در مساجد
مدیر دفتر خواهران مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در گفتگو با شبستان از اقدامات و برنامه‌های ویژه مساجد در حوزه نقش‌آفرینی و توانمندسازی خواهران مسجدی گفت.
کد خبر: ۹۶۲۱۹۲۶
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۱
 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان--خانم زارعی، در آستانه روز جهانی مسجد  در مشهد اظهار کرد: با توجه به اینکه مسجد کانون محوری تربیت نیروی انسانی تمدن‌ساز و بسترساز تمدن نوین اسلامی است و بیش از نیمی از جمعیت مساجد را خواهران تشکیل می‌دهند، ایجاد مدیریت خواهران در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان با هدف گسترش فعالیت‌های مؤثر بانوان و هدفمند کردن آن صورت گرفته است.

میدان‌داری بانوان در مساجد

کادرسازی، شبکه‌سازی، توانمندسازی و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین راهبردهای عملیاتی بود که زارعی برای مدیریت خواهران برشمرد و گفت: با ارتقای سطح دانشی، بینشی، ارزشی و روشی خواهران مسجدی به این هدف مهم دست یابد. در این راستا با برگزاری دوره های اموزشی، پژوهشی و فرهنگی، تبلیغی در صدد بالا بردن سطح علمی مبلغان، امنا وخواهران مسجدی هستیم تا شاهد گسترش و ارتقای فرهنگ دینی خواهران مسجدی و افزایش نقش‌پذیری بانوان در مساجد و جامعه باشیم.

مدیر دفتر خواهران مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان ادامه داد: طبق فرمایش حضرت امام خمینی (ره) نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است، بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال هستند قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند واین امری است که انبیای الهی خواستند که زنان شیر مردان وشیر زنانی را به جامعه تحویل دهند همین کافی است برای برگزاری برنامه برای دختران وبانوان در مساجد تا آنان را برای ایفای این نقش آماده وتوانمند کند.

توانمندسازی

وی تصریح کرد: فعالیت‌های مدیریت خواهران در شامل دو بخش فرهنگی-تبلیغی و آموزشی-پژوهشی است. در حوزه فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی برگزاری کارگاه آموزشی خانواده متعالی برای عموم بانوان در ۵۰مسجد، برگزاری اردوهای تفریحی آموزشی بشری در اردوگاه مفتاح برای حدود ۴۰۰ نفر از دختران و بانوان مساجد، برگزاری جشن تکلیف برای ۲۴۰۰ نفر از نوجوانان دختر در مساجدحاشیه شهر؛ تشکیل هیئت اندیشه ورز در مدیریت خواهران وبهرمندی از نظرات وایده های نخبگان وفعالان فرهنگی خواهر از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

زارع ادامه داد: همچنین در سال گذشته در خصوص اعزام مبلغین به مساجد در ایام انتخابات و ماه مبارک رمضان و برگزاری مسابقه کتابخوانی قدرت شکوه زن که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه زن برای همسران همکاران امور مساجد در اردوگاه مفتاح و همچنین برگزاری سه دوره توانمند سازی برای کنشگران و رابطین قرارگاه ازدواج آسان وفرزند آوری اط دیگر اقداماتی بود که ویژه خواهران مسجدی انجام شد.

تربیت بانوان کنشگر مسجدی

وی در خصوص فعالیت‌های آموزشی اجرا شده در مساجد برای خواهران گفت: برگزاری دوره های بدو و ضمن خدمت ویژه امنای خواهر مساجد و برگزاری یک دوره دوروزه توانمند سازی کنشگران انتخابات برای ۱۶۰ نفر از مبلغین و اجرای سه دوره توانمند سازی معنویت‌های نوظهور برای مبلغین وامنای خواهر با حضور بیش‌از  ۴۶۰ نفر از خواهران مسجدی از جمله برنامه های آموزشی یک سال گذشته است.

مدیر دفتر خواهران مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان  افزود: علاوه بر این،یک سری دوره های و نشست‌های بصیرتی مانند نشست بصیرتی نقش ایران در جهان برای امنا خواهر مساجد و یا دوره آموزش نویسندگی در مسجد صاحب الزمان محله سیدی از دیگر سرفصل های اجرا شده برای توانمندسازی بانوان مسجدی در سال گذشته بود.

فرصتی بی‌بدیل در کانون های تخصصی بانوان در مساجد

وی با اشاره افق آینده فعالیت های واحد خواهران مساجد گفت: بسترسازی برای حضور و فعالیت جوانان در مساجد، ترویج فرهنگ دینی و زمینه سازی برای تربیت نیروی زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی و شبکه سازی اجتماعی و فرهنگی در بین بانوان از جمله رویکردها و اهداف ما برای حوزه خواهران در مساجد خراسان است.

مدیر دفتر خواهران مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان همچنین تشکیل کانون‌های تخصصی خواهران در مساجد را اقدامی جهت نقش آفرینی بیشتر بانوان در مساجد دانست و تأکید کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد جایگاه مهمی در عرصه آموزش و تربیت نسل آینده دختران مسجدی دارند و اخیرا نیز با ایجاد کانون‌های تخصصی خواهران فرصت بی‌بدیلی برای اثرگذاری بیشتر بانوان در مساجد فراهم شده است. 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار