قطعی برق، عامل اصلی گرانی و کمبود سیمان است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: با توجه به کاهش دما و کاهش مصرف برق، تولید سیمان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر می‌شود و در نتیجه، قیمت سیمان به زودی به حالت قبل باز خواهد گشت.
کد خبر: ۹۶۲۴۸۰۸
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
قطعی برق، عامل اصلی گرانی و کمبود سیمان است
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، مخاطبان این خبرگزاری چندی پیش با ثبت پویشی با عنوان «چرا در اردبیل سیمان کم است؟» خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.در متن این پویش آمده است: « متاسفانه مدتی است که افرادی که در کار ساخت و ساز هستند با مشکل کمبود سیمان در اردبیل رو به رو هستند. حتی مغازه دارها این افراد را به مغازه دیگر ارجاع می‌دهند اما سودی ندارد.علت کمبود سیمان در استانی که خود تولید کننده سیمان است چیست؟» برای پیگیری این موضوع خبرنگار خبرگزاری فارس اردبیل به سراغ مسعود ایرانی،مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل رفت.

کاهش دما، قیمت سیمان را کاهش می‌دهد

مسعود ایرانی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل، کمبود سیمان در بازار استان را تأیید و علت اصلی آن را قطعی برق عنوان کرد. وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی شرکت برق، با افزایش مصرف برق، برخی صنایع از جمله کارخانه‌های سیمان با قطعی برق مواجه می‌شوند که این امر به طور مستقیم بر کاهش تولید و افزایش قیمت سیمان تأثیرگذار است.ایرانی گفت: با توجه به کاهش دما در روزهای آینده، نیاز به برق کاهش یافته و تولید سیمان افزایش می‌یابد و با افزایش تولید و عرضه سیمان به بازار، قیمت‌ها به زودی به حالت قبل از قطعی برق باز خواهد گشت.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل، بیان کرد: با افزایش تولید سیمان، عرضه به بورس کالا نیز افزایش یافته و طبق پیش‌بینی‌ها قیمت پایه سیمان که ۸۰ هزار تومان است، حفظ خواهد شد. وی تأکید کرد: در صورت تداوم این روند و عدم وقوع اتفاقات غیرمترقبه، قیمت سیمان در بازار آزاد نیز به زودی کاهش خواهد یافت.

چرا با وجود شروع قطعی برق از یک هفته پیش، کمبود سیمان از مرداد ماه آغاز شده است؟

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل،‌ در ادامه افزود: تولید سیمان یک فرآیند چند مرحله‌ای است. مرحله تولید کلینکر که نیازمند انرژی زیادی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به ذخیره‌سازی کلینکر، کارخانه‌ها می‌توانند تا مدتی پس از قطع برق، به تولید سیمان ادامه دهند؛ اما با تداوم قطعی برق و کاهش تولید کلینکر، ظرفیت تولید سیمان به شدت کاهش می‌یابد.وی افزود: علاوه بر این، افزایش تقاضا برای سیمان در پروژه‌های بزرگ عمرانی مانند مسکن ملی، باعث شده که عرضه سیمان نتواند پاسخگوی تقاضا باشد، از سوی دیگر، هزینه‌های ثابت کارخانه‌های سیمان که با کاهش تولید افزایش می‌یابد، بر قیمت تمام شده سیمان تأثیر گذاشته و در نهایت به افزایش قیمت‌ها در بازار منجر شده است.

نقش دلالان در بازار سیمان محدود به بورس کالا است

ایرانی، در خصوص نقش دلالان در قیمت‌گذاری سیمان، عنوان کرد: تصمیم‌گیری در مورد قیمت و توزیع سیمان به طور کامل بر عهده بورس کالاست؛ تولیدکنندگان سیمان صرفاً محصول خود را در بورس عرضه می‌کنند و خریداران می‌توانند از طریق کد معاملاتی خود نسبت به خرید اقدام کنند. پس از خرید، افراد آزادند که کالای خریداری شده را طبق قوانین جاری کشور مورد استفاده قرار دهند یا به فروش برسانند.وی با تأکید بر نقش محدود تولیدکنندگان در تعیین قیمت سیمان، افزود: تولیدکنندگان سیمان نمی‌توانند به صورت مستقیم به خریداران خاص سیمان بفروشند یا قیمت آن را تعیین کنند؛ این امر توسط مکانیسم‌های شفاف بورس کالا انجام می‌شود.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل،‌ همچنین در خصوص نقش دلالان در بازار سیمان گفت: هرگونه فعالیت دلالی خارج از چارچوب قانونی و بورس کالا، قاچاق محسوب می‌شود و با آن برخورد خواهد شد و برای جلوگیری از این امر، با همکاری نیروی انتظامی، از خروج غیرقانونی سیمان از استان جلوگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا پروژه‌های ملی به صورت مستقیم سیمان مورد نیاز خود را تأمین کنند تا از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری شود.
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار