خبرهای داغ:
رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی؛

توزیع آب در شبکه آبیاری دشت قزوین براساس الگوی مدیریت مشارکتی

توزیع آب در شبکه آبیاری دشت قزوین براساس الگوی مدیریت مشارکتی
علی پوراحمد گفت: امروز یکی از مهمترین اقدامات در جهت مدیریت مصرف و کمک به آبخوان های کشور، حرکت به سمت مدیریت مشارکتی و استفاده از ظرفیت بهره برداران در نظام تصمیم گیری می باشد.
کد خبر: ۹۶۲۳۵۹۱
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

قزوین_به گزارش بسیج، علی پوراحمد رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی شرکت مدیریت منابع آب ایران در جلسه ای با حضور مدیرعامل و معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی دشت قزوین و اعضاء هیئت مدیره، تشکل آببران اظهار کرد: بروز خشکسالی های پی در پی و کاهش میزان بارندگی به دلیل تغییرات اقلیمی باعث شده تا شاهد استحصال بیشتر آب از منابع زیرزمینی باشیم که این موضوع خود سبب افت شدید سطح آب زیرزمینی و کاهش میزان آبدهی چاه ها شده است.

 

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی افزود: دشت قزوین یک دشت بی نظیر با پتانسیل بسیار بالا جهت کشاورزی و استقرار صنعت می باشد، لذا باید در حفظ و حراست از این ظرفیت تلاش مضاعفی داشته باشیم و از اقداماتی که سبب فرونشست بیشتر این دشت می شود جلوگیری نماییم.

 

پوراحمد گفت: عمل به برنامه های جامع سازگاری با کم آبی استان یکی از مهمترین اقدامات در جهت جلوگیری از فرونشست و احیاء دشت قزوین می باشد که این مهم نیازمند تعامل، همکاری و هم افزایی بیشتر ببین شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان می باشد.

 

این مسئول تصریح کرد: برای احیاء آبخوان ها باید اقداماتی نظیر جلوگیری از اضافه برداشت، شناسایی و انسداد چاههای غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند، تغذیه مصنوعی و ارائه طرح و الگوی کشت صورت پذیرد، البته فرهنگ صرفه جویی و مصرف صحیح نیز باید در جامعه نهادینه شود که این اقدام نیازمند بالا بردن سطح سواد آبی شهروندان از طریق اطلاع رسانی های دقیق و شفاف است.

 

رئیس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی با اشاره به این موضوع که امروزه یکی از مهمترین اقدامات در جهت مدیریت مصرف و کمک به آبخوان های کشور، حرکت به سمت مدیریت مشارکتی و استفاده از ظرفیت بهره برداران در نظام تصمیم گیری می باشد، عنوان کرد: نظام بهره برداری و مدیریت مشارکتی در توزیع آب در شبکه آبیاری دشت قزوین که براساس تعامل بین شرکت آب منطقه ای با تشکل آببران صورت می گیرد بسیار مناسب و دقیق بوده و می تواند به عنوان یک الگوی مدیریتی توسط سایر استان ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از زحمات معاون آب و آبفا و رییس حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی بابت صدور مجوز سهمیه آب کشاورزی دشت قزوین، اظهار داشت: یکی از پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار خوب در استان قزوین وجود تشکل آببران و شرکت بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی دشت قزوین است که کمک بزرگی را در جهت مدیریت توزیع آب در شبکه آبیاری ایفا می نمایند.

 

ستوده با اشاره به آب تخصیص یافته از سد طالقان جهت مصارف کشاورزی استان گفت: انتظار ما این است که در جهت مدیریت و توزیع مناسب آب شبکه آبیاری برنامه منابع و مصارف قبل از شروع فصل آبی اعلام گردد تا کشاورزان بتوانند متناسب با آن کشت خود را انجام داده و دچار زیان و خسارت نشوند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین رهاسازی به موقع آب سد طالقان براساس برنامه ارسال شده توسط این شرکت را نیز به عنوان یکی دیگر از مطالبات کشاورزان استان برشمرد.

 

ستوده همچنین در این جلسه گزارشی از آخرین اقدامات صورت گرفته در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی ارائه نمود و عنوان داشت: از سال 1401 تاکنون در جهت حفظ و حراست از منابع آبی استان 258 دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز در استان توقیف، 1257 دستگاه کنتور هوشمند با هدف جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز نصب و 1421 حلقه چاه نیز پر و مسلوب المنفعه شده که این اقدامات سبب صرفه جویی حدود 104 میلیون مترمکعب آب در سال در سفره های زیرزمینی شده است.

 

شایان ذکر است رئیس و معاونین حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی به همراه مدیرعامل و معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای قزوین، مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی دشت قزوین و اعضاء هیئت مدیره تشکل آببران بعد از جلسه از شبکه آبیاری دشت قزوین و تاسیسات وابسته به آن بازدید میدانی بعمل آوردند.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار