در چلیچه برگزار شد؛

کارگروه اشتغال و کارآفرینی در شهر چلیچه

کارگروه اشتغال و کارآفرینی در شهر چلیچه
به همت پایگاه زینب کبری سلام الله علیها کلاس آموزش چوغا بافی ویژه طرح جوانه ها با هدف کمک به تولید و اشتغال زنان سرپرست خانواده برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۲۴۳۰۹
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ فرمانده پایگاه مقاومت بسیج زینب کبری سلام الله علیها چلیچه گفت:چوقا بافی یا چوخا بافی یکی از هنرهای اصیل ایرانیست که توسط مردمان هنرمند لر بختیاری انجام می گردد. بافت این بالاپوش های زیبا نشان تبحر آنها در ساخت صنایع دستی بومی ایرانی می دهد روش چوقا بافی در ایران و جایگاه آن در دنیای مدرن امروزی نسبت به دوران گذشته تقریباً کمرنگ ‌تر شده است اما هنوز هم زنان ایل بختیاری به این هنر مشغول هستند.

وی اظهار کرد:چوقا نوعی بالاپوش است که به رنگ سفید یا کرمی روشن تهیه می‌ شود و نوارهای باریک و ضخیمی به رنگ مشکی روی آن وجود دارد. از نظر پیشینه تاریخی، چوقا بافی ارزش چند هزار ساله دارد. در دوران گذشته، بالاپوش چوقا برای رؤسای قبایل و خوانین لر، بیشتر استفاده می‌شد اما به تدریج، سایر مردان ایل بختیاری هم نوعی از این بالاپوش ها استفاده کردند، کارگاه یا دارِ مخصوص برای بافت چوقا قیمت زیادی ندارد و به راحتی می توان در یک فضای نسبتا کوچک، این فعالیت را آغاز کرد. صنایع دستی چوقا بافی در ایران جزو سوغات محلی اقوام بختیاری هم محسوب می ‌شود.

فرمانده پایگاه در پایان گفت:مهارت چوقا بافی در سال 1394به شماره یک هزار و 80 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار