خبرهای داغ:

تولید 18 هزار و 684 تن گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی

تبریز- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید 18 هزار و 684 تن گیاهان دارویی در سال 1402 در آذربایجان شرقی خبر داد.
کد خبر: ۹۶۲۵۵۳۱
|
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به سطح کشت گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی گفت: در استان 8 هزار و 700 هکتار مساحت زیر کشت گیاهان دارویی است که در سال گذشته 18 هزار و 684 تن گیاهان دارویی در این سطح زیر کشت تولید شده است. آذربایجان شرقی از نظر سطح زیر کشت گیاهان دارویی رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی کشت گیاهان کم آب در مناطقی که با چالش آب مواجه هستند را یک ضرورت دانست و افزود: گل محمدی و زعفران از جمله محصولاتی هستند که علاوه بر کم آب بر بودن، ارزش افزوده قابل توجهی نیز دارند. در آذربایجان شرقی در سال 1402، یکهزار و 374 هکتار به کشت گل محمدی و 408 هکتار به کشت زعفران اختصاص یافت که در نتیجه آن 4 هزار و 333 تن گل محمدی و یک هزار و 847 کیلوگرم زعفران تولید شد.

کرامتی گیاهان دارویی را یک گزینه مناسب برای جایگزینی با محصولات پرآب بر در آذربایجان شرقی دانست و در این خصوص گفت: تغییرات اقلیمی در سالهای اخیر و کاهش منابع آبی سبب شد تا آذربایجان شرقی که به دلیل شرایط جغرافیایی و دارا بودن میکرو کلیماهای منحصر بفرد از جمله جنگل‌های ارسباران که محیط طبیعی برای رشد گیاهان دارویی متعددی است، با توجه به ظرفیت هایی که دارد به سمت توسعه گیاهان دارویی برود.

وی ادامه داد: ترویج کشت و جایگزینی گونه های گیاهان دارویی کم آب بر علاوه بر کمک به اشتغال زایی در مناطق روستایی به ویژه برای زنان و جوانان روستایی، می تواند ارزش افزوده بالاتری نسبت به گونه های پر آب بر ایجاد کرده و به بهبود معیشت کشاورزان و روستاییان نیز کمک کند.

کرامتی توسعه گیاهان دارویی را یکی از اهداف طرح جهش تولید در دیمزارها در کشور دانست و در خصوص عملکرد آذربایجان شرقی در این حوزه گفت: در سال زراعی 1402-1401 سطح ابلاغی آذربایجان شرقی در زمینه گیاهان دارویی 2 هزار و 975 هکتار بود که موفق شدیم با 2 هزار و 860 هکتار 96 درصد آن را اجرایی کنیم و  رتبه دو کشوری را در این زمینه در طرح جهش تولید به خود اختصاص دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در سال زراعی 1403-1402 سطح ابلاغی به 6 هزار هکتار افزایش یافت که با همکاری کشاورزان و تلاش کارشناسان سطح کشت گیاهان دارویی در استان را به 7 هزار و 238 هکتار رساندیم و با اجرای 120 درصدی سطح کشت ابلاغی در طرح جهش تولید در دیمزارها در حوزه گیاهان دارویی، رتبه یک کشور را به خود اختصاص دادیم. در سال جاری سطح ابلاغی 10 هزار هکتار است که امیدواریم بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

کرامتی از بالنگوی شهری، کتان سرخ، سیاهدانه، زیره سبز، سماق، گل محمدی، زعفران و....  به عنوان عمده گونه های توسعه یافته گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی نام برد و ادامه داد: با تخصیص 5200 میلیون ریال یارانه از محل اعتبار استانی، یک هزار و 885 کیلوگرم بذر گیاهان دارویی استاندارد و 760 اصله نهال سماق تامین و در 21 شهرستان استان توزیع شد همچنین 3000 میلیون ریال از محل اعتبار ملی برای تامین پیازچه زعفران و نهال کشت بافتی سماق اختصاص یافت.

وی همچنین از پروژه پهنه بندی مناطق مستعد کشت گیاهان دارویی در استان برای 10 گونه گیاه دارویی شامل بالنگوی شهری، کتان سرخ، زیره سبز، سیاهدانه، سماق آبی و دیم، رازک، قره قاط، سالیکورنیا، اسطوخودوس و رزماری توسط شرکت دانش بنیان جهت شناسایی مناطق مستعد کشت استاندارد گیاهان دارویی خبر داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی کاشت الگویی بالنگوی شیرازی در سطح 20 هکتار با استفاده از اعتبارات طرح جهش تولید در دیمزارها برای تامین بذر استاندارد انجام شد. علت کاشت بالنگوی شیرازی قیمت بالای این محصول نسبت به بالنگوی شهری است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار