خبرهای داغ:
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در اختتامیه دومین سوگواره منطقه ای چلچراغ گفت:

۴۷۰ اثر به دبیر خانه سوگواره منطقه چلچراغ رسیده است

۴۷۰ اثر به دبیر خانه سوگواره منطقه چلچراغ رسیده است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در اختتامیه دومین سوگواره منطقه ای چلچراغ گفت: ۴۷۰ اثر به دبیر خانه سوگواره منطقه چلچراغ رسیده است.
کد خبر: ۹۶۲۴۵۰۱
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج لرستان، اعظم روانشاد روز یک‌شنبه (۱۱ شهریورماه) در آیین اختتامیه دومین سوگواره منطقه‌ای چلچراغ که در محل سالن شهید آوینی مجتمع فرهنگی ارشاد لرستان برگزار شد، به جریان‌سازی و تاثیرگذاری نهضت امام حسین (ع)  اشاره کرد و افزود: چه بسیار  شاهانی که در طول تاریخ، بودند که سرزمین آنها به گستردگی تمام بشریت بود فرمانروایی کردند؛ اما تاثیرگذاری در طول تاریخ بشریت نداشته‌اند، اما نهضت امام حسین (ع) مانند چشمه معرفت خداوند همیشه در جوشش است و تشنگان فضایل و انسانیت را سیراب می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ادامه داد: امام حسین(ع) نه با ضرب شمشیر، ظلم، ستم و فتح سرزمین، بلکه با خون خود و مظلومیت ثابت کرد راه رستگاری راه رسیدن به خدا و آزادگی مقابله با ظلم و جور است.

دکتر روانشاد یاد آور شد: اگر قیام تاریخی امام حسین (ع) و نهضت عاشورا در صحرای کربلا شکل نمی‌گرفت، قطعاً امروز تنها عنوانی تاریخی از اسلام باقی مانده بود.

وی در ادامه به برگزاری دومین اختتامیه  سوگواره چلچراغ  پرداخت و خاطر نشان کرد: ۴۷۰ اثر به دبیرخانه این سوگواره ارسال شد  که کیفیت آثار نسبت به سال قبل و در دوره استانی با رشد چشمگیری در این دوره مواجه شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به برخی از آیین‌ها و مناسک خاص لرستان اشاره کرد و ابراز داشت: آیین ها و مناسک خاص لرستان به‌ویژه در ایام عاشورا همچون نوحه‌سرایی، آیین گل‌مالی و چهل منبر هر کدام تفاوت فرهنگی را به تصویر می‌کشند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی لرستان گفت: با توجه به بحث امروز جهانی شدن دره خرم‌آباد که همه کنشگران دستگاه‌های فرهنگی و همه استان بسیج شده‌اند این آیین‌ها و مناسک برگ زرینی از فرهنگ لرستان هستند که می‌توان آنها را مفاخره کرد و قطع به یقین مورد عنایت کارشناسان یونسکو قرار خواهد گرفت.

وی ضمن قدردانی از هنرمندان شرکت‌کننده در این سوگواره که در این مراسم فرهنگی سهیم بوده‌اند و باعث شکل‌گیری یک سنت فرهنگی شده‌اند، گفت: با توجه به استقبال هنرمندان در این مراسم پوستر برگزاری سوگواره ملی چلچراغ رونمایی خواهد شد.

گفتنی است دومین سوگواره منطقه‌ای چلچراغ امسال در ۴ بخش آواها و نواهای عاشورایی، هنرهای تجسمی (خوشنویسی و تایپوگرافی)، عکس و فیلم‌نامه، هنرهای نمایشی با حضور استان‌های همدان، ایلام، کردستان، خوزستان و لرستان برگزار شد. 
انتهای پیام /

ارسال نظرات
آخرین اخبار