خبرهای داغ:
قاضیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج مطرح کرد

قرارگاه مردمی تحول اجتماعی همه شئون زندگی یک فرد را دربرمی‌گیرد/حرکت های اجتماعی فاقد اثربخشی فقط یک اقدام کاریکاتوری هستند

میثم قاضیان دبیر قرارگاه مردمی تحول اجتماعی شهید اسداللهی شعبه آذربایجان غربی گفت: قرارگاه مردمی تحول اجتماعی که با الهام از بیانات رهبری شکل گرفته است، همه شئون زندگی یک فرد را دربرمی‌گیرد و در همه عرصه‌ها فعال است.
کد خبر: ۹۶۲۵۱۲۲
|
۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان غربی، قرارگاه مردمی تحول اجتماعی در سال 1397 با هدف تلاش در جهت تحقق پیشرفت، عدالت و مقابله هوشمند با آسیب های اجتماعی همچنین بسترسازی جهت نقش آفرینی مردم در حاشیه شهر ایجاد شد.

این قرارگاه در سه حوزه پیشگیری از آسیب ها، مقابله با آسیب ها، توانمند سازی و بازآفرینی فرهنگی اجتماعی حاشیه شهر فعالیت خود را در چهار استان آغاز کرد، که اکنون دامنه فعالیت آن در سراسر کشور گسترش یافته است.

میثم قاضیان دبیر قرارگاه مردمی تحول اجتماعی شهید اسداللهی شعبه آذربایجان غربی فارغ‌التحصیل دیپلم تجربی، لیسانس الهیات و ارشد تربیت بدنی بوده و یک دهه هفتادی پرتلاش است که این بار در دفتر خبرگزاری بسیج استان پای صحبت‌های او نشسته‌ایم.

پیرامون نحوه شکل‌گیری این قرارگاه لطفا توضیح دهید.

 بحبوحه آغاز جنگ نرم، رهبر معظم انقلاب مبحث قرارگاه را به این شکل مطرح کردند که (( قرارگاه، مرکز فرماندهی عملیّات است، مثل قرارگاه‌های نظامی؛ یعنی از دستگاه‌های مختلف بهره میگیرد برای اجرای آن هدفی که ترسیم شده. بنابراین هم مرکز فکر است و باید بنشینند فکر کنند، و هم مرکز عمل است؛ یعنی باید دستور داده بشود، پیگیری شود، نتایج کار دیده بشود.  ۱۸فروردین ۹۵))   

(( تعبیر "قرارگاه" ممکن است به بعضی گوشها سنگین بیاید - قرارگاه یک اصطلاح جنگی است، اصطلاح نظامی است - و بگویند آقا، قرارگاه مال مسائل نظامی است، شما در مسائل فرهنگی هم فکر نظامی را رها نمیکنید! واقع قضیه این است که کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهم‌تر نباشد و اگر خطرناکتر نباشد، کمتر نیست؛ این را بدانید؛ یعنی میدانید هم شما، واقعا یک میدان کارزار است اینجا. و بخصوص در قرارگاه‌های نظامی این‌جوری است؛ قرارگاه مسئولیت اجرای مستقیم به معنای اینکه یک واحدی متعلق او باشد، ندارد؛ اما واحدها در اختیار او قرار میگیرند، به تعبیر نظامی در کنترل عملیاتىِ او قرار میگیرند. وقتی ما یک قرارگاه نظامی تشکیل میدهیم، فرض بفرمایید سپاه میگوید این یگانهای من در کنترل عملیاتی آن تشکیلات [هستند]، پشتیبانی این یگان، متعلق به آن سازمان است - یا ارتش، یا سپاه، یا هر دستگاه دیگر - اما به‌کارگیری این و هدایت این، به عهده‌ی قرارگاه است؛ یعنی یک چنین حالتی را در اینجا بایستی توجه داشت ۱۹ آذر ۹۲ ))

پس قرارگاه مجموعه‌ای است نیرو ندارد ولی از نیروهای سایر مجموعه ها به نحو احسن استفاده می‌کند در این راستا قرارگاه های فرهنگی از جمله قرارگاه فرهنگی و اجتماعی شهید اسداللهی بنا به اقتضائات روز و نیازهایی که وجود داشت شکل گرفت.

پیرامون تاریخچه راه اندازی این قرارگاه لطفا توضیح دهید.

این قرارگاه به صورت کشوری در سال 1397 تاسیس شده است که راه اندازی شعبه استان آذربایجان غربی آن به سال 1399 برمی گردد.

زیرنظر قرارگاه قرب بقیه الله الاعظم علیه السلام بوده و توسط سرلشکر جعفری شکل گرفت؛ هرکسی که می‌تواند قربه‌الی الله کار کند می‌تواند وارد گود شود و با قرار گرفتن در کنار ما یا راه اندازی یک قرارگاه دیگر برای خدمت به مردم قدم بردارد.

پیرامون دامنه روابط این قرارگاه لطفا توضیح دهید.

در این زمینه از بیانات رهبر معظم انقلاب الهام می‌گیریم که هر کسی ایرانی باشد ولو مذهبی نباشد حتی ایران دوست نباشد اما چنانچه وجدان بیداری داشته باشد و بخواهد برای حل مشکلات مردم اقدامی انجام دهد، کافی است تا ما با او همکاری داشته باشیم.

به گستره فعالیت‌های قرارگاه اشاره کنید.

در عرصه‌های معیشتی و اقتصادی، معنویت و اخلاق، هویت محلی و اجتماعی و ملی، بهداشت و سلامت و بسیاری از عرصه‌های دیگر فعالیت داریم؛ در واقع به نوعی در تلاش هستیم برای همه شئون زندگی یک فرد برنامه داشته باشیم و روی آن کار کنیم.

بنابراین به عنوان یک قرارگاه فعال در عرصه اجتماعی چنانچه دامنه فعالیت‌مان تمام شئون زندگی یک فرد را دربرنگیرد، فعالیت‌های ما نه‌تنها اثربخش نخواهد بود، بلکه یک حرکت کاریکاتوری خواهد بود.

اگر یک فرد می خواهد علی‌رغم همه فراز و نشیب‌ها یک زندگی سالمی داشته باشد باید در ده عرصه بروز و ظهور پیدا کند، که برای همه این عرصه‌ها به صورت مکتوب و کارشناسی برنامه نوشته و به مجموعه های دولتی، سپاه و ... ارائه کرده ایم که مواردی همچون بودجه دولتی موردنیاز، آورده شخصی هر فرد، میزان اثرگذاری آن و ... نیز برآورد شده است.

قرارگاه به عرصه اشتغال چه نگرشی دارد؟

رهبرمعظم انقلاب بارها مورد اشاره قرار داده اند که اقتصاد ایران مردمی نیست و یک عده قلیل سرمایه‌دار اقتصاد کشور را در دست گرفته‌اند که این موضوع نیز ریشه تاریخی دارد، پس باید تدبیری اندیشیده شود که مردم پای کار بیایند، متاسفانه شاهد هستیم نه تنها در استان ما بلکه در کل کشور ارتباط تولیدکننده با مصرف کننده قطع است.

اگر کشاورزان استان ما به هنگام محصول خود را نفروشند به صورت جدی متضرر می‌شوند، استان ما تولیدکننده سیب، انگور، عسل، عرقیات و ... می‌باشد ولی نمی توانند به قیمت مناسب بفروشند به همین دلیل لطمه می خورند.

به صورت واضح بفرمایید در عرصه اشتغال چه کمکی به مردم کرده اید؟

تلاش می کنیم از طریق شبکه‌سازی محصولات تولیدی در آذربایجان غربی را به استان هایی عرضه کنیم که چنین محصولاتی را ندارند و از آن استقبال می‌کنند، در این راستا از قشر مستضعف حمایت کنیم چراکه این قشر از دو جهت متضرر می شوند به عبارتی با قیمت گزاف تولید می کنند با قیمت اندک می فروشند.

به عنوان مثال از تولیدکننده های خرد عسل در خوی محصول شان را خریداری کرده و در استان هایی نظیر اردیبل و اصفهان ... به فروش می رسانیم که البته در این مسیر موانعی همچون دلالان و واسطه های دندان گرد وجود دارد که مدام سنگ اندازی می کنند به انحای مختلف تولیدکننده ها را تحت فشار قرار می دهند ولی ما عقب نمی نشینیم.

نمونه دیگری مطرح کنم، در خوزستان برنج عنبربو وجود دارد که کل دنیا را بگردید مشابه آن را پیدا نمی کنید، خواص زیادی دارد که مهم ترین آن طبع گرم آن می باشد که برخلاف ماهیت برنج است، در شیراز نیز برنج دیگری وجود دارد که قیمت آن به شدت پایین تر از برنج شمال است ولی یک عیب مهم دارد که بعد از پخت همچون برنج شمال ظاهر خوب و دلنشینی ندارد که معمولا در مهمانی ها قابل استفاده نیست ولی برای مصرف خانگی فوق العاده است قیمت یک کیلوگرم 60 هزار تومان است؛ بهترین روش معامله این محصولات از نظر ما تهاتر است، عسل می‌دهیم و برنج تحویل می گیریم.

این معاملات را به صورت مستقیم خودتان انجام می‌دهید؟

این کار را مستقیما خودمان انجام نمی دهیم بلکه نفراتی را پرورش می دهیم که واسطه این خرید و فروش ها شوند چراکه بر این باور هستیم اگر بازاری متدین پرورش ندهیم این عرصه به جولانگاه افراد سودجو و غیرمنصف تبدیل می شود، گرچه قدم برداشتن در این راه بسیار دشوار است و به ندرت کسی حاضر می شود که همراه و همپای ما به خوزستان و شیراز بیاید و از نزدیک نحوه گفت و گو با خریداران و تولیدکننده ها را ببیند و به صورت عملی در فرآیند یادگیری قرار گیرد.

جلب اعتماد تولیدکننده ها برای خرید محصولات شان نیز بسیار زمان بر است و گاهی تا یک سال طول می کشد و  برخی مواقع دچار سوءظن می شوند که ما به دنبال منفعت طلبی هستیم اما برای جلب اعتماد آنها شماره تماس مصرف کننده ها و قیمتی که به آنها عرضه می کنیم را در اختیارشان قرار می دهیم تا با طیب خاطر وارد معامله شوند. 

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار